הטעות הבאה של סטיב ג'ובס

אם ימשיך לנקוט במדיניות הגן הסגור, הוא ימצא את מוצריו המופלאים מכוסים אבק מרגלי האנדרואיד

אפל משחררת עוד גרסא לiPhone אבל ממשיכה לסגור את הגישה לפלאש. אין הסבר רשמי לאיבה בין אפל לאדובי, אבל נראה שהמרוויח יהיה ללא ספק האנדרואיד.

מהשקתו, מותג iPhone כצעיר ודינאמי ואם היו מבקשים להגדיר אותו במילה, "מגניב" היתה הולמת אותו. ככזה, סביר היה להניח כי תשולב בו טכנולוגיית פלאש, המותקנת ב-99% מהמחשבים בעולם, ומאפשרת לצפות ב"תכנים עשירים" לסוגיהם, ובהם בוידיאו.

אבל סטיב ג'ובס החליט שלא לאפשר לאפליקציות מבוססות פלאש להשתלב בו ובכך מונע הכנסת תכנים עשירים, המתאימים במיוחד לקהל אליו הוא פונה, להיכנס ל-iPhone ול-iPad.

איש אינו יודע מה הסיבה האמיתית למדיניות. ג'ובס אמנם פרסם באפריל מכתב לקהל משתמשיו, אך זה רק עורר עוד שאלות. יש הטוענים כי הוא חושש שברגע שיפתחו מכשירי אפל לאפליקציות פלאש קלות וחינמיות, ירד בצורה דרסטית מחזור אפל בתחום רכישת אפליקציות המשחקים.

לפני כחודש החליטה אפל להחמיר את המצב ואף אסרה על מפתחים להשתמש בכלים להמרת פלאש למכשירי אפל. במקביל, החל לקדם ג'ובס את HTML5, פלטפורמה שלטעמו כדאי להמיר אליה את כל תכני הפלאש בעולם. לג'ובס זה נראה רעיון טוב ולמפתחים פשוט אין ברירה, אם הם מעוניינים לשדר תכני פלאש במכשירי אפל. אני עוד לא פגשתי את המפתח ששמח ממהלך.

באחרונה הודיעו NBC Universal ו Time Warner, שלא ימירו את תכניהם בכדי שיתאימו למוצרי אפל. בניו יורק טיימס אף ציטטו את מובילי השוק שהודיעו לג'ובס שאינם מעוניינים בעבודה כפולה וכי אינם מוצאים סיבה להמיר את פלאש "השולט כיום באינטרנט".

בעוד ג'ובס מייצר דרמות ומנהל מאבקי אגו עם אדובי, ממשיכה גוגל להרחיב את פלטפורמת אנדרואיד. הפלטפורמה נפתחה לפלאש וב-20 למאי, כאשר פורסם דבר השקת Google TV מבוסס אנדרואיד, הודגש כי הטלוויזיה החדשה תתמוך ותעבוד בשיתוף פעולה עם פלאש של אדובי.

מעבר למכה שספגה אפל בהצהרה זו, הרי שגוגל, החולשת כיום על רשת הפרסום הגדולה בעולם, מקבלת בעקבות צעד זה אקסקלוסיביות על תכנים מובילים. תכנים, אשר באמצעות רשת הפרסום עליה שולטת החברה יתורגמו במהירות לכסף.

סטיב ג'ובס הודיע אומנם בתחילת אפריל על השקת רשת הפרסום iAd, והציע בצעד חסר תקדים להעניק למפתחי האפליקציות 60% מהכנסות, אך אני מניחה שבירור קצר יגלה כי דרך Ad Sense של גוגל מקבלים בעלי התוכן 68% מהכנסות הפרסום.

בתחילת מאי פורסם שברבעון הראשון של 2010 עברו מכירות הפלאפונים החכמים (smart phones) מבוססי אנדרואיד את אלו מבוססי מערכת ההפעלה של אפל.

היום יש אומנם בעולם יותר מכשירי אפל ממכשירי אנדרואיד, 11.6 מיליון אנדרואיד לעומת 27.4 מיליון מכשירי iPhone, אבל יש לזכור שלאפל היו בשוק 3 שנים לפני שגוגל נכנסה לתחרות. שנים, שהיו יכולות לפתוח בין ג'ובס למתחריו פער בלתי ניתן להדבקה, ויתרונות בלתי ניתנים להבסה בתחרות על השוק.

אני זוכרת ששאלתי פעם מישהו בכיר באפל ארה"ב "איך זה לעבוד עם סטיב ג'ובס?" והוא ענה לי "הוא שולח אי מיילים בשלוש בבוקר". כשאמרתי שגם אני מספיקה לרב לענות על אי מיילים בערך בשעות האלו, הוא אמר לי: "אבל הוא דורש שתענה לו תוך כמה שניות על האי מיילים האלו".

אני לא מתיימרת להבין איך סטיב ג'ובס חושב, אך סבורה שאם ימשיך וינקוט במדיניות הגן הסגור בשוק תחרותי כל כך, לא יעבור זמן רב עד שהאנדרואיד יכסה אותו, ואת הדברים המדהימים שעשה ג'ובס בשוק הטכנולוגיה העולמי, באבק.

וגילוי נאות לסיום, המתנה הכי משמחת שקבלתי ליום ההולדת האחרון שחגגתי, היתה ללא ספק iPad 3G ומאד עצוב לי שאני לא יכולה לראות עליו את כל התכנים שמעניינים ברשת.