ועדת הבדיקה בת"א: האם יש סכנה ליציבות מבנה "הבימה"?

הדו"ח קובע כי לא נמצאו ממצאים שמצדיקים את הכרזת המבנה כמסוכן ■ בדו"ח עצמו נכתב כי לא ניתן להסיק ממנו על יציבות הבניין

‏"לא נמצאו נקודות כשל שמערערות את יציבות הבניין ואשר מחייבות הפסקת עבודה", כך טוענת עיריית תל אביב בהקשר למסקנות הדו"ח המסכם של ועדת הבדיקה החיצונית שאת עבודתה הזמינה עיריית תל אביב, ושבדקה את הטענות לסכנות שטמונות באי-יציבותו של פרויקט הבימה.

אולם בדו"ח עצמו נכתב כי לא ניתן להסיק ממנו על יציבות הבניין: "חוות הדעת עוסקת אך ורק באותם 30 נושאים שבהם התבקשה לעסוק, ואין להוציא ממנה מסקנה כלשהי לגבי יציבות הבניין בכללותו ואישור השימוש בו". הכוונה היא ל-30 הליקויים עליהם התריע המהנדס יששכר וינבך לפני חודשיים, שלאורם החלה הבדיקה.

כזכור, לאור טענותיו של וינבך לחשדות לכשלים באופן התכנון והקונסטרוקציה של פרויקט הבימה פנה מהנדס עיריית תל אביב, חזי ברקוביץ', לשני מהנדסים חיצוניים לצורך בדיקת הטענות. שני המהנדסים שבדקו את הנושא הם ד"ר אוריאל הרמל ואינג' צבי המלי.

בתוך הדו"ח אף מסתייגים שני מהנדסים ממסר החלטות בתכנון המבנה. למשל, הם כותבים כי המתכנן בחר לעגן את כל הזיון התחתון של קורות הסמך הקיצוני ללא אוזן תקנית וכי "תכנון זה של עיגון, לדעת הוועדה, לא מקובל, לא נכון וחריג".

למרות שהעירייה טוענת שהדו"ח קובע כי לא נמצאו ממצאים שמצדיקים את הכרזת המבנה כמסוכן, ישנם לא מעט גורמים שטוענים כי ועדת הבדיקה החיצונית כביכול היא למעשה ועדה מטעם וכי למרות שוועדת הפנים של הכנס דרשה ממשרד הפנים למנות ועדה מקצועית בלתי תלויה, טרם מונתה ועדה כזו.

למרות שברקוביץ' ציין היום כי אין צורך בהפסקת העבודות, הוא אף הזכיר שהבודקים החיצוניים העלו מספר נקודות שדורשות בדיקה נקודתית ותיקון במידת הנדרש תוך כדי התקדמות העבודה.

לדברי ברקוביץ', "לאור בדיקת ועדת המומחים אין צורך בהפסקת העבודות באתר. חשוב לציין כי העיקרון הבסיסי שנבחר לצורך חיזוקו של המבנה ברעידת אדמה מקובל על ועדת הבדיקה וכך פני הדברים גם בנושא עמידותה של גלריית רובינא. בכוונתנו לבצע את כל המלצות הוועדה במלואן ואף לשוב ולבחון עוד פרטי קונסטרוקציה שאינם נכללים בדו"ח. נמשיך לבנות את הבניין ונספק מבנה בטוח לציבור".

לדברי ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), שדרשה בוועדת הפנים של הכנסת למנות ועדה חיצונית, "הוועדה מטעם עיריית תל אביב לבדיקת הליקויים בבניית 'הבימה' אינה מוכנה לקחת בדו"ח אחריות על בטיחות המבנה, וזאת על אף היותה וועדה מטעם העירייה ונתונה ללחציה. עיריית תל אביב אחראית כאן על מחדל בנייה חמור, כפי שהתרעתי בעבר, והכתובת נמצאת על הקיר. על העבודות בתיאטרון הבימה להיפסק לאלתר ווועדת מהנדסים חיצונית ובלתי תלויה חייבת לבדוק לעומק את הבנייה ולבדוק את הליקויים. העירייה אינה יכולהעוד לטייח את הנעשה בתיאטרון הבימה".