בנק ישראל דורש מכאל הלימות הון של 15% עד הודעה חדשה

גורמים בפיקוח על הבנקים נימקו את ההעלאה התקדימית של דרישות ההון בכאל בכך שהחברה זקוקה לכרית ביטחון כנגד הפסדים והפרשות עתידיות "עד התבהרות העניינים" ■ המשמעות: מגבלה על צמיחת האשראי החוץ-בנקאי

בנק ישראל מודאג מהמתרחש בכאל: הפיקוח על הבנקים העלה במפתיע את דרישת הלימות ההון הרגולטורית מחברת כרטיסי האשראי כאל מ-9% ל-15%. במכתב שהוציא אתמול דודו זקן, סגנו של רוני חזקיהו, המפקח על הבנקים, לדירקטוריון כאל ולמנכ"ל החברה ישראל דוד, הורה בנק ישראל לכאל שלא תרד מהלימות הון של 15% על פי כללי באזל 2, עד הודעה חדשה. כאל נמצאת בבעלות דיסקונט (71.8%) והבינלאומי (28.2%).

גורמים בפיקוח על הבנקים נימקו את ההעלאה התקדימית של דרישות ההון בכאל בכך שהחברה זקוקה לכרית ביטחון כנגד הפסדים והפרשות עתידיות "עד התבהרות העניינים". זאת "בעקבות האירועים האחרונים בכאל וכשלי הסליקה שנתגלו". בבנק ישראל הבהירו כי מבחינתם כאל נמצאת ב"סיכון מוניטין ממשי". בתגובה נמסר מכאל כי "החברה קיבלה את מכתב בנק ישראל ולומדת אותו. רק בעקבות זאת נתייחס".

בכאל נערכות כיום שתי בדיקות: הראשונה בדיקה פנימית של מבקר הפנים בבנק דיסקונט שלמה פיטשון והשנייה בדיקה חיצונית של עו"ד דוד חודק ממשרד גרוס קלינהנדלר ושות'. גורמים המקורבים לביקורת העריכו כי דו"ח חודק, שטרם, נכתב צפוי להיות קשה ולהציג ממצאים בעייתיים. העלאת הלימות ההון תעמוד בעינה לפחות עד שיוגשו ממצאי הבדיקות ויתברר היקף ההפרשות שעשויה כאל לבצע וגובה הקנסות שהיא צפויה לשלם - אם בכלל.

הלימות ההון הנוכחית של כאל עמדה בסוף הרבעון הראשון על 16% והלימות ההון הראשוני הגיעה ל-15.5%. לכן המשמעות האופרטיבית של החלטת בנק ישראל היא מגבלה על צמיחת האשראי החוץ-בנקאי של כאל. אשראי זה מהווה מנוע צמיחה בחברות כרטיסי האשראי ותורם 20% מהכנסות כאל. לאור הפסקת פעילות סליקת הפורנו והתרופות והקיטון בפעילות שאר הסחר האלקטרוני, תעלה מאוד חשיבותו של האשראי החוץ-בנקאי בכאל.

בכאל נחשפו ב כשלים וליקויים בסליקת כרטיסי אשראי בעלי סיכון גבוה כמו תוספי מזון והימורים. כתוצאה מכשלים אלו הטילו החברות הבינלאומיות ויזה ומאסטרקארד על כאל קנסות של מיליוני דולרים. עם זאת החברה השכילה לגלגל את מרבית הקנסות על בתי העסק הרלווטיים ודיווחה ברבעון הראשון כי ההפסד עמד על 7 מיליון שקל.

לנוכח הכשלים נאלץ המנכ"ל הקודם בועז צ'צ'יק להתפטר וכך נהגו גם בכירים נוספים. בחברה נערכו גם שינויים ארגוניים, בתחום ניהול הסיכונים. בנוסף החברה הבת כאל נכסים נסגרה והמנכ"ל שלה סטיב גרינשפן, שהיה אחראי על הפעילות באינטרנט, סיים את תפקידו.

הכשלים בכאל

* בחודשים האחרונים נחשפו כשלים וליקויים בסליקת כרטיסי אשראי בעלי סיכון גבוה כמו תוספי מזון והימורים

* חברות כרטיסי האשראי הבינלאומיות ויזה ומאסטרקארד הטילו על כאל קנסות של מיליוני דולרים

* המנכ"ל הקודם בועז צ'צ'יק נאלץ להתפטר, כאל נכסים נסגרה ומנכ"לה סיים את תפקידו

* כאל מקיימת שתי בדיקות: בדיקה פנימית ובדיקה חיצונית של עו"ד דוד חודק, שצפויה להציג ממצאים בעייתיים