ישראל - נשיאת יוריקה; שיתוף-הפעולה בין ישראל וטורקיה נמשך

נשיא יוריקה בשנה הקרובה יהיה המדען הראשי בתמ"ת, ד"ר אלי אופר ■ נציג טורקיה: שיתוף-הפעולה בין ישראל וטורקיה בתחומי התעשייה וההיי-טק נמשכים למרות המתיחות הפוליטית

הישג נוסף לכלכלה ולטכנולוגיה הישראלית: ישראל מונתה היום רשמית, בטקס שנערך בברלין, לנשיאת תכנית יוריקה העולמית - הנשיאה הלא-אירופית הראשונה בתכנית. יוריקה היא תוכנית המו"פ התעשייתי המובילה באירופה והגדולה מסוגה בעולם. זוהי יוזמה בין ממשלתית, הפועלת מאז 1985, אליה הצטרפה גם נציבות האיחוד האירופי.

בארגון חברות היום 40 מדינות מאירופה, לאחר הצטרפותה של בולגריה היום. ישראל חברה בארגון משנת 2000, וב-2007 העברת "פטיש הנשיאות" לידי ישראל התבצעה בהשתתפותו ובראשותו של שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר, שקיבל לידיו את מפתחות ההנהגה הרשמיים של יוריקה לשנה הקרובה. נשיא יוריקה בשנה הקרובה יהיה המדען הראשי בתמ"ת, ד"ר אלי אופר.

שר התמ"ת בן אליעזר אמר בטקס העברת הפטיש, כי "ישראל ויוריקה הן מטבען בנות ברית. נתיבה הלאומי של מדינת ישראל מבוסס על שאיפתה והיותה 'תרבות של חדשנות'. במצב של קשרי מסחר מוגבלים עם שכנותיה, יחד עם הצורך להתמודד עם מחסור במשאבים טבעיים, ישראל בנתה כלכלה הנשענת בכל הרמות של החברה על קדמת הידע".

בשיחה עם "גלובס", ישראל שמי, מנהל התוכניות האירופיות במתימו"פ, שיהיה גם יו"ר פורום הנציגים הלאומיים של יוריקה בשנת הנשיאות הישראלית, אמר כי ישראל רואה ביוריקה כמכשיר לקידום עסקי של התעשייה הישראלית. "אנחנו רוצים לנתח את ההשפעה של הפרויקטים של יוריקה מבחינה עסקית ומה גורם להם למנף את החברות שהובילו אותם. אחד הדברים שישראל רוצה לשפר הוא המימון העסקי - שלא רק הממשלות יממנו, אלא גם דרך הסקטור הפרטי.

יצוין, כי שרי החינוך, והתעשייה והמסחר, של רוב המדינות החברות בתוכנית יוריקה השתתפו בכנס, ואילו השר הטורקי בחר להיעדר מהכנס כדי לטפל בעניינים מדיניים אחרים, ונציג אחר ממגזר התעשייה בטורקיה (המקבילה הטורקית למתימו"פ הישראלי) מילא את מקומו.

"כבוד גדול לישראל; אנחנו מסוגלים לעמוד באתגר"

השר בן אליעזר פתח את נאומו בברכות לנשיאות היוצאת הגרמנית, ואמר כי "זה כבוד גדול עבור ישראל לקבל על עצמנו את הנהגת ארגון יוריקה, במיוחד בזמן חגיגות חצי היובל להקמתו. זה גם אתגר גדול. ישראל, ארץ של יצירתיות וחדשנות, מסוגלת בהחלט לעמוד במשימה זו".

בן אליעזר הוסיף, כי "ישראל תקח על עצמה את האתגר של הארגון, ביצירת חדשנות, קידום החדשנות בתחומי המדע וקידום העברת טכנולוגיה, תמיכה בחדשנות במו"פ תעשייתי, מינוף החדשנות לצמיחה כלכלית ועידוד חדשנות באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי". "היכולת של ישראל להסתגל לדרישות המשתנות תמידית, השחיזה את מיומנות החדשנות של אזרחיה", אמר בן אליעזר. "כתגובה לאתגרים הפיננסיים של הגלובליזציה, ישראל הצליחה להתאים את המבנה הכלכלי שלה ולבצע מעבר למשק מונחה היי-טק תחרותי הפתוח לשיתופי פעולה בינלאומיים. אנו להוטים לשתף את השותפים והחברים ביוריקה בניסיון ובמומחיות של ישראל", לדברי השר. "אני, וכל עמיתי בישראל, מצפים לעבוד אתכם בשיתוף פעולה להבטחת הצלחתה של הנשיאות שלנו, וחשוב יותר כדי לשפר את ההצלחה של הרשת. אני מקווה לראות את כולם בישראל בעתיד הקרוב", אמר השר בן אליעזר לסיכום.

במהלך הטקס הנציג הטורקי אמר כי טורקיה תשמח להחליף את ישראל כנשיאת הארגון לאחר סיום כהונתה, ופנה לשר בן אליעזר כדי שיתמוך במועמדותה של טורקיה. לדברי הנציג הטורקי שיתוף הפעולה בין ישראל וטורקיה בתחומי התעשייה וההיי-טק נמשכים למרות המתיחות הפוליטית, ואף הנציג הביע תקווה כי היחסים ישתפרו ומערכת היחסים העסקית בין המדינות תימשך. פנייתו של הנציג הטורקי למקבילו הישראלי יכולה להוות מעין צעד של מחווה בין המדינות, לאור זאת כי יכל לפנות אל מקבילו הגרמני.