מה עומד מאחורי זינוק ביוליין בשבוע שעבר - ואיפה רשות ני"ע?

גם כלנית כרמון וסרגון: רשמו תוך כשבוע עליות שערים בולטות שהקדימו ביממה שלמה הודעה משמעותית ששלוש החברות שיחררו לבורסה ■ פעיל בשוק: "הבעיה היא שיש תחושה שאין הרתעה של הרשות"

זינוקים חדים שנרשמים בשעריהן של מניות קטנות זמן קצר טרם פרסום הודעה מהותית שלהן, הם אמנם לא תופעה חדשה בשוק, אך הימים האחרונים סיפקו לנו, באופן חריג, שלוש דוגמאות לתופעה הבעייתית הזאת.

בשלושת המקרים נחשפו המשקיעים מן השורה למידע מהותי אודות החברה, זמן קצר לאחר שהמניה שלה זינקה בשיעור ניכר. בתחילת השבוע שעבר, ביום ראשון, זינקה מניית ביוליין ב-11.1% מבלי שהחברה פרסמה כל עדכון או הודעה בנוגע למצבה. רק ביום המסחר שלאחר מכן עדכנת חברת הביו-טק כי היא מנהלת משא ומתן מתקדם עם חברה אמריקנית מתחום הפרמצבטיקה, על הסכם למסחור תרופה שמיועדת לטיפול בסכיזופרניה.

גם מניית סרגון סיכמה את יום המסחר הראשון של השבוע שעבר בעלייה נאה של 8.2%, מבלי שפרסמה כל הודעה. במקרה של סרגון, המספקת פתרונות תקשורת אלחוטיים בקיבולת גבוהה, החברה עדכנה יום לאחר עליית המניה על חוזה המשך בסך 9 מיליון דולר עליו חתמה בפיליפינים.

אבל דומה שהמקרה הקיצוני ביותר של עליות שערים חדות שהקדימו את העדכון ששחררה החברה, נרשם בסוף השבוע שעבר בחברת כלנית כרמון . מניית החברה נסחרה מפתיחת המסחר בעליות שערים חדות שהגיעו עד 20.5%. רק כשעה וחצי לפני תום המסחר, פרסמה החברה דיווח שהסביר את המגמה שאפיינה את המסחר במנייתה. על פי הדיווח, בעלי השליטה בה מנהלים מו"מ מתקדם למכירת השליטה בחברה, לפי מחיר מניה שהיה גבוה בכ-33% ממחירה בבוקר פתיחת המסחר.

עדות לכך שהמשא ומתן אכן היה בשלבים מתקדמים הגיעה ביום ראשון בבוקר, עם עדכון החברה העוסקת בהקמת והפעלת מרכזי תמיכה למוצרים ושירותים טכנולוגיים, על חתימת הסכם למכירת השליטה.

"התחושה היא שאין הרתעה"

במהלך השנים, יכולות הבקרה והמעקב של רשות ניירות ערך - האחראית להגנה על האינטרסים של ציבור המשקיעים - אחר תנודות חריגות במניות, השתפרו משמעותית. הרשות שידרגה בשנים האחרונות את האפשרויות שלה להתמודד עם חריגות בלתי מוסברות במסחר בסיוען של מערכות טכנולוגיות שונות המאפשרות לה ניתוח מהיר של הפעולות המתבצעות.

היכולות הללו הגיעו לשיא עם השקת מערכת ה-BI (Business Intelligence) שפותחה ע"י רשות ני"ע לצורך איסוף והצלבה של נתוני מסחר. המערכת מאתרת פעולות חריגות ומאפשרת לייצר דו"חות וחיתוכים לגבי תנודות ושינויים חדים בשערי מניות. אולם נראה כי למרות האמצעים הרבים, יכולת ההרתעה של הרשות עדיין מוגבלת, וכל עוד מצב זה יישאר בעינו, המשקיע הממוצע ימשיך להיחשף באיחור להודעות מהותיות.

"עליות שערים חדות לפני פרסום הודעות זה לא משהו חדש", אומר ירון גולדברגר, מנהל תחום עשיית שוק בכלל פיננסים. "מדי יום ניתן לראות מניות שמזנקות בעשרות אחוזים על סמך מידע מוקדם, כאשר הסיבה לזינוק מתבררת לכלל המשקיעים רק כעבור מספר שעות או ימים, עם פרסום ההודעה הרשמית.

לדברי גולדברגר, "בעסקאות ובהודעות מהותיות מעורבים גורמים רבים בחברה ומחוצה לה, כך שקשה למנוע ממידע לדלוף ותמיד יהיו מי שינסו לגרוף רווח מהיר בהנחה שלא יתפסו. החמרה של הענישה יכולה בהחלט להקטין את התופעה".

"הבעיה היא שיש תחושה שאין הרתעה", אומר אחד מהפעילים בשוק. "נראה כי הבדיקות לגבי עסקאות חריגות מתארכות זמן רב, וגם לאחריהן הענישה יחסית קלה. אם מי שהגיע אליו המידע יידע שהעונש יהיה מהיר וחמור הוא יחשוב לפני שירוץ לקנות מניות", הוא מסכם, "אבל במקום זה הוא רואה סיכוי לרווח מהיר, עם סיכון לא גדול במיוחד".