גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסביב לעולם: החיפוש אחרי הסטייק המושלם

העיתונאי הקנדי מארק שאצקר יצא למסע חיפוש עולמי אחר הסטייק המושלם. בדרך הוא מצא שוורים שהנאצים ניסו להשביח בצרפת, גאוצ'וס שדוקרים פרות בארגנטינה, וגיישות שמתמחות בבשר ביפן. צמחונים, ראו הוזהרתם

מארק שאצקר הלך רחוק, רחוק מאוד, כדי לכתוב את הספר שלו על הסטייק המושלם. וכשאנחנו כותבים רחוק, הכוונה היא לא רק למסע שערך ברחבי העולם - מטקסס, דרך אירופה ועד טוקיו ודרום אמריקה - אלא למהלך המחשבתי, הנפשי, שאותו עבר בדרך לכתיבת הספר.

באחד מרגעי השיא של המניפסט שלו בשבחי הבשר, הוא מחליט לגדל פרה משלו - כדי להבין מקרוב את האספקטים ההומניים - או, אם תרצו, לא הומניים - של התהליך. כשהוא מתאר את מערכת היחסים שלו עם פלורנס - זה השם שלו זכתה הפרה - הוא מספר בערגה כיצד האכיל אותה ואיך נהג ללטף אותה וכמה חופש היה לה ומה לא. אושר גדול. עד רגע השחיטה. ולא רק שהוא ובני משפחתו אכלו את פלורנס שלהם, הם גם עשו מעורה שטיח.

סטייק בשר / צלם: רויטרס

נשמע קצת אכזרי? שאצקר חושב בדיוק את ההפך. "בהתחלה הייתי מאוד חרד מרגע השחיטה", הוא אומר בראיון ל-G, "אבל כשהגעתי איתה למשחטה ראיתי את הדברים באופן אחר לגמרי. עבורי זאת לא באמת בעיה. הפרה לא סבלה. הסתכלתי עליה. האכלתי אותה בשעותיה האחרונות בדברים שהיא אהבה, ועד הנשימה האחרונה שלה דאגתי שהיא תהיה רגועה ושקטה. היא לא הרגישה לרגע שהמוות מגיע, ולא ידעה כל פחד. הלוואי על כולנו ללכת ככה".

אבל גידלת אותה, ליטפת אותה. זה נראה לך הגיוני לשחוט אותה ולאכול אותה? איך אפשר שלא להרגיש רחמים לבעל חיים, שעל-פי דבריך שלך נקשרת אליו? זה בלתי נתפס.

"ההפך הוא הנכון. להבדיל מגורמים אחרים בתעשיית הבשר, אני דווקא דוגל בגישה של יחס טוב לבעלי חיים - עד לרגע השחיטה, שיכול להיות מאוד מהיר וללא כאב. אני מאמין שהבשר הכי טוב מגיע מהפרות הכי מאושרות, ולכן אני סבור שרק פרות שאוכלות דשא טבעי ו'זוכות' לחיות בחופש יחסי בשטחי מרעה רחבים - שלא כמו מרבית הפרות בתעשיות הבקר הגדולות, המבלות את חייהן ברפתות אכילה סגורות - הן גם הפרות הטעימות ביותר. מבחינתי, אין כל סתירה מוסרית בין העובדה שניתן להתייחס באופן הומני לפרות, ועדיין לאכול אותן".

סטייק בשר אסאדו / צלם: רויטרס

שאצקר מוצא את עצמו לא מעט מתמודד עם השאלה המוסרית. הספר שלו אולי מדורג ברשימת ספרי הקיץ המומלצים של ה"ניו יורק טיימס", אבל קשה שלא להזכיר את הלהיט הספרותי של השנה האחרונה, ספרו של ג'ונתן ספרן פויר "לאכול בעלי חיים", בהקשר שלו. על ספרו של ספרן פויר כבר נאמר שהוא מסוגל להחזיר בתשובה קרניבורים סוררים. הוא לא רק מציג את האמת המרה והמזעזעת על-ידי מסע באין-ספור משחטות, הוא גם מביא גישה פילוסופית שקשה להתווכח איתה, כשהוא מגייס לטובת העניין ענקי רוח כמו פרנץ קפקא וז'אק דרידה. ספרו של שאצקר, מבלי שהתכוון לכך, נראה כמו האנטי-תזה המושלמת. את המשחטות מחליפים שדות מרעה ירוקי עד ופרות שמנות ומאושרות באחו; מול התיאוריה התזונאית של ספרן פויר והעובדות החותכות (תרתי משמע), מגייס שאצקר את האבולוציה בכבודה ובעצמה; וגם בגזרת אנשי הרוח לא חסר לו: פרוסט, רולאן בארת, פרויד ואחרים מוזכרים בספרו.

