הרעש של המונדיאל: "שוק ה'וובוזלה' שווה 6.5 מיליון דולר"

חצוצרות העידוד האפריקאיות שהשתלטו על פס הקול של המונדיאל הזה מייצרות לדרום אפריקה שוק רווחי במיוחד ■ עלות המרעיש הרשמי של גביע העולם לאוהד: בין 3 ל-20 דולר

כל מי שחזה במשחקי הפתיחה של המונדיאל בסוף השבוע האחרון לא יכל להתעלם מהרעש המתמיד של חצוצרות העידוד האפריקאיות, הוובוזלות. הרעש מחריש האזניים של החצוצרות הצליח להוציא מדעתם רבים מהפרשנים של גביע העולם, לגרום לפיפ"א להמליץ לאוהדים להגיע למגרשים עם אטמי אזניים ולמבקרים האירופאיים להגדיר את המונדיאל הנוכחי באפריקה כרועש ביותר בהיסטוריה.

אבל מסתבר שהוובוזלה הוא אחד השווקים המשגשגים של המונדיאל הזה, כשהוא מספק לכלכלה הדרום-אפריקאית שוק חדש בשווי של כ-50 מיליון ראנד (כ-6.5 מיליון דולר) - כך לפחות על פי ניל וואן-שוואקוויק, מומחה פלסטיק דרום-אפריקאי שנחשב להוגה רעיון השיווק ההמוני של הוובוזלה, לאחר שראה אוהדי כדורגל עושים שימוש בכלי התקשורת האפריקאי-שבטי העתיק בשנות ה-90.

כיום נמכרת חצוצרת הוובוזלה הזולה ביותר במשחקים, כזו המיוצרת ומיובאת מסין, תמורת 20 ראנד (כ-3 דולרים), כאשר מחירן של וובוזלות פלסטיק "מורכבות" ומעוטרות יותר, תוצרת דרום אפריקה, בעלות צליל ייחודי מגיע עד ל-10 דולרים. השוק המפואר מתאפיין גם בוובוזלות בוטיק, כפי שמספרים אוהדים שהגיעו בסוף השבוע למשחקים - חצוצרות פח כבדות אשר מחירן מחוץ לאצטדיונים יכול להגיע אף ל-150 ראנד - קרוב ל-20 דולר.

בראיון שהעניק בסוף השבוע, סירב וואן-שוואקוויק לומר כמה הרוויח עד כה בעצמו על ההשקעה האישית שלו במוצר שהפך בסוף השבוע לסמל, אך טען כי הצלחת החצוצרה עלתה על כל הציפיות המוקדמות "מעבר לכל החלומות הפרועים שלו", לדבריו. "הוובוזלה היא סמל לדרך שבה אנחנו באפריקה חוגגים ואיך אנחנו רוצים שהעולם יחגוג איתנו".

וואן-שוואקוויק לא הצליח לרשום פטנט על חצוצרת הפלסטיק הייחודית אותה היה הראשון לשווק: "אף פעם לא חשבנו שיש לנו מונופול על המוצר ולא יכולנו לרשום אותו כבלעדי - כבר כשהתחלנו נאמר לנו שחצוצרה היא חצוצרה ומדובר במוצר שנמצא בשטח כבר שנים".

ולמרות זאת, וואן-שוואקוויק מתהדר לפחות בטובה אחת שעשה לקהל מעריצי הכדורגל ברחבי העולם: "הגרסה העדכנית ביותר של הוו-בוזלה הותאמה למגרשים כך שהרעש שיוצא ממנה יהיה נמוך ב-20 דציבלים, בין היתר בעקבות התלונות הרבות מצד אוהדים על הרעש שנגרם כתוצאה מהחצוצרות".

"דבר אחד בטוח", סיכם וואן-שוואקוויק. "עד סוף המונדיאל הזה נראה הרבה מאוד אנשים עם שפתיים פצועות וכואבות".