ארה"ב - השוק האטרקטיבי ביותר, אחריה ברזיל, סין והודו

בלומברג: 42% מהאנליסטים סבורים שהכלכלה העולמית מתדרדרת ■ לורנס סאמרס: "יש אמנם עוד הרבה מה לעשות, אך הכלכלה האמריקנית צומחת"

ארה"ב החליפה את סין וברזיל כשוק האטרקטיבי ביותר למשקיעים, כאשר האמון בהבראת הכלכלה העולמית נשחק בעקבות משבר החובות היווני והאירופי. המשקיעים מהמרים על ההנהגה הכלכלית של הנשיא ברק אובמה למרות ששיעורי התמיכה במדיניותו ירדו, לפי סקר רבעוני גלובלי של משקיעים ואנליסטים שהם מנויי בלומברג.

כמעט 40% מהמשיבים הצביעו על ארה"ב כשוק שמייצג את ההזדמנויות הטובות ביותר בשנה הקרובה. זהו שיעור יותר מכפול ביחס לשיעור המשיבים כך באוקטובר, שבו ארה"ב דורגה כשוק בעל הפוטנציאל הגבוה ביותר לירידה על ידי רוב הנסקרים.

לורנס סאמרס, מנהל המועצה הלאומית לכלכלה בבית הלבן, אמר בתגובה שתוצאת הסקר מעידה על הצלחת מאמציו של אובמה "להחזיר את ארה"ב לביצועי יסוד כלכליים חזקים". הוא הוסיף ש"יש אמנם עוד הרבה מה לעשות, אך הכלכלה האמריקנית צומחת".

"ראינו את התחתית. כעת אנחנו יציבים, והכלכלה האמריקנית נעה באיטיות קדימה", אמר וויין סמית, מנהל המסחר באג"ח בנורתרן סקיוריטיס, חברה שמנהלת 3.5 מיליארד דולר.

אחרי ארה"ב ניצבו בדירוג האטרקטיביות להשקעות ברזיל עם 29%, סין עם 28% והודו עם 27%. אלה הן שלוש מארבע מדינות BRIC. רק 6% בחרו במדינה הרביעית, רוסיה.

בסקר שנערך בינואר השנה דורגה סין כשוק האטרקטיבי ביותר, לפני ברזיל. הנסקרים יכולים לציין כמה שווקים בו זמנית.

נקודת אור יחסית

ארה"ב היא אחת מנקודות האור היחסיות בשוק עולמי שנפגע מאוד ממשבר החוב היווני. ביל גרוס, המנכ"ל המשותף של פימקו, חברת קרנות האג"ח הגדולה בעולם, ומנהל קרן האג"ח הגדולה ביותר, כינה את ארה"ב "החולצה הכי פחות מלוכלכת" בראיון לרדיו בלומברג.

42% מהמשקיעים מאמינים כעת שהכלכלה העולמית מתדרדרת, פי שניים מ-21% הנסקרים שחשבו כך בינואר. המשקיעים האמריקנים היו הפסימיים ביותר לגבי הכלכלה העולמית, עם 58% שסברו שהיא מתדרדרת מול 31% מהאירופים ו-35% מהאסיאנים. האירופים היו הפסימיים ביותר לגבי האזור שלהם, עם 40% שהעריכו שהוא מתדרדר. 21% מהמשקיעים האמריקנים היו פסימיים לגבי ארה"ב. רק 9% מהאסיאנים היו פסימיים לגבי אסיה.

יותר ממחצית המשקיעים בעולם סבורים שהאיחוד האירופי מייצג כעת את הזדמנות ההשקעה הגרועה ביותר, לעומת שליש שחשבו כך בינואר.

המשבר באירופה הזרים שפע של הון בינלאומי לאג"ח האוצר האמריקני. תשואות האג"ח ל-5 שנים צנחו מ-3.99% ב-5 באפריל ל-3.15% אמש בניו יורק. למרות שמדד 500 S&P ירד ביותר מ-13% מהשיא שרשם ב-23 באפריל, מדד המניות הזה עלה ביותר מ-30% מאז כניסתו לתפקיד של הנשיא אובמה.

"בעוד שחברות אמריקניות קיצצו את כוח העבודה שלהן במהירות בתקופת המשבר, כעת הן יכולות לשכור עובדים חדשים. החברות האירופיות אינן מסוגלות להגיב באופן דומה", אמר אחד ממשתתפי הסקר, אופיר נבות, בן 35, תושב תל אביב, מנהל ההשקעות בחו"ל של חברת קרנות ראמקו, שמנהלת 400 מיליון דולר.