טו סיגמה וחזי קוגלר יקימו שדה תרמו-סולארי ב-300 מיליון ד'

את הטכנולוגיה תספק סולל (סימנס CSP) ■ היזמים במגעים עם מוסדיים גדולים מקומיים וזרים להיכנס כשותפים לפרויקט ■ מיועד להתחיל לספק 0.5% מתצרוכת האנרגיה של ישראל עד 2014

חברת ההשקעות האמריקנית TWO SIGMA INVESTMENT חתמה במשותף עם קוגלר פיתוח והשקעות עם סימנס על חוזה להקמת מתקן תרמו-סולארי בהתבסס על הטכנולוגיה של סולל, בהספק של 60 מגוואט בקיבוץ משאבי שדה. כך נודע ל"גלובס". היקף ההשקעה צפוי להיות כ-300 מיליון דולר.

טו סיגמה היא חברת השקעות פרטית גדולה בארה"ב, שמשקיעה בחברות טכנולוגיה בארה"ב ומנהלת עפ"י הערכות מיליארדי דולרים. זוהי השקעתה הראשונה בישראל כמו גם בתחום הסולארי. החברה בוחנת פרויקטים מהסוג הזה כבר זמן מה והגיעה לחוזה הזה בתיווך קוגלר פיתוח והשקעות, חברת ייזום האנרגיה של חזי קוגלר, לשעבר מנכ"ל משרד התשתיות. חברת קוגלר מהווה בכפוף לחוזה שותפה בייזום ומנהלת הפרויקט, וזהו למעשה החוזה הראשון שקוגלר חותם במסגרת החברה הזאת ולאחר שסיים את תפקיד מנכ"ל משרד התשתיות.

החווה אמורה לקום בשטחה של מועצת רמת הנגב, בניהולו של שמוליק רייפמן, כמו גם הפרויקט הסולארי הגדול באשלים. נכון לעכשיו טו סיגמה וקוגלר הן הבעלים של הפרויקט אבל השתיים בדיונים עם מוסדיים גדולים כמשקיעים פוטנציאליים בארץ ובחו"ל. הפרויקט עובר כעת ע"י הגורמים הללו בדיקת נאותות.

הפרויקט מתוכנן להיות בטכנולוגיית השקתות הפרבוליות של סולל, שכיום נקראת סימנס CSP. סימנס כבר בדקה את האתר של משאבי שדה, שחולש על 1,125 דונם, והגיעה למסקנה שהאתר מתאים ומאופיין בקרינה טובה מאוד. סוכם שסימנס CSP תספק את המערכת הסולארית בשביל הפרויקט ותתחיל לבנות אותה עד סוף 2011, כדי לעמוד ביעד שהפרויקט יתחיל לספק אנרגיה עד תחילת 2014.

מימון הפרויקט יהיה עפ"י המודל המקובל של 20% הון עצמי ו-80% מימון משלים. טו סיגמה מכסה כעת את כל העלויות הכרוכות בפיתוח הפרויקט, כשהפרויקט נכנס כעת להליכים סטטוטוריים. הנחת העבודה של היזמיות היא שהן יוכלו לגייס את מלוא המימון המשלים עד סוף 2011.

כמקובל בענף, היזמים מצפים להחזר ההשקעה בתוך 5-7 שנים ולהחזר החוב לבנקים על פני 15-20 שנה. עפ"י ההגדרה שפורסמה ע"י רשות החשמל התשואה על ההון צפויה להיות קרוב ל-15%. יזמים בענף דוחפים להעלות את התעריף שפורסם להערות הציבור בסך 1.02 שקל לקוט"ש, כדי להגדיל את התשואה.

הפרויקט נועד להזרים חשמל לרשת ולהוות 10% ומעלה מהמכסה הראשונה של המתקנים הגדולים. ביחס לסך צריכת החשמל במדינה הפרויקט 0.5% מצריכת האנרגיה של המדינה ב-2014.

כדי שהפרויקט יתקדם ויעמוד בלוחות הזמנים הרצויים יש להכיר בו כפרויקט תשתיות לאומי. יריביו של קוגלר טוענים כי קשריו מתפקידו הקודם כמנכ"ל משרד התשתיות מקדמים אותו בעסקים, וחוזה זה הוא דוגמה לטענה הזאת. מכל מקום, מדובר בפרויקט שמקדמת חברה גדולה בעלת כיסים עמוקים, עם הגב התפעולי והטכנולוגי של סימנס, ואשר יכול להוות כוח משמעותי במשק הסולארי המתהווה בארץ.