בדם ובדמעות: "מפעל ההתאבדויות" בסין יכפיל שכר העובדים

העלאת השכר מתבצעת על רקע דיון אינטנסיבי בשכר ובתנאי העבודה האחרים של עובדים מהגרים בדלתת הנהר פרל, חגורת ייצור בדרום מחוז גואנגדונג שזכתה לכינוי "בית המלאכה של העולם"

יצרנית הרכיבים של אפל , הון האי, צנחה לרמה הנמוכה ביותר מזה תשעה חודשים, זאת לאחר הודעת החברה על העלאת שכר נוספת שיותר מתכפיל את בסיס השכר, זאת בעקבות גל ההתאבדויות האחרון בקרב עובדיה שהעלה את החשש כי מדובר בסדנת יזע.

הון האי, הידועה גם כקבוצה האם של פוקסקון, הודיעה כי באוקטובר תעלה את משכורות העובדים במפעל של החברה בעיר שנזן שבדרום סין, ל-2,000 יואן (293 דולר) בחודש מ-900 יואן בחודש (130 דולר) - השכר שהיה נהוג בחברה רק לפני כחודש.

נזכיר כי החברה הודיעה בשבוע שעבר על העלאה ראשונה של 30% לשכר מ-900 יואן בחודש (130 דולר) ל-1,200 יואן (176 דולר). כמה פעילים לקידום זכויות העובדים טענו שהעלאת השכר המקורית של פוקסקון לא היתה נדיבה כפי שנראתה.

העלאת השכר מתבצעת על רקע דיון אינטנסיבי בשכר ובתנאי העבודה האחרים של עובדים מהגרים בדלתת הנהר פרל, חגורת ייצור בדרום מחוז גואנגדונג שזכתה לכינוי "בית המלאכה של העולם".

הדיון נפתח בתגובה לשורת התאבדויות שהתרחבו השנה בשנזן וכן בתגובה לשביתה נדירה במפעל הונדה בפושאן. 10 עובדים במפעל של פוקסקון בשנזן התאבדו מאז תחילת השנה, כאשר בשבוע שעבר מת עובד נוסף כתוצאה מתשישות, לאחר משמרת בת 34 שעות.

פוקסקון מעסיקה יותר מ-800 אלף עובדים ביותר מ-20 אתרים בסין. אנליסטים אמרו שהעלאת השכר הגבוהה מהמצופה תגביר את הלחץ על לקוחות פוקסקון, כולל HP, אפל, דל, מוטורולה וסוני, שהמוצרים שלהן מורכבים במפעלי פוקסקון הטייוואנית.

פוקסקון מסרה שהיא עשויה לגלגל ללקוחותיה חלק מהנטל שייגרם לה כתוצאה מהעלאת השכר, אך ציינה כי רק בעוד כמה חודשים ניתן יהיה לחשב את העלות. החברה טענה כי "תהיה גם יעילות רבה יותר, והעלאת השכר צפויה לצמצם את תחלופת העובדים".