טריליון דולר בייבי: ארה"ב גילתה מרבצי מינרלים באפגניסטן

בכירים בממשל האמריקני: "אפגניסטן עשויה להפוך לאחד ממרכזי הכרייה החשובים בעולם"

לא יאומן: ארה"ב גילתה באפגניסטן מרבצי מינרלים ענקיים בשווי של טריליון דולר וככל הנראה מדובר באחת התגליות הגדולות בתחום. כך מדווח היום (ב') העיתון "ניו יורק טיימס", אשר מציין כי התגלית עשויה לשנות לחלוטין את פני הכלכלה האפגנית ואולי אף את המלחמה באפגניסטן בכלל. ה"טיימס" מתבסס על מקורות בממשל האמריקני.

המרבצים כוללים ברזל, נחושת, קובלט, זהב וגם לית'יום. "ארה"ב מאמינה שאפגניסטן עשויה להפוך לאחד ממרכזי הכרייה החשובים בעולם", מציין ה"טיימס".

העיתון מצטט ממזכר פנימי של הפנטגון, בו כתוב כי אפגניסטן יכולה להפוך ל"סעודיה של הלית'יום". לית'יום הוא מרכיב חשוב בייצור סוללות עבור מחשבים ניידים, בלקברי ועוד.

את המרבצים גילה צוות קטן יחסית של גיאולוגים אמריקנים ואנשי הפנטגון. הם תדרכו גם את ממשלת אפגניסטן ואת הנשיא חאמיד קרזאי.

למרות התגלית המסעירה יש לציין כי יקחו שנים לפתח תעשיית כרייה משגשגת באפגניסטן. עם זאת, הפוטנציאל הינו עצום והתגלית עשויה למשוך משקיעים זרים שישקיעו את הסכומים הנדרשים לצורך פיתוח התעשייה. המשמעות: יצירת מקומות עבודה, שגשוג כלכלי ואולי אף יציאה לדרך חדשה לאחר דורות של מלחמות באזור מוכה זה.

"יש כאן פוטנציאל מדהים", אמר הגנרל דייוויד פטרה, מפקד בצבא ארה"ב המוצב באפגניסטן. "זוהי תגלית ענקית".

על מנת להבין את השלכות התגלית על כלכלת אפגניסטן ניתן להתבונן בנתון הבא: בעוד ששווי התגלית מוערך בכטריליון דולר, כלכלת אפגניסטן כולה שווה היום רק כ-12 מיליארד דולר. במילים אחרות, שווי התגלית גדול פי 83.3 מהכלכלה האפגנית כולה.