מחאה נגד השותפה האירית במשאב

בעקבות המשט: האירים מפגינים נגד מעורבותו העקיפה של תאגיד המלט הבינלאומי CRH, המחזיק ברבע מיצרנית המלט נשר שבשליטת נוחי דנקנר

המחאה נגד ישראל בעניין המשט לעזה מתפשטת גם לעבר חברות בין-לאומיות הפעילות בישראל. אחת מהן היא תאגיד המלט האירי CRH (חברת האחזקות Cement Roadstone), המחזיקה ברבע מחברת משאב הישראלית - הבעלים של מונופול המלט נשר. יתרת האחזקות במשאב נמצאות בשליטת נוחי דנקנר בשרשור, באמצעות כלל תעשיות של קבוצת אי.די.בי.

ARI, אתר חדשות מענף חומרי הגלם לבנייה, דיווח השבוע כי על-פי מקורות פלסטיניים נפצע מפגין אירי בידי חוליית צה"ל שעה שביקש לצלם סרט על "מעורבותה של CRH בבניית חומת האפרטהייד בבילעין".

"האירוע מקרין באור לא מחמיא על חברת המלט האירית CRH, המעורבת במישרין בבניית החומה המפלצתית ולפיכך מעורבת ישירות במה שאירע לי", ציין המפגין. בכך הצטרף לקריאתו של ה-IPSC, ארגון "קמפיין הסולידריות האירי-פלסטיני", שקרא להחרים את חברת המלט האירית במסגרת הפגנות חוזרות ונשנות שנערכו בדאבלין בירת אירלנד בשבוע שעבר.

זינוק ברווחי נשר

מדו"חות כלל תעשיות עולה, כי בעקבות סגירת המעברים לרצועת עזה, נשר - האחזקה העיקרית של משאב - לא סיפקה מלט לרצועה מאז 2008. עם זאת, הרגיעה הביטחונית היטיבה עם משאב; עלייה של 23% נרשמה באספקת המלט לרשות הפלשתינית בגדה המערבית ב-2009 ועלייה בשיעור דומה נרשמה ברווח הנקי ברבעון הראשון של 2010, ל-59 מיליון שקל. בניגוד לרבעון המקביל, ברבעון זה פעל מערך הייצור של החברה באופן מלא.

CRH רכשה את האחזקה בחברת משאב ב-2001, וממנה 25% מהדירקטורים בחברה מטעמה. החברה האירית בחרה שלא לממש אופציה שניתנה לה בעבר לרכוש רבע נוסף בחברה. ב-12 החודשים האחרונים הניבה פעילות משאב ל-CRH כ-97 מיליון שקל בדיבידנד.