"iPad? בסוף המחשב יסתכל עליך ויידע מה אתה רוצה"

פרית' באנרג'י, מנהל המעבדות של HP וסגן נשיא בכיר בחברה, לא מתרגש ממחשבי לוח ומטכנולוגיות כמו תלת-ממד ■ הצוות שלו כבר עובד על פיתוח מגוון נרחב של מוצרים כאלה, הכל בשביל לספק הזדמנויות עסקיות של מיליארדי דולרים לשורה העליונה של HP

115 מיליארד דולר - זהו היקף המכירות שמציגה חברת HP לשנת 2009 (פיסקאלית). מלבד הסמליות במספר, שמציב את HP כחברת המחשוב עם היקף המכירות הגדול בעולם, יש לביצועים המרשימים האלו גם היבט מעט יותר מורכב. איך צומחים הלאה? נניח שב-2010 - בה מצפה החברה לגידול של 8%-9% - זה יהיה נוח יחסית בגלל הגל הכלכלי החיובי בתעשיית המחשוב, אבל צמיחה של כמה אחוזים נוספים מדי שנה, שמשמעותה כמה מיליארדי דולרים, היא אתגר לא פשוט.

התשובה של HP מגולמת במספר אחר שהחברה שמחה להדגיש - 40 מיליארד דולר - ומסכם את היקף ההשקעה של החברה בטכנולוגיות מאז שנת 2004. המספר הזה מחולק לרכישות ב-23 מיליארד דולר (הגדולות בהן: EDS, מרקורי ו-3Com) ולהשקעה של 17 מיליארד דולר במחקר ופיתוח (מו"פ) בתוך החברה. בעוד הרכישות הופכות מהר מאוד למחוללי צמיחה לטווח הקצר, הרי ההשקעה במו"פ היא המנוע עליו סומכת HP לטווח הארוך, ובעיקר כשמדובר על יותר מעשור קדימה.

500 עובדים בלבד יש במעבדות המחקר של HP, הגוף שאמור לספק את התשובות הטכנולוגיות שיביאו את HP לקצבי הצמיחה להם מצפה וול סטריט בעתיד היותר רחוק. במילים אחרות, מטרת המעבדות הללו היא לספק לחברה הזדמנויות עסקיות שיאפשרו תוספת של מיליארדי דולרים לשורה העליונה. "כדי שיהיה אפקט למה שאנחנו עושים, צריכים להמציא משהו שיספק הזדמנויות גדולות באמת", מדגיש פרית' באנרג'י, סגן נשיא בכיר בחברה ומנהל HP Labs, בראיון בלעדי ל"גלובס" בעת שביקר לאחרונה בישראל.

המו"פ הוא קדוש?

הדברים של באנרג'י אינם טריוויאליים. התפוקה המחקרית נועדה במקור להגדיל את כמות הידע בעולם ולא בהכרח לתרום לשורה התחתונה של יחידה עסקית - מה שמוצאים בעיקר ביחידות המחקר האקדמיות, ולעיתים קרובות גם בארגונים טכנולוגיים. הקו המבדיל בין המחקר היישומי והפרקטי לבין התיאורטי הוא דק מאוד, וקל לחצות אותו בכיוון הלא נכון.

לבאנרג'י, שנכנס לתפקיד לפני שלוש שנים, יש קריירה שמאפשרת לו להכיר בהבדלים שבין סוגי המחקרים השונים. את התפקיד שלו הוא מתאר כ"ג'וב הטוב ביותר בעולם", אך לפני כן הוא היה דיקן הפקולטה להנדסה באוניברסיטת אילינוי בארה"ב וסגר בסך הכל יותר מ-20 שנה באקדמיה. ניסיון החיים שלו כולל גם הקמת שתי חברות סטארט-אפ בתחומי תכנון אלקטרוני (EDA), שאחת מהן - AccelChip - נמכרה ב-2006 לחברת Xilinx.

"אנחנו שואלים את עצמנו כל הזמן מה התפקיד שלנו ואיך אמור להתנהל מחקר מעבדתי בחברה גדולה", הוא אומר. ב-HP נוקטים לפי מודל שבו מחלקים את הפעילות לשלושה חלקים: מחקר בסיסי, שמסתכל 5-15 שנים קדימה; מחקר יישומי' שבו שמים דגש על 2-5 שנים קדימה; ומחקר מכוון מוצרים שאחראי על שנה וחצי עד שנתיים קדימה. "אנחנו עובדים בכדי לזהות את ההימורים הגדולים", מסביר באנרג'י. "הימורים, שאם הם מצליחים, ידחפו את היכולות בסדר גודל של פי 10, וייצרו הזדמנות של מיליארדי דולרים".

שינוי במדיניות

21 הימורים שכאלה לקחו אנשי המעבדות של HP בשנים האחרונות, ולדברי באנרג'י, "אני לא מכיר ארגון אחר שלקח כזו גישה של פורטפוליו נרחב". בין השינויים שעברו על מעבדות HP היה אימוץ מודל של חדשנות פתוחה, ששם דגש על שיתופי פעולה עם האקדמיה, קרנות הון סיכון וסטארט-אפים, וכן יחסים קרובים יותר עם הפיתוח העסקי של HP, מה שנועד לספק החזר מהיר יחסית על ההשקעה בפיתוח טכנולוגיות חדשות.

