אבי לוזון, בנוק-אאוט

פסק הבוררות לטובת ההתאחדות לכדורגל בסכסוך מול צ'רלטון הציל לה לא רק את הקשר העסקי עם ספורטפייב, אלא גם סידר לה הסכם טלוויזיה ששייך לתקופה שלפני התמוטטות השווקים

הלוואי ובזירה הבינלאומית היה זוכה הכדורגל הישראלי לניצחונות שכאלו: ביום א' רשמה ההתאחדות לכדורגל את הניצחון הגדול ביותר שלה בעידן לוזון, כשפסק הבוררות בסכסוך הכספי בינה ובין צ'רלטון הכריע לטובתה והבטיח לה הכנסות של לפחות 55 מיליון שקל לשנתיים הקרובות, נוסף על למעלה מ-30 מיליון שקל בגין תשלומים להתאחדות שעיכבה צ'רלטון במהלך שתי העונות האחרונות.

תהליך הבוררות היה מרתק לא פחות מכל משחק כדורגל, ולא כולם בהתאחדות הימרו על ניצחון גורף כל כך. החשש היה שגם אם הבורר לא יקבל את טענות צ'רלטון ויפסוק להתאחדות פיצויים, הוא לא ירצה לכפות על מפעילת ערוצים ספורט 1 וספורט 2 את המשך ההתקשרות עם ההתאחדות לפי תנאי החוזה.

חשש נוסף היה כאשר נציגי חברת ספורטפייב, הפרטנרית של ההתאחדות בשיווק זכויות השידור, ציינו בדיונים סגורים כי אם ייכשל תהליך הבוררות הם לא יעשו יותר עסקים עם הכדורגל הישראלי. בשלב מסוים עלה גם הרעיון לקדם הסכם פשרה בין הצדדים, אולם עו"ד ברוך כצמן, ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן, שביחד עם עו"ד ניר סלע ייצג את ההתאחדות, טען באוזני לקוחותיו כי מבחינה משפטית זו תהיה טעות.

במהלך הבוררות הסתבר שכתבות עיתונאיות שביקרו את האופן שבו מנהלת ההתאחדות את הכדורגל הישראלי, שימשו בידי צ'רלטון כנספחים שבאו לחזק את טענתה כי ההתאחדות היא למעשה מי שהפרה את ההסכם מולם. מדובר, בעיני לפחות, בשימוש ציני בביקורת עיתונאית: האם העובדה שההתאחדות לכדורגל החליטה להגדיל את מספר הקבוצות בליגת העל היא רעה לכדורגל הישראלי? לטעמי כן. אבל האם הגדלת הליגה מהווה הפרת הסכם מול הגוף המשדר? ממש לא. אפשר לחשוב שלפני ההגדלה שיחקו כאן ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד.

כך חשב גם הבורר, וכתוצאה מפסיקתו ייהנה הכדורגל הישראלי, עד תום עונת 2012 מחוזה חמש-שנתי שנחתם ב-2007, או במילים אחרות, מפורשות יותר: מסכומים ששייכים היום לעידן אחר בכדורגל, זה של עידן השפע שקדם להתמוטטות השווקים ב-2008.

אפשר לצאת כאן לרגע מד' אמותיו של הכדורגל הישראלי ולומר משהו על התרבות העסקית במדינת ישראל, זו שלעיתים נחתמים בה הסכמים מתוך מטרה שתמיד ניתן יהיה לשנותם לפי תנאי השוק בהמשך הדרך, לפעמים מתוך ידיעה שפנייה לערכאות, מולידה, במקרים רבים, הסכם פשרה שמיטיב עם הצד המפר.

במקרה דנן, אמר הבורר את דברו באופן נחרץ, ואם טוענים שכדורגל מסוגל להציף לעיתים תופעות תרבותיות לפני שהן פולשות לשטחים אחרים, אזי יש לקוות שמפסק הבוררות הזה עוד תצמח תועלת לא רק להתאחדות לכדורגל, אלא גם להתנהלות עסקית הוגנת יותר במדינת ישראל.