מנהלי ההסדר הפנסיונים רוצים לשווק קרנות נאמנות

פורום מנהלי ההסדר פנה למשרד האוצר ולבנק ישראל בנושא ■ לטענתם, כניסת סוכנויות ההסדר תוזיל את דמי הניהול בכ-30%

האם הבנקים צפויים להתמודד בקרוב עם תחרות בתחום הפצת קרנות נאמנות? ל"גלובס" נודע כי פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים, המאגד את סוכנויות הביטוח הגדולות בשוק, מעוניין להרחיב את תחומי פעילותם ולהיכנס להפצה של קרנות נאמנות.

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוני, בראשות מאיר אוזן, פנה למשרד האוצר ובנק ישראל בבקשה להוביל שינויי חקיקה, שיאפשרו גם לסוכני ביטוח בעלי רישיון יועץ לשווק קרנות נאמנות. ככל הידוע, פורום מנהלי ההסדרים הפנסיונים פנה בעבר בנושא זה גם לרשות ני"ע, המפקחת על פעילות קרנות הנאמנות, אך לא באחרונה.

פורום מנהלי ההסדרים הפנסיוניים, הכולל את הסוכנויות הגדולות בשוק העוסקות בעיקר בהפצת ביטוחי מנהלים, פנסיה וגמל, גורס כי כניסת הסוכנויות החברות בו לייעוץ ומכירת קרנות נאמנות "תשפר משמעותית את מצבו של הלקוח, בין היתר באמצעות חיסכון והוזלה של עמלות ודמי ניהול בשיעור של כ-30%". לטענת הפורום, סך העמלות לרכישה, החזקה ומכירה של קרן נאמנות דרך סניף הבנק עשויות לנוע בטווח של 0.95% עד 1.8% בכל שנה, כשבנוסף ישנן עמלות השורה והתנועה בהן הבנק נוהג לחייב את לקוחותיו.

מאיר אוזן אישר את הנושא, ואמר כי "בפועל התחום נמצא כיום בשליטה מלאה של הבנקים. הרצון שלנו מוכר בכל העולם, ויועצים פיננסיים רשאים למכור קרנות נאמנות במשקים מפותחים אחרים. מכירת קרנות נאמנות על ידינו תגביר את התחרות, וזה יפעל לטובת הלקוח. דבר שכזה יאפשר ייעוץ אמיתי ומלא ללקוח, מכיוון שייעוץ מלא דורש שנדע את כל הנכסים שיש לו ונייעץ לו באופן כולל. אנו סבורים שלאפשר לסוכן לראות את כל התמונה תיטיב עם הלקוח". הוא שב ואמר כי "זה יוריד את המחירים בהפצת קרנות נאמנות באופן מיידי". לדבריו, אין סיבה אמיתית שמהלך שכזה לא יצא לפועל תוך שנה מהרגע שיחליטו להרים את הכפפה.

המערכת הבנקאית היא התשתית היחידה הקיימת כיום להפצה ומכירת קרנות נאמנות. עמלת ההפצה המקסימלית שגובים הבנקים ממנהלי הקרנות תמורת הפצתן, נקבעה בתקנות האוצר. לכן, הבנקים בעצם מתנהלים כמפיצים בשוק ללא תחרות, כאשר הם גובים מהיצרנים את עמלת ההפצה המקסימלית. בעבר יזמה רשות ני"ע הקמת פלטפורמה אינטרנטית חלופית להפצת קרנות נאמנות, במטרה להגביר את התחרות בתחום ההפצה, ובכך ליצור לחץ להוזלת עלויות. עם זאת לפי שעה אין חלופה לבנקים בהיבט הפצת קרנות הנאמנות.