עתה, לאחר ששב ממסעותיו, שאצקר מתפנה לספר מה עבר עליו במהלך הרפתקאותיו הגסטרונומיות, איפה משיגים את הסטייק המושלם, וכיצד ניתן להפיק פילוסופיית חיים שלמה מחתיכת בשר אחת בודדה.

טורונטו, קנדה: סטייק בדואר

הכול התחיל עם סטייק בקר ארגנטינאי במסעדה פרואנית בצ'ילה - שילוב דרום אמריקאי מנצח. היה זה חורף 1994, כאשר שאצקר, אז עיתונאי קנדי צעיר, טעם לראשונה את הסטייק שעתיד היה לשנות את חייו. עד כמה נהנה מהסטייק הזה? תשאלו את הסועדים שנכחו במקום, ונדהמו למראה הצעיר האלגנטי, שבדרך קצת פחות אלגנטית קירב את הצלחת אל פיו ושתה בלגימה אחת ארוכה את הנוזלים השמנוניים שהשאיר הבשר. לא בכל יום הוא שותה מהצלחת, הודה לאחר מכן; מצד שני, לא בכל יום הוא טועם את הסטייק המושלם.

מאז אותה ארוחה אקראית שזלל בקניון דרכים בדרכו לנמל התעופה של סנטיאגו, שאצקר (בן 36 היום) לא הפסיק לחשוב על אותה חוויה מעצבת. "כמו מישהו שמכור להימורים, הייתי מחליף את הכסף שלי בסטייקים פעם אחר פעם בתקווה למצוא זהב, ולבסוף הייתי חוזר הביתה מאוכזב, משוכנע שבפעם הבאה זה ייגמר בטוב".

תחילה הזמין בדואר לביתו בטורונטו סטייקים מקצבים ברחבי ארצות הברית. לאחר מכן החל לנסוע בעצמו לחוות בקר ולסטקיות מובחרות בצפון אמריקה. על סף ייאוש, החליט לפני שלוש שנים לקחת צעד נועז בדרך להגשמת חלומו, ויצא למסע חובק עולם בחיפוש אחר ה"גביע הקדוש" של הסטייקים.

"אני זוכר את הסטייק הראשון שלי כמו שאני זוכר את הפעם הראשונה שנישקתי בחורה", הוא מספר. "עד היום, סטייק טוב גורם לי להרגיש כמו ילד בן 8 המתעורר בבוקר חג המולד ורואה את המתנות שממתינות לו". הקישור ל"ילד בן 8" אינו מקרי. זה היה גילו של מרסל פרוסט בתחילת המסע המנטלי (והמונומנטלי) שלו "בעקבות הזמן האבוד", מסע שהתחיל בטעימה של עוגיית מדלן פשוטה שהקימה לתחייה זיכרונות ישנים. למי שהיה עד כה ספק באשר לרמת האובססיה, ההשוואה לפרוסט היא התשובה.

"לא פעם קורה לי שאני מוצא עצמי שוכב במיטה, לא יכול להירדם, או תקוע בפקק תנועה, ואני מתחיל להיזכר בסטייקים הטעימים ביותר שאכלתי", הוא כותב בפרפראזה משעשעת על השורות הראשונות מהרומן של פרוסט, ועובר משם לכל ההיבטים התרבותיים, המדעיים - ובעיקר הקולינריים, של החיפוש שלו: מהוכחה באמצעות דרווין שאי-אכילת בשר בקרב ילדים עלולה לגרום לבעיות בהתפתחותם הקוגניטיבית, ועד תפקידה החברתי של סעודת הבשר. לעתים הוא אף חובש כובע של מדען, כדי להדריך אותנו במבוך הביולוגי שמאחורי הרכבו התזונתי של הבקר. וגם אצלו יש סקירה היסטורית מעניינת, ולעתים מפתיעה; הידעתם, למשל, שבכפר שרנהואה בפרו הנשים מסרבות לקיים יחסי מין עם בעליהן אם הם לא מביאים הביתה בשר בסוף יום העבודה?

