באו, כמו גדולים הם באו

"התיירים לא יגיעו...", זוכרים את האמירה הזאת? בינתיים מתברר שההערכות השחורות התבדו, ו-456 אלף איש הציפו את דרא"פ; השפעה כלכלית חזקה נרשמת בפרטוריה וביוהנסבורג, ופחות בדרבן וקייפטאון

איש הביטחון ליד השער החשמלי שואל אותי בבוקר אם אני יוצא לסוקר סיטי. הוא מקווה, הוא אומר. וברור, שהוא מתכוון לסיכוי האחרון של אפריקה להישאר בטורניר. אריק מיאני, פרשן ה"סווטאן", קרא בטור שלו לאנשים להירגע וליהנות. "אנחנו מארחים פה מסיבה", אמר, "ומארחים לא מסתכלים על כמה כסף הוציאו או על אפשרות למצאו בחורה ללילה בסיום המסיבה. מארחים רוצים שהאורחים ייהנו. וכרגע אנחנו עורכים את המסיבה העולמית האולטימטיבית". מה שלא מנע מהזדהות המונית עם גאנה, נושאי הלפיד האפריקני בטורניר.

לא שיש לדרום אפריקנים באמת מה להתלונן. פרטים ראשונים התפרסמו השבוע על האפקט הכלכלי של טורניר המונדיאל במדינה. אתם זוכרים שדיברו על 450 אלף תיירים שהיו אמורים להגיע לדרום אפריקה עבור הטורניר? ואיך המספר ירד עקב הזמנות הכרטיסים הדלות ל-250 אלף? ובכן, מאז 1 ביוני ועד ה-13 בחודש נכנסו לדרום אפריקה 456 אלף תיירים שהצהירו שהם מגיעים למונדיאל, מסר משרד הפנים הממונה על חלוקת הוויזות. הסאנדיי טיימס יצא בכותרת "בוננזה בסך 6.5 מיליארד ראנד של גביע העולם" (700 מיליון אירו). רק בסוף השבוע הראשון של המשחקים, חישבו כלכלנים על פי העיתון, נרשמו הכנסות של יותר ממיליארד ראנד. לכך מתווספים, על פי חישובים שמרניים של רשות התיירות המקומית, כחמישה וחצי מיליארד ראנד נוספים במהלך השבוע. על פי חברת הייעוץ והמחקר גראנט ת'ורנטון, ההשפעה של הטורניר לכלכלה המקומית תסתכם ב-93 מיליארד ראנד (7.8 מיליארד אירו).

החוקרת הראשית ג'יליאן סונדרס מסרה, שעל פי המחקר 'השמרני' לטענתה, 16 אחוזים יגיעו מתיירות נכנסת. אבל גם הצריכה המקומית גדלה "כתוצאה מ'פיל-גוד פקטור' בצירוף החופשה מבתי הספר והגל הפטריוטי שדוחפים את הצריכה מעלה".

בינתיים ההשפעה ניכרת בעיקר במחוז חאוטנג הכולל את יוהנסבורג ופרטוריה, שם מתרכזים התיירים, ופחות בערי החוף כמו קייפטאון ודרבן, שם המצב עוד לא עונה על הציפיות, אם כי מרכזי הקניות מדווחים על עלייה חסרת תקדים במכירות. וגם בסוואטו המצב משתפר. רוכלים ליד מוזיאון הקטור פיטרסן המפורסם דיווחו ל'סטאר' על עלייה בהכנסה היומית שלהם מ-300 ראנד ל-1,700 ראנד בזמן הטורניר, והמסעדות מלאות עד אפס מקום בערבים.

לא רק הכנסות עקיפות מטיבות עם הטורניר: מכירות כרטיסים שהגיעו ל-98 אחוזים, מסר יו"ר הוועדה המארגן דני ג'ורדן, יעברו את מספר הכרטיסים שנמכר בגרמניה לפני ארבע שנים. מתוך הכנסה צפויה של 280 מיליון דולר ממכירות כרטיסים, 77 מיליון יועברו להתאחדות המקומית לפיתוח הכדורגל. על רקע זה, ההפסדים של סוכנות MATCH עקב אי הגעת לקוחות עסקיים למושבי היוקרה רק מהדהדים יותר. הקרחות סביב תאי הכבוד באצטדיונים הן עדות ולקח לחמדנות שמאחורי התפיסה העסקית של רכישת הזכויות לתאים אלו. החיבור שלהם לדילים הכוללים טיסות ומלונות יוקרה במחירים מרקיעי שחקים נכשל עקב המשבר הכלכלי. על האווירה באצטדיון הקרחות הללו לא משפיעות ממילא.

