מנכ"ל רציו: "היתר 'גל' צמוד ל'לוויתן' ברצף טריטוריאלי מדרום ולמעשה מהווה אופציית CALL עליו"

הצצה ראשונה למגזין G - יגאל לנדאו: "אנחנו מקווים למצוא חולות תמר גם ב'גל'" ■ על סוגיית התמלוגים: "אולי ישראל צריכה לבקש תמלוגים על השימוש בחלל שמעליה. מעשית, 50% מההכנסות מגז הולכות למדינה" ■ "אני לא רואה את עצמנו כטייקונים; לא גייסנו ולו שקל באג"ח"

"אולי מדינת ישראל צריכה לבקש תמלוגים על השימוש בחלל שמעליה. הם כנראה לא עלו על זה עדיין", אומר בציניות יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו יהש , בראיון בלעדי למוסף G שיתפרסם בסוף השבוע.

הקריאה לשנות את שיעור התגמולים שמקבלת המדינה על הגז הטבעי מרתיחה את לנדאו: "פעם כל חיפושי הנפט היו בידי המדינה, כל אחד ידע את מקומו, לא היו מתעשרים ונסיכים, והכול היה יופי. רק שלא מצאו שום דבר. ברור שכאשר התחום עובר ליוזמה פרטית ולתחרות יש גם סיכויים להתעשר. זו אידיאולוגיה שיובל שטייניץ הוא מהנושאים אותה ברמה. לכן ההתבטאויות שלו לגבי התגמולים מפתיעות מאוד. לא יעלה על הדעת שהמדינה תחליט לשנות הסכמים, בדיעבד".

- על טענת ה"בדיעבד" יש האומרים, זה שבעבר נעשה עוול זה לא אומר שצריך להמשיך אותו.

"צריך לתקן עיוות שנוצר בתקשורת באופן מגמתי. מעשית, 50% מההכנסות מגז הולכות למדינת ישראל".

- איך עשית את החשבון הזה?

"קודם כול, המדינה מקבלת תמלוג על של 12.5%, לפני הוצאות ההפקה. למעשה זה מקביל ל-25%. לאחר מכן, חברות הגז ישלמו 35% מס הכנסה על רווחיהן, ובנוסף על כך, כל מי שמוכר ברווח את יחידות ההשתתפות שלו, משלם 20% רווחי הון.

"עדיף 15% ביד, מכלום על העץ"

כ-400 מיליון שקל שוות כבר היום אחזקותיו של "השותף הקטן" רציו, בעלי 15% ברישיון רציו-ים. מפתה לחשוב שגילוי גז בסדר גודל כזה, על העושר המשתמע ממנו, מקפיץ כל מי שמעורב בו לשורה הראשונה של אנשי העסקים בישראל, החולשים על קונצרנים שפועלים בארץ ובחו"ל. אבל לנדאו מצנן את ההתלהבות.

- תהפכו לטייקונים? נראה אתכם בנוכחות גבוהה יותר בכלכלה הישראלית?

"אני מקווה שלא. אני לא רואה את עצמנו כטייקונים. בשונה מהטייקונים, המשפחה לא גייסה ולו שקל אחד באיגרות חוב, ואין לנו אג"חים לשלם".

עוד אומר לנדאו בראיון: "אם אכן תהיה תגלית גז ב'לוויתן', לרציו יש כיום 100% בהיתר החיפושים 'גל', שהוא בהיקף שטח דומה ל'לוויתן' וצמוד אליו ברצף טריטוריאלי מדרום, ובמידה רבה הוא מהווה אופציית CALL על 'לוויתן'. וכמובן, אנחנו מקווים למצוא חולות תמר גם ב'גל'".

מניית רציו
 מניית רציו

עוד במגזין G השבוע:

■ ענקית הנפט BP מציגה: המדריך ליצירת אסון אקולוגי

■ מייסד לנדמארק מבקש סבלנות מהנושים: "מחזיקי האג"ח ואני באותה סירה"

■ רוני גמזו, המנכ"ל הטרי של משרד הבריאות בראיון ראשון: "גם הזקנה במסדרון תחזור"