מקורבי רוני מאנה: "יריבים מעבירים מתוך קנאה מידע לרשויות המס"

מקורבי המתווך החשוד בהעלמת מס: "גם אילו רצה להעלים הכנסות לא היה יכול לעשות זאת, כי לרוב מדובר בתיווך בעסקאות שבהן מעורבות חברות ציבוריות. מה הם חושבים, שנוחי דנקנר שילם לו ב'שחור' על עסקת אזורים?"

יום ראשון השבוע, שמונה בבוקר. חוקרים ממשרד פקיד שומה חקירות תל-אביב, בראשות רון חכם, מגיעים לפרויקט סי אנד סאן בתל-אביב שבו מתגורר איש העסקים והמתווך רוני מאנה. החוקרים, חמישה במספר, אומרים לשוער בלובי הבניין שהם מחפשים את מאנה. השוער עונה שמאנה לא בבית, מצלצל לסלולרי שלו ומודיע לו שיש לו "אורחים".

מאנה, לחוץ מעט, מתקשר מיד לפרקליטו, עו"ד אודי ברזילי, ושואל אותו מה לעשות. "לא קרה שום דבר, מה אתה דואג?", מרגיע אותו ברזילי, "פשוט תגיע הביתה". במקביל יוצר ברזילי קשר עם אנשי החקירות ומודיע להם שמאנה בדרך אליהם.

זמן מה אחר-כך החוקרים כבר מחפשים מסמכים בדירתו של מאנה. הם מחרימים כמה, ומבקשים ממנו להתלוות אליהם למשרדו בבית גבור ספורט ברמת-גן. במשרד נערך חיפוש נוסף, שבסיומו מאנה נלקח למשרדי החקירות. במקביל לפשיטה הזאת מגיע צוות חוקרים גם לשותפו, מקורבו וחברו, עו"ד יורם יוסיפוף.

לא מופתע

האפיזודה שתוארה כאן לא הפתיעה את מאנה. ההפך הוא הנכון: הוא מחכה לחוקרים כבר תקופה ארוכה. בשלב הראשון היו אלה שמועות שמתקיימת נגדו חקירה בחשד להעלמת מס בהיקף של מיליונים. השמועות הסתובבו תקופה כה ארוכה, עד כי הגיעו אפילו למכריו של מאנה בלונדון, שם יש לו כמה עסקים. אגב, אפילו אנשי מחלקת החקירות ברשות המסים ידעו שמאנה שמע על החקירה.

בשלב מסוים, לפני כשנתיים וחצי, קיבלו השמועות גושפנקה רשמית, כאשר במסגרת הליך משפטי, נחשף מסמך סודי של רשות המסים שבו אוזכרה החקירה. מאז ועד עכשיו - שנתיים וחצי, כאמור - אף אחד לא זימן את מאנה לחקירה, ולא היתה כל אינדיקציה לכך שהחקירה פעילה.

כשהחוקרים הקישו סוף-סוף על הדלת, אומר מקורב, מאנה אמנם היה במתח - אבל היתה גם הקלה גדולה. "בתקופה האחרונה הוא ידע שיזמנו אותו לחקירה, ואולי גם יעצרו אותו, והיה לו קשה עם ההמתנה. יש לו אמנם התחושה הקשה שמלווה כל מי שנחקר - חקירה היא דבר לא קל, אבל במקביל כבר אין חוסר ודאות. אחרי שכל-כך הרבה זמן הוא יודע, ואנשים דיברו על זה, זה קרה".

במרכז חקירת רשות המסים, כפי שהוצגה למאנה ביום ראשון, עמדה עסקת גילאון. מאנה תיווך בזמנו בעסקה שבה רכש ארקדי גאידמק את השליטה בגילאון, מידי טאו, הדר שמיר, ניר שמיר ומנשה גייזלר. העסקה, בסופו של דבר, לא יצאה לפועל, אולם מאנה בכל זאת דרש דמי תיווך בהיקף של 4.2 מיליון שקל, ולימים גם תבע את גאידמק ודרש דמי תיווך נוספים.

