מנכ"ל דניה סיבוס: "להביא עוד עובדים זרים יעשה טוב לענף"

רונן גינזבורג נגד צמצום מספר העובדים הזרים: "הישראלים מפונקים ולא מוכנים לעבוד בבנייה. אני מוכן גם להציע 60 ו-70 שקל לשעה, זה בשוליים. זה לא עניין של כסף, זו עבודה מאד קשה"

כשברקע תוכניתו של משרד האוצר לקדם את בנייתן של לפחות 70 אלף יחידות דיור חדשות בשנה, תצמצם ממשלת ישראל בסוף החודש את מספר העובדים הזרים החוקיים בענף הבנייה מ-8,000 ל-5,000. בענף מתריעים כי מדובר ב"סכנה קיומית" לתעשיית הדיור, או לכל הפחות מהלך שיאריך את זמן הבנייה וייקר את הדירות.

מנגד, נשמעים קולות ממשרד האוצר ומבנק ישראל שאומרים שבענף המעסיק עשרות אלפי פועלים - ישראלים, פלסטינים ואף שוהים בלתי-חוקיים - 3,000 עובדים יותר או פחות לא ישפיעו על מחירי הדירות.

לאחרונה שיגר רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס , אחת מחברות הביצוע הגדולות בארץ שמבצעת עבודות בניין ותשתיות בהיקף כמיליארד שקל בשנה, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיו "הירידה במספר העובדים תפגע קשות בלוח הזמנים של הקמת הפרויקטים, תאט את קצב הבנייה ותייקר את ביצוע הפרויקטים". לדברי גינזבורג, מעבר לפגיעה ברוכשי הדירות, "האטה בשוק הבנייה תפגע מיידית בכל נותני השירותים לענף הבנייה, כגון מפעלים, קבלני משנה, וספקים".

בראיון ל"גלובס", אומר גינזבורג כי לצערו עדיין לא המציאו את הטכנולוגיה שתחליף עובדים במקצועות הבנייה ה"רטובים" כגון ברזלנות, טפסנות, בנאות, טייחות וריצוף: "זו עבודה סופר-דופר קשה. בריצוף יושבים עד 12 שעות ביום על הברכיים, לעתים בחום של 40 מעלות. הישראלים לא מסכימים לעשות את זה, הם מפונקים. הם רוצים לעבוד בהייטק או להיות מנהלים".

אתה גדלת בענף, בעבודות ריצוף וברזלנות, אולי צריך לתמרץ יותר ישראלים?

"אנחנו משלמים כיום כ-50 שקל לשעה לפועלי העבודות 'הרטובות', ואני מוכן גם להציע 60 ו-70 שקל לשעה, זה בשוליים. זה לא עניין של כסף, זו עבודה מאד קשה. לראיה: הבאנו 25 בוגרי צבא לעבוד בפרויקט ברחובות אחרי שעברו קורס של התאחדות הקבלנים. שילמנו הרבה ורצינו שהקבוצה תצליח. אחרי שלושה חודשים כולם נשרו פרט לבחור אחד, שביקש לעבוד במנופים".

זו לא דמגוגיה לומר שסילוק 3,000 עובדים זרים ייקר את הדירות?

"המשמעות הגדולה היא לא במחיר, המחיר זה בשוליים. הבעיה הכי גדולה היא ההאטה בביצוע וההשפעה שיש לה על התזרים. קבלנים לא יסיימו התחלות בנייה ויפגרו בלוחות זמנים. קשה יהיה לגמור פרויקטים בזמן בגלל כוח אדם ולא בגלל כסף. מפחיתים לי 200 עובדים זרים מתוך 1,000 עובדים 'רטובים' בחברה, וזה מעכב את השלד: מסירת הדירות תתעכב, אנחנו נצרוך פחות חומרים ביום-יום, זה ישפיע על מפעלי המלט, והקרמיקה. אנשים יישלחו הביתה. עושים נזק לענף הזה, מקשים עלינו. הקבלנים גם ככה לא מרוויחים הרבה - שיעור הרווח הגולמי שלנו נע סביב ה-5%, אני אפילו מתבייש לומר את זה".

קצה הבנייה מאט, אבל האוצר הכריז על תכנית לבניית 70 אלף יחידות דיור.

"זה סתם לזרוק מספרים של פוליטיקאים, אי אפשר לבנות פה 70 אלף יח"ד בשנה; אנחנו בונים אולי מחצית. בימי העלייה הגדולה שפכו פה עובדים זרים. הלוואי שהיו לי עוד 400 סינים; יש לי 100 סינים שעובדים ברומניה - איזו רמה, איזו מהירות. אם יביאו לארץ עוד עובדים זרים, זה ימריץ את המשק, זה יעשה טוב לענף".