סטייק בשר אסאדו / צלם: רויטרס

טקסס: שני קילוגרמים סטייק בשעה

בשנת 2007 עלה שאצקר על מטוס. הוא חצה תשעים אלף קילומטרים ברחבי שבע ארצות בארבע יבשות, וצרך לא פחות מחמישים קילוגרמים של סטייק. התחנה הראשונה במסעו הייתה טקסס - בירת הבשר האמריקאית. המסעות ברחבי חוות גידול הבקר במערב טקסס אמנם לקחו אותו לאתרי צילומים שבהם צולמו המערבונים של ג'ון וויין, אך סטייק עסיסי באמת, מאלה שה"דיוק" נהג לזלול מול המצלמות, שאצקר לא מצא שם.

במקרה אחד הגיע לסטיקייה ותיקה הממוקמת סמוך לעיירת הרפאים טסקוסה, הידועה בעיקר בסטייקים שלה ובבתי הבושת שלה (ולא בסדר הזה). לאחר שהגיח למסבאה המקומית, הממשיכה להתנהל כבימי המערב הפרוע, והתקבל על-ידי המלצרית הבוקרת בברכה חמה של "האודי, דארלינג" הבחין בבמה מורמת במרכז המסעדה. מבט על התפריט הסביר מדוע: מנת הבית במסעדה היא סטייק במשקל שני קילוגרמים, הידוע כ"המלך הטקסני". כל מי שמבקש לחסלו זכאי לאכול בחינם - בתנאי אחד, כמובן: שהוא גומר הכול בתוך שעה (או ליתר דיוק, גומר ארוחה שלמה, הכוללת גם קוקטייל שרימפס, סלסילת לחמניות וערימת שעועית). כל מי שמוכן לאתגר, נאלץ לאכול לעיני יתר הסועדים על אותה במה, כאשר פח זבל גדול שוכן מתחת לשולחן במקרה שהמתמודד נאלץ "למחזר" את כמות הבשר המכובדת. אף שמדובר במשימה לא פשוטה, מתברר שאין מדובר במשימה בלתי אפשרית: מתוך חמישים אלף איש שניסו לזלול את הסטייק עד כה, לפחות עשרת אלפים כבר הצליחו.

לסקו, צרפת: בעקבות הקדמונים

את כובע הקאובוי החליף שאצקר בברט, כאשר דילג מטקסס לדרום צרפת כדי לטעום מעדרי בקר מקומיים, שעל-פי השמועה נמנו עם צאצאיו של שור הבר האירופי, שנכחד לפני אלפי שנים.

את מסעו הקולינרי במדינה החל במערות האדם הקדמון המפורסמות בלסקו, שם נראים ציורים מלפני כ-15 אלף שנים, הנחשבים בידי ארכיאולוגים לעבודת האמנות העתיקה ביותר של המין האנושי. שאצקר, כהרגלו, חושב עם חוש הטעם ולא עם החוש האסתטי, ומתמקד בעיקר בציורי הקיר שבהם נראים שוורים ופרות.

חיפושיו אחר שור הבר האירופי העמידו אותו לבסוף בפני תגלית בלתי נעימה: אכן קיימים עדרים שנמנים עם צאצאי הזן הנכחד, אך רק בזכות תורת הגזע הנאצית. מתברר שהאובססיה החולנית של הרייך השלישי לגבי טוהר הגזע הובילה את מנהיגיו לנסות להרביע שוורים ופרות גדולים במיוחד, שאותם אספו מרחבי אירופה הכבושה, במטרה להחיות את גזע שור הבר האירופי הנכחד, וליצור עדרי בקר גדולים וחזקים יותר, בעלי חזות "ארית".

"העגלים שלא נראו מספיק גדולים וחזקים", מספר שאצקר, זכו לאותו גורל כמו מיליונים מקורבנותיהם של הנאצים, "ונורו מיד למען שימור טהרת הגזע". בהתחשב בעובדה כי סבו של שאצקר, יהודי-למחצה, נרצח בידי הנאצים יחד עם בני משפחתו, אין זה מפתיע שהיו לו דילמות מוסריות כשנודע לו כי הסטייקים המתבשלים עבורו התאפשרו, לפחות בעקיפין, בזכות שיגעונו של הרמן גרינג, יד ימינו של היטלר.