***

והאווירה מתחילה לרתוח. המשחקים אינטנסיביים, מתוחים וכמובן מהנים הרבה יותר מאותה עיסה שנקראת "השלב המוקדם". פה לכל טעות יש משמעות. אני באצטדיון "סוקר סיטי" ביוהנסבורג, גאנה מול גרמניה. וינסנט לידי במגרש, ידיו קרות. הוא מתופף בעצבנות באצבעותיו על השולחן. נשען קדימה ואחורה לחילופין, עיניו נעוצות בנעשה על המגרש. כשהוא לא מחליף אס.אמ.אסים עם תחנת הטלוויזיה בה הוא עובד, TV3 הגנאית. "יש תקווה גדולה, גם עבור אפריקה", הוא אומר, אבל הביטחון ממנו והלאה. הבדל עצום בינו לבין העיתונאים הגרמניים הבטוחים בעצמם ובניצחון נבחרתם, כמו גם האוהדים השחצניים ביציעים. כוחות הביטחון באצטדיון מוזעקים כדי להרגיע אותם והכל שב על מקומו בשלום. לאות מחאה לא משתתפים הגרמנים ב"אולה" המתארגן ביציעים.

על כל דסק ביציע העיתונות פתוחה אחת הטלוויזיות בשביל השידורים החוזרים בעין אחת, ואחת על השידור של אוסטרליה נגד סרביה עבור העין השנייה, שאר העיניים מתרוצצות בין הנעשה על המגרש, מה שקורה ביציעים והלפטופים. למרות העצבים המשחק מרשים בהגינות שלו. בסוף המשחק מסביר קקאו, הקשר הגרמני, שהנבחרת שלו פתחה רע, לא הצליחה ליצור לחץ ושיחקה לידי גאנה. המאמן יוגי לב מסביר זאת "בקשיים ובלחץ העצום על השחקנים הצעירים. אבל בסופו של דבר הם הצליחו, ואלה חוויות מחשלות וחשובות להמשך הדרך." ג'רום בואטנג, מסביר לב, פתח בהרכב לא כדי שישחק מול אחיו (פרינס בואטנג), אלא בגלל שעם המהירות שלו הוא יכול להתמודד עם חלוצי הסופה הגנאיים. מצד שני, להתקפה הוא לא תרם.

עיתונאי אנגלי שואל את לב, האם הוא היה רוצה שוויין רוני ימשיך בתצוגת הכושר העלוב הנוכחי שלו. "בוודאי" עונה המאמן הגרמני לצהלת כולם. מצד שני, "אנגליה טיפה יותר טובים מגאנה", מצהיר מסוט אוזיל בצייתנות. הוא חייב להתראיין, כ'איש המשחק', אבל אין לו ממש מה להגיד, לכן הוא עוזב אחרי שתי שאלות, לרווחת העיתונאים.

***

המשחק אנגליה-גרמניה בשמינית הגמר הולך להיות להיט היסטרי. שתי נבחרות ברמה קרובה עם מסורת של מאבקים קשים וקלאסיקות, משחקים במונדיאל שמעולם לא הוכרעו בתשעים דקות - כנראה שיש סיכוי טוב לפנדלים. ומאחר ואנחנו בחצי הכדור הדרומי, ואפילו המים מסתובבים פה הפוך, אולי אנגליה תנצח בפנדלים את גרמניה?

בכלל, עקב ההפתעות בטורניר, נוצר מצב בו אחת מהארבע "הקטנות": אורוגוואי, דרום קוריאה, גאנה או ארה"ב תעלה לחצי הגמר. יש עוד מי שטוען שהמונדיאל הזה לא מרתק?