הג'ובים הם סם החיים

בדיקת מצב חלוקת הג'ובים של שרי ישראל מציגה תמונה די מסכנה ובעיקר מתסכלת

40 חברות ממשלתיות בקירוב פועלות זה חודשים ארוכים ללא יו"ר קבוע, ובהן חברות גדולות ובעייתיות במיוחד, בראשן חברת החשמל. בה בעת שהשרים יובל שטייניץ ועוזי לנדאו מתווכחים ביניהם על אפי איתם, יפתח רון טל ואחרים, נשארת החברה הממשלתית הגדולה והבעייתית ביותר ללא יו"ר כבר חצי שנה.

בידי השרים אכן מצוי שלל ג'ובים נאים וחוקיים לחלוקה. אלא שבידיהם גם רשימה ארוכה של מועמדים, בדרך כלל מתאימים, שחולמים על תפקיד יו"ר או דירקטור בחברה ממשלתית הקרובה ללבם.

אם מעכב השר את המינוי, הוא ישאיר את המועמדים תלויים ותומכים בו. ואולם ברגע שיבחר באחד מהם, הוא יכעיס את כל האחרים ויסתבך עם תמיכתם הפוליטית. אחדים מהם בוחרים שלא להחליט, כך שחלק ממצב העדר המינויים אכן תלוי בשרים.

הבעיה הכי גדולה קשורה לאופן העבודה של ועדת שפניץ למינויים בתאגידי המדינה. תפקיד הוועדה להחליט בעניין כשירות מועמדים בהתאם להוראות החוק. אלא שעבודתה מאופיינת בסרבול, התמשכות הליכים, דרישה לכמות אדירה של ניירת ותעודות - החל בבית ספר תיכון.

איפה ה-B.A של מישה?

יש טענה מתמשכת מצד משרדי ממשלה כי הוועדה מעכבת החלטות למשך חודשים ארוכים. עד אז החברות מצויות בהמתנה מתמשכת, המועמדים מעכבים התחייבויות והצעות אחרות כי הם מתכוננים למינוי, עד כי חלקם מתייאשים ומוותרים, ואז מתחילה בדיקה מחודשת ומתמשכת של מועמד חדש.

מועמד לדירקטור בעל כמה תארים אקדמיים בכירים, שכיהן קודם במשך שנים ארוכות כמנהל בכיר בתאגיד פיננסי גדול, נדרש להציג לוועדה את תעודת התואר הראשון שלו, שנחתמה לפני כ-30-40 שנה.

מספרים כי שר הביטחון לשעבר מישה ארנס, מבכירי הליכוד, היה מועמדו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתפקיד דירקטור במועצה להנצחת זכרו של זאב ז'בוטינסקי. ואולם כשהסתברה לארנס הכמות האדירה של הניירת, במשך עשרות שנים אחורה, שהוא נדרש להניח על שולחן הוועדה, הוא הודיע שהוא מוותר בשמחה על התפקיד.