מטרת טבע ברכישת מדיוונד ופולהיל - הפחתת התלות בקופקסון

טבע תשתלט על שתי חברות ריפוי הפצעים בעסקה מורכבת שעשוייה להגיע למאות מיליוני דולרים ■ ד"ר ולדימיר ריטר ואיש העסקים מנחם אורן, בעלי מניות בפולהיל, עשויים להיפגש עם 30 מ' ד' כל אחד, אם יעמדו באבני הדרך של העסקה ■ המוצר של מדיוונד מרפא כוויות בעזרת אננס

חברת ריפוי פצעים ישראלית שתהיה מהגדולות בעולם. זה מה שיקרה אם הכל יתבצע כמתוכנן בעסקה משולבת ומורכבת שבה שתי חברות מהתחום - מדיוונד ופוליהיל, הנמצאות בפורטפוליו של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) - יפעלו תחת חברת טבע . על פי מתווה העסקה, מלוא ההחזקות בפוליהיל ירכשו על יד מדיוונד, כשהשליטה במדיוונד (51%) תירכש בהדרגה על ידי טבע.

מדיוונד, המפתחת מוצרים לריפוי בפצעים ולטיפול בכוויות, תרכוש בשלבים את פוליהיל, המפתחת טכנולוגיה לטיפול בפצעי לחץ, סוכרת ופצעי טראומה וניתוחים, תמורת סכום של כ-200 מיליון דולר. זאת לאחר שעד כה הושקעו בחברה פחות מ-15 מיליון דולר בלבד. מדובר באקזיט נאה ליזם, ד"ר ולדימיר ריטר, שמחזיק היום בכ-15% ממניות החברה, וכן לאיש העסקים מנחם אורן, שמחזיק בשיעור דומה מהמניות (להרחבה ראו מסגרת).

בשלב ראשון, מדיוונד תרכוש מניות פוליהיל בהיקף 7 מיליון דולר לפי שווי של 90 מיליון דולר לפוליהיל, ובהמשך היא תשלם עוד 193 מיליון דולר כתלות ביעדים, לפי שווי של 90-270 מיליון דולר לפוליהיל.

נכון להיום, כת"ב בניהולו של ראובן קרופיק, מחזיקה ב-41% ממניות פוליהיל, וב-55% ממניות מדיוונד, ולטבע יש החזקה של 12% ממניות מדיוונד. בשלב הראשון של העסקה, טבע תשקיע במדיוונד 7 מיליון דולר נוספים לפי שווי של 200 מיליון דולר לפני הכסף. סכום זה כאמור, ישמש לרכישת מניות פוליהיל על ידי מדיוונד. בכפוף לעמידה ביעדים, תשקיע טבע עוד 65 מיליון דולר, לפי שווי של 200-300 מיליון דולר.

בהתאם להסכם בין טבע ומדיוונד מ-2007, טבע תגדיל בשלבים את החזקותיה במדיוונד עד ל-51%. היא תשלם 22 מיליון דולר לפי שווי של 271 מיליון דולר למדיוונד במועד קבלת אישור לשיווק מוצר באירופה (שצפוי להתקבל בחודשים הקרובים), ותוסיף עוד 64 מיליון דולר לפי שווי של 593 מיליון דולר, בעת קבלת אישור לשיווק המוצר בארה"ב.

כמו כן, טבע תשלם למדיוונד עד 145 מיליון דולר בהתאם למכירות. לסכומים אלה יתווספו תמלוגים בהיקף שלא פורסם. לטבע יהיה רישיון בלעדי גלובלי למסחור מוצרי פוליהיל, והיא גם זו שתממן את המשך הפיתוח.

עם השלמת כל שלבי העסקה, טבע תחזיק ב-51% ממדיוונד, וכת"ב תחזיק ב-29% ממנה. מדיוונד עצמה תחזיק ב-100% מפוליהיל. בשלב זה, כת"ב עדיין לא החליטה אם להפסיק לאחד את דו"חות מדיוונד. בהנחה שתחליט לעשות זאת, היא צפויה לרשום רווח לאחר מס בהיקף של 260-320 מיליון שקל.