פריז, צרפת: השף חותך

החוויה הצרפתית לא הסתיימה בזה. בביקורו בפריז (איך אפשר שלא) פגש, שוחח ואף סעד עם לא אחר מאלן דיקאס (לחובבי משחקי המילים והקללות, שמחייכים לעצמם עכשיו, צריך להבהיר שמבטאים את שמו Ducasse ולא באופן המגונה), השף והמסעדן המדופלם המעוטר בלא פחות מ-15 כוכבי מישלן. לאחר ששמע מפי שאצקר על מסעו הגלובלי, לא היסס דיקאס לשתפו בדעתו האישית בעניין: "אין כזה דבר יותר או פחות טוב. כל סטייק מביא אושר משל עצמו".

סקוטלנד: העשב של השכן

התחנה הבאה במסעו של שאצקר הייתה סקוטלנד, שם נאלץ לחזות מקרוב כיצד אוספים זרע מפרים נבחרים כדי להשביח עדרי בקר ברחבי העולם (זה לא מחזה נעים, אז תיאלצו להסתפק ברמז בלבד: זה נעשה ידנית באמצעות "חתיכת פלסטיק גמישה בצורת טורפדו" ובעזרת הרבה מים חמים).

ההתנסות הזו גרמה לו לחשוב על התיעוש של התחום הזה, ועל סכנותיו. "המערך החקלאי העולמי עדיין נמצא בתהליך תיעוש, וזה הורס את הקסם המקומי", הוא אומר. "האוכל מסייע לייחד ולאחד אותנו. הוא מעניק לכל מקום את הזהות התרבותית שלו. ככל שתעשיית הבשר תשתלב בתיעוש ובגלובליזציה, אותו האופי המקומי של האנשים - והבשר - ילך וייעלם".

זה לא גורם לך לחשוב על הבריאות שלך? על הכולסטרול?

"הכולסטרול דווקא בסדר. קשה לי לומר בדיוק, כי התחלתי במקביל גם לקחת אומגה 3, ויש לזה השפעה. אבל חשוב לציין שאכלתי בעיקר בקר שאוכל דשא ועשבים ולא תירס או חיטה. הרבה אנשים דואגים מבשר אדום, אבל הם שוכחים שגם מקדונלד'ס ונקניקיות שקונים בסופר זה בשר אדום. כשאוכלים סטייקים מפרות שאוכלות דשא זה הרבה יותר בריא מכל יתר הדברים האלה, ויש בזה גם לא מעט ויטמינים חשובים ופחות שומנים מסוכנים. זה קצת מוזר, אבל אני אוכל הרבה פחות בשר אדום בימים אלה מאשר בעבר".

מה זה אומר, "פחות"?

"ארבע-חמש פעמים בשבוע".

איטליה: לה דולצ'ה ויטה

שאצקר נדד מסקוטלנד לארץ המגף - וחצה אותה לאורכה ולרוחבה, כשהוא עובר בגבעות מוכות נחשים בחיפוש אחר עדרי בקר חמקמקים ובליוויה של ארכיאולוגית מקומית. בעיירה איטלקית אחת "זכה" לאכול לזניה ביתית בתוך רפת סגורה "בזמן ש-300 פרות מחרבנות ומפליצות סביבי", הוא לא בוחל בתיאורים.

קצת קשה להסביר את האובססיה שלך לבשר. מה היה אומר פרויד? לא יכול להיות שמדובר רק בהעדפה גסטרונומית. הייתכן שיש לך איזה צורך פסיכולוגי בזה?

"הייתי בהחלט מודה שאוכל חוצה את גבולות הצרכים הביולוגיים, וכי אכן מדובר במשהו עמוק יותר. יכול מאוד להיות שזה קשור לילדות שלי ולזיכרונות הטובים שלי מהבית, כאשר אבי היה עושה לנו סטייקים על האש בסוף שבוע. אבל בתור עיתונאי זכיתי גם להתעניין בזה כנושא בשל עצמו. