הפער בין ת"א 25 לת"א 75

סטיות התקן של המדדים בישראל וההתאוששות הזמנית בחו"ל, הולידו טור אופטימי, לשם שינוי

לאחר שבועות רבים שבהם כתבתי כמעט אך ורק על השווקים בארה"ב, וזאת בשל חשיבותם המכרעת לכלכלה העולמית, אעסוק הפעם במדדים שלנו, ובעיקר מן ההיבט הטכני שלהם.

במאמר השבוע שעבר מסרתי שתי רמות מחיר, במדד S&P 500 האמריקאי, לקביעת עתידו קצר הטווח. אחת מהן הייתה 1040-30, אשר שבירתה מטה הייתה מצביעה על המשך מגמת הירידות. התנהלות מדד זה בשבוע שעבר, הוכיחה שעל רמה זו הגנו הקונים בחירוף נפש, ולכן ספרור האליוט הכחול, אשר צויר בסקירה, חזר וקיבל תוקף.

ספרור זה הצביע על תיקון טכני עולה, וכמובן היה כאות חיובי עבור המערכת הפיננסית המזוהה עם נטילת סיכון ולא עם סגירת פוזיציות וגיוס מזומנים.

איך נראים מדדי ישראל בנקודה זו בזמן? האם מצבם הטכני מתאים לשינוי החיובי המשתקף מהנעשה בחו"ל? זה נושא סקירה זו. תחילה נתבונן במדד ת"א 25, וזאת על ידי שילוב הגרף השבועי (משמאל) והיומי (מימין) שלו:

משה שלום מדד תא25
 משה שלום מדד תא25

גרף שבועי

  1. הירידות מתחילת אפריל הורידו את המדד ב-200 נקודות, וזאת כאשר הוא הגיע בדיוק (!!) לשיאו כל הזמנים שלו - 1250. התנועה השלילית בעולם ושינוי המשק הישראלי מ"מתפתח" ל"מפותח", גרמו לכך. את הסימן הראשון, והמשמעותי לתחילת המגמה היורדת, קיבלנו בשבירת הגבול התחתון של התעלה העולה, והממוצע הנע, אשר תמכו במדד מאז יוני 2009.
  2. ירידה זו הצליחה להחזיר כשליש מכל העלייה מאז התחתית של תחילת 2009 (6), והצליחה גם להביא את המדד למצב של מכירות יתר די קיצונית (5). לאחרונה, מצב קיצוני זה מראה סימני היפוך, הן ב-RSI והן ב-STOC, דבר המהווה את הסימן הראשון לשינוי באווירה.
  3. שימו לב שהקפיצה האדירה במחזור (7), עקב התאמת הקרנות הזרות לשינוי קטלוג המשק הישראלי, היה אירוע חד פעמי, אשר לא שינה במהות את התנהלות המדד.

גרף יומי

הגורמים התומכים בעליות לטווח הקצר משכנעים ומשלימים זה את זה:

  1. סטייה חיובית שמתקיימת זמן רב יחסית בין המדד הממשיך לרדת לבין מתנדי המומנטום העולים (1).
  2. אינדיקאטור עוצמת המגמה (ADX - בכחול בחלון התחתון) החל להיחלש מתחילת יוני ושני חלקי העוצמה (החיובי - הירוק והשלילי באדום) מתחילים להתכנס לצורך הצלבה לכיוון החיובי (2).
  3. המדד גם הצליח לחצות את גבולות התעלה היורדת (3) ולהגיע לקו המגמה היורד הבא באזור מחיר אשר היווה פעם תמיכה וכרגע התנגדות (4).
  4. לחיזוק נוסף לגבי השערת עליות בטווח הקצר, לפניכם גם גרף שבועי של ה-VIX (משמאל) המציין את הסטייה הממוצעת של אופציות המעוף, והמדד השבועי של מדד ת"א 75 (מימין):

משה שלום תא75
 משה שלום תא75

מדד ת"א 75, אשר לא נסחרות בו אופציות מעו"ף, נחשב למדד היותר מהימן למדידת הלך הרוח של המשקיעים בשוק הישראלי. התבוננות בשוני בין המדדים העיקריים (25 ו-75) יכולה לעזור בניבוי כיוון השוק.

במקרה שלפנינו הגרף השבועי של מדד 75 מצביע על מצב מכירות יתר קיצוני בהרבה מאשר מדד 25 (2). אבל האלמנט החשוב הוא הנרות בעלי הזנב הארוך (1) אשר מצביעים על רצון המשקיעים לקנות סחורה, שוב ושוב, גבוה מן הנמוך השבועי. נרות כאלו מהווים סימן טוב לשינוי מגמה, ובמקרה זה לכיוון העולה.

כמו כן, בגרף סטיית התקן (VIX) אנו עדים לפסגה כפולה של מתנד -RSI שלו (3) והיפוך מטה כאשר הוא הגיע לאזור התנגדות (4).

לסיכום

לאור התפתחות מדדי חו"ל, והסימנים הטכניים המצביעים על שינוי חיובי, סביר להניח שהמדדים שלנו בדרכם מעלה לבצע תיקון טכני של הירידות מאז אפריל. סרגל הפיבונצ"י המצויר בגרף היומי של מדד ת"א 25, נותן לנו את הרמות האפשרויות לעומק תיקון זה (בשחור).

יש לציין במיוחד את פער המחירים (8) הנמצא באזור ה-50% תיקון, כי לפערים כאלה יש נטייה להיסגר על ידי תנועת המחיר. כאשר מסתכלים על מדד הת"א 75 ומדד ה-VIX (המודד את ממוצע סטיות התקן של האופציות על מדד ת"א 25) אנחנו מקבלים חיזוקים נוספים להשערה.

יש לזכור שכל האמור כאן יכול להשתנות ב-180 מעלות במידה ויקרה אירוע כלכלי, או מדיני דרמטי ובלתי צפוי, אבל אם המערכת תתנהל ללא אירוע כזה, הסבירות הגבוה ביותר מצביעה על עליות, לטווח הקצר, המהוות את תת-גל 2 של גל 1 של C עד תחילתו של תת-גל 3 של גל 1 של שלב C במשבר.

  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  • המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.