המוצר המוביל של מדיוונד, בניהולו של גל כהן, הוא ה-Debrase לטיפול ראשוני בכוויות קשות. לאחרונה דיווחה החברה על תוצאות חיוביות בשלב השלישי (המתקדם ביותר) של הניסוי הקליני במוצר. תוצאות הניסוי הוכיחו יעילות גבוהה בשני היעדים העיקריים: הפחתת מספר החולים שנדרשים לעבור ניתוח הסרת הרקמה שנכוותה; והפחתת מספר החולים שנדרשים לעבור ניתוח השתלת עור בריא על-גבי האזור שנכווה.

על בסיס התוצאות, מדיוונד תגיש בקשה לקבל אישור לשיווק המוצר באירופה. במקביל, מדיוונד צפויה להתבסס על התוצאות בניסיון לקבל אישור לביצוע ניסוי קליני מצומצם יותר, לקראת הגשת בקשת אישור לשיווק המוצר בארה"ב.

את פוליהיל מנהל כיום ג'ורדן רובינסון שהגיע לחברה מענקית התרופות פייזר. החברה כבר זכתה לאישור שיווק באירופה של המוצר המוביל שלה, Polyheal-1, אולם עד כה היא לא התחילה למכור אותו. ככל הנראה, החברה המתינה לראות איך תתפתח ההתעניינות בה מצד חלק מהחברות הגדולות בתחום.

השוק הכללי של ריפוי הפצעים (כולל תחבושות ומוצרים נלווים) הוא בהיקף כ-9 מיליארד דולר בשנה, אך אין בו שחקן דומיננטי אחד אלא מספר חברות שמתחלקות ביניהן בשוק. מתוך 5-6 החברות המובילות בשוק, 3-4 הביעו עניין בפוליהיל וחלק מהן ניהלו איתה מגעים. בסופו של דבר הפור נפל דווקא על טבע, שלא מזוהה עם התחום.

"אנו רואים במתווה עסקה מיוחד זה, צעד משמעותי נוסף לחיזוק סל המוצרים והגשמת החזון של מדיוונד, ליצירת חברה תעשייתית ישראלית, המפתחת, מייצרת וממסחרת מוצרים רפואיים חדשניים וגלובליים בתחום ריפוי הפצע", אמר מנכ"ל מדיוונד, גל כהן.

ראובן קרופיק, מנכ"ל כלל ביוטכנולוגיה, הוסיף: "שיתוף הפעולה בין החברות מגלם בתוכו, מעבר לתשואה הנאותה, את נחישות כלל ביוטכנולוגיה לבנות נכסיות מניבה לטווח ארוך בתעשיית הביוטכנולוגיה בישראל".

ג'ורדן רובינסון, מנכ"ל פוליהי, סיכם: "פוליהיל, לאחר חשיפה עסקית משמעותית והצלחה קלינית, מקבלת הזדמנות לזרז את החדרת המוצר לשוק הגלובלי ולהאיץ את קצב המכירות".

האקזיט של היזם והמשקיע בפוליהיל: 30 מיליון ד' כל אחד

פחות מ-15 מיליון דולר הושקעו עד היום בפוליהיל, והעסקה הנוכחית משקפת לה שווי שעשוי להגיע ליותר מ-200 מיליון דולר. מי שייהנה מהאקזיט הוא היזם, ד"ר ולדימיר ריטר. הוא הקים את החברה ב-1996, ונכון להיום מחזיק לפי הערכות בכ-15% מפוליהיל. שווי של 200 מיליון דולר לפוליהיל, מפגיש את ד"ר ריטר עם 30 מיליון דולר.

אדם נוסף שעומד להרוויח מהעסקה, הוא משקיע שהולך עם החברה כבר תקופה ארוכה - איש העסקים מנחם אורן. גם הוא מחזיק בכ-15% ממניות פוליהיל, כך שגם הוא יפגוש 30 מיליון דולר.