על-פי החשד שנבדק בחקירה, מאנה ויוסיפוף רכשו מניות של גילאון - ומכרו אותן ימים ספורים לאחר מכן, ברווח כולל של 2 מיליון שקל. הרווח הזה דווח לרשויות, ובגינו שולם מס רווחי הון בשיעור של כ20%. טענת החוקרים היא שהרווח הזה הוא למעשה דמי תיווך, ומאחר שכך, היה אמור להיות משולם עליו מס הכנסה רגיל, בשיעור גבוה משמעותית.

סנגורו של מאנה, עו"ד אודי ברזילי, אומר כי גם אם יש צדק בטענת רשות המסים - לכל היותר מדובר בסוגיה אזרחית. הרווח הרי דווח, הוא אומר, ואף שולמו עליו תשלומי המס, כך שהשאלה היחידה היא איך להגדירו: כרווח ממכירת מניות, כפי שנעשה, או כדמי תיווך.

מי משלם בשחור?

וחזרה ליום א': לאחר שמאנה נחקר הוא שוחרר לביתו, וסוכם כי למחרת יתייצב בבית המשפט כדי להשתחרר בערובה. ביום שני התברר למאנה כי החקירה אינה מתמקדת בגילאון - אלא מקיפה את כל עסקאות התיווך שלו.

מאנה נהנה בשנים האחרונות מנסיקה מהירה בעסקיו. הוא הפך במהירות למתווך על בעסקאות שהניבו דמי תיווך של מיליונים רבים. חוקרי מס הכנסה החליטו לבדוק במסגרת החקירה את כל העסקאות שביצע בשנים האחרונות.

מקורביו של מאנה אומרים כי גם אילו היה רוצה להעלים את הכנסותיו הוא לא היה יכול לעשות זאת, שכן ברוב המקרים הוא תיווך בעסקאות שבהן מעורבות חברות ציבוריות. "מה הם חושבים", תמה מקורב, "שנוחי דנקנר (מאנה טיפל במספר עסקאות של הטייקון, ובראשן עסקת אזורים, ה' מ'), שילם לו ב'שחור'?".

המידע לכאורה שיש נגד מאנה, מוסיפים המקורבים, שכב כל-כך הרבה זמן ברשות, עד שזה כשלעצמו מראה עד כמה הוא קלוש ולא חד-משמעי. "יש תופעה שנובעת מקנאה, ובה יריבים מעבירים מידע לרשויות המס, לא בהכרח מידע מדויק. הם עושים את זה כדי לקלקל, אבל הרשויות מחויבות לחקור".

גורמים בכירים ברשות המסים דוחים בתגובה את הדברים על הסף.

איך כל זה ישפיע, אם בכלל, על עסקיו של מאנה? מקורביו משוכנעים כי אין ספק שתהיה פגיעה. "הוא עובד עכשיו על כמה עסקאות בלונדון. הפרסומים האלה מגיעים לכל מקום, והוא מקבל טלפונים - גם כאלה שמחזקים אותו, אבל יש גם מאנשים שחוששים, ואין ספק שזה יפגע לו בפרנסה. ממה חי מתווך? מזה שהוא פוגש אנשים, מכיר אנשים, וסוגר איתם דברים".

מעניין בהקשר הזה לציין כי חוקרי רשות המסים דווקא באו לקראת מאנה ואיפשרו לו, למשל, לצאת לחו"ל בכל פעם שיצטרך, מול הפקדת ערבות נמוכה יחסית של 100 אלף שקל.

נסיעה אחרת שמאנה מוכרח לקיים היא כדי להתחתן: ביום שני אחר-הצהריים, כשהגיעו לבית המשפט כדי לסכם את תנאי שחרורו, הסביר מאנה לשופטת כי בין היתר הוא צריך לנסוע לחו"ל כדי להתחתן עם בת-זוגו, ג'ני צ'רווני.

כך או אחרת, מקורביו של מאנה אומרים שברור לו שטוב לא יצא מהפרשה הזאת: "הוא יודע שעכשיו הוא יצטרך לחיות זמן ממושך כשמעליו העננה הזו. בכל עסק זה מפריע - אבל על אחת כמה וכמה בעסק מסוג זה".