המעבדות הוקמו בשנת 1966, כ-30 שנה לאחר הקמת החברה, ובין רשימת ההישגים הארוכה שלהן ניתן לפרט את פיתוח מחשב הכיס המדעי, נורת ה-LED המסחרית הראשונה וארכיטקטורת המחשוב מסוג RISC. לדברי באנרג'י, כשנכנס לתפקיד, הוא מצא פעילויות קטנות שלא התאימו בכדי לייצר את האפקט הנדרש. "זה תמיד היה ארגון נפלא והגעתי עם המון צניעות לתפקיד", הוא אומר, "אבל ניסיתי להפוך את התהליך כך שיהיה טוב יותר".

כשעוקבים אחר הביצועים של HP ואחר המנטליות התאגידית שמלווה את החברה בעידן המנכ"ל מארק הרד, הרי שיעילות תפעולית והחזר מהיר על ההשקעה נראים רלוונטיים גם למעבדות החברה. על הרד נמתחה לא פעם ביקורת על כך שפגע בהשקעות החברה במו"פ. בראיון לפני שנה התבדח הרד ואמר כי "אוהבים להזכיר כמה החברה מוציאה על מו"פ, כי המו"פ הוא קדוש. אומרים לי שביל היולט, מייסד החברה, מתקשר מגן עדן ואומר: 'תוציאו יותר על המו"פ'".

ברוח הדברים האלו, מודה באנרג'י, מארק הרד בהחלט יודע לשאול שאלות קשות. "הוא יכול לשאול אותי, 'פרית', אני מוציא מאות מיליוני דולרים על מו"פ, מה אני מקבל מזה?'. האם זו שאלה קשה או שאלה טובה? לדעתי, זו שאלה מצוינת. אנחנו לא אמורים לעשות סתם דברים. אנחנו עובדים עבור ארגון ואנחנו צריכים לחדש, זה דם החיים של חברה טכנולוגית והמעבדות קריטיות לחברה. אם לא נעשה זאת, לא יהיו טכנולוגיות חדשות ומוצרים חדשים".

נותנים לעובדים לחשוב

אתה מצטייר כבחור המגניב של HP לצד הרגישות ליעילות שהחברה מגלה כיום. האם זה מודל מתאים כשרוצים למשוך חוקרים חדשים?

"אני לא הבחור המגניב של HP, אני רק עובד עם כמה כאלה. אנחנו מגייסים אנשים כל הזמן ויש לנו עכשיו 22 עמדות פנויות. כשאני מגיש את ההצעה שלנו לעובדים פוטנציאלים, הם באים מיד".

האם המודל של גוגל, שנותנת לכל עובד 20% מהזמן כדי פשוט לחשוב, יכול לעבוד גם ב-HP?

"למעשה, יש לנו במעבדות HP משהו דומה מאוד למודל הזה. יש לנו 21 פרויקטים גדולים, אבל רק 80% מהעובדים שלנו - 400 איש - עובדים עליהם. 100 עובדים אחרים עובדים על פרויקטים משלהם. אין לי מושג מה הם עושים ואף שאלה לא נשאלת. מהדברים האלו יגיעו ההזדמנויות לפרויקטים הבאים שנעשה. גוגל נותנת לעובדים שלה 20% מהזמן כדי לחשוב, אצלנו 20% מהאנשים חושבים ועובדים כל הזמן על דברים חדשים".

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2010, HP מובילה את שוק המחשבים האישיים. על-פי נתוני חברת גרטנר, HP מחזיקה ב-18.2% מהשוק, הרבה לפני הבאים בתור, אייסר ודל. אז מה התוכניות של HP לעתיד ה-PC? "לדעתי, ההתקנים הניידים למיניהם זו רק ההתחלה", אומר באנרג'י. "אנחנו עובדים במעבדות על התקנים שכאלו, והחזון שלי הוא שהם יהוו בעתיד מעין חלון לעולם המידע. יש את יצרני המידע, ומנגד מי שצורכים אותו. בסופו של יום, יש כל כך הרבה תוכן שלא תדע מה לקרוא. ההתקן שינצח הוא זה שיספק מבט מותאם להעדפות האישיות שלך".

באנרג'י אמנם מעריך מאוד את ההתקנים הניידים, אבל בינתיים HP עדיין לא תפסה מקום בין מחשבי הלוח הקיימים ומתוכננים. אמנם החברה הציגה את מכשיר ה-Slate כתשובה שלה לקטגוריה, אבל רכישת פאלם לפני כחודשיים כנראה טרפה את הקלפים והמכשיר חזר למעבדות כדי לשלב בו, על-פי השמועות, את מערכת ההפעלה של פאלם WebOS.

חוסר המענה לשוק מחשבי הלוח, כמו האייפד של אפל, לצד שכלולים טכנולוגיים נוספים כמו זיהוי מחוות או תלת-ממד, לא מרגש את באנרג'י ואת אנשי המעבדות שלו. "אנחנו עובדים על דברים כאלה", הוא אומר, "אבל הם יהפכו למצרך שזמין לכולם. בסופו של יום, המחשב פשוט יסתכל עליך ויידע מה אתה רוצה".

אחד הדברים עליהם שמים דגש במעבדות HP הוא טכנולוגיית הנייר האלקטרוני(Reflective Display) , שמשרתת את שוק הקוראים הדיגיטליים (דוגמת הקינדל של אמזון). לטענת באנרג'י, הטכנולוגיה ש-HP מפתחת תהיה צבעונית (בניגוד לקינדל ולקוראים דיגיטליים אחרים), ותאפשר גם צפייה בווידיאו, מה שדורש קצב העברת דפים מהיר בהרבה מאשר בספר. בנוסף, המסך לא יהיה מבוסס על זכוכית אלא דווקא על פלסטיק גמיש.