ההשפעה החשבונאית על בעלת המניות הגדולה בחברה (41%) - כת"ב, עשויה להיות 260 עד 320 מיליון שקל.

מעבר לשלושת הגורמים האלה, ישנם עוד מספר בעלי מניות קטנים יותר. אלה כוללים את arrow ventures, קרן אתגר וקונרס.

לרפא כוויות בעזרת אננס

מקורו של המוצר של מדיוונד הוא עוד בימי מלחמת העולם השנייה. רופא גרמני שנפגע מפצצת זרחן, החליט להקדיש את חייו לטיפול בכוויות. מאוחר יותר היגר הרופא, ד"ר גרום קליין, לארה"ב, ושם החל לעבוד על הפיתוח. המוצר עצמו הוא קוקטייל של אנזימים המופק מגזע האננס, שמצליח להבדיל בין רקמת עור בריאה לרקמת עור שרופה. כאשר מושחים את המשחה על פצע שרוף, תוך כארבע שעות נעלמת הרקמה השרופה ונשאר רק הפצע הטרי.

יזם החברה, פרופ' ליאור רוזנברג, קיבל מהרופא הגרמני אישור לערוך ניסויים במוצר וכך החלה הפעילות של מדיוונד. ה-Debrase, המוצר המוביל של מדיוונד, השיג לאחרונה תוצאות טובות בניסוי הקליני המתקדם ביותר (שלב III), ועל בסיס זה החברה מגישה בקשה לאישור השיווק שלו באירופה. במטרה לשווקו גם בארה"ב היא תצטרך לבצע ניסויים קליניים גם שם. המוצר מוגדר כתרופה, בניגוד למוצר של פוליהיל שמוגדר כמכשור רפואי, ולכן הליך האישור של המוצרים שונה מעט.

המוצר המוביל של פוליהיל, Polyheal-1, מיועד לריפוי פצעים בטכנולוגיה חדשנית בעזרת מיקרוספירות (גרגירים קטנים), שגורמים לדברי החברה להחלמת פצעים כרוניים - גם כאלה שלא נרפאו שנים רבות לאחר טיפול בשיטות הרווחות. המוצר נועד לטפל בסוגים שונים של פצעים כולל כוויות, פצעים שנוצרים כתוצאה מניתוחים פולשניים, פצעי סוכרת, פציעות כתוצאה מתאונות דרכים ומקרים אחרים.

החברה שהוקמה ב-1996 היא בוגרת חממת ל.נ. טכנולוגיות. נכון להיום ניתן לרכוש את המוצר של פוליהיל בכל בית מרקחת בארץ, תחת השם פוליהיל 1. "אנחנו מקווים שהוא ייכנס לשימוש בכל בית ויהיה בתיקו של כל חייל", אומר ל"גלובס" ולדימיר ריטר, היזם, המדען שמאחורי הפיתוח והמנהל המדעי של החברה.

המוצר קיים בצורת נוזל בבקבוק. מטפטפים את הנוזל על הפצע לפני החבישה. פוליהיל עדיין פועלת כסטארט-אפ ומונה חמישה עובדים בלבד. מדובר למעשה במיזם שהחל במסגרת הדוקטורט בביולוגיה, שעשה ריטר לפני עלייתו ארצה. ההסכם המדווח היום צפוי להערכת ריטר להקפיץ את השיווק שלה בכמה דרגות.

"המוצר שלנו הוכח במקרים מאוד קשים, שטיפולים מאוד יקרים לא הצליחו לפתור", אומר ריטר. "אנחנו מאמינים שמצאנו פתרון להרבה חולים הסובלים מפצעים בארץ ובעולם. זו בעצם טכנולוגיה יחידה בסוגה, והמוצר הראשון שלנו הוכיח את עצמו. אנחנו מפתחים כעת דור שני של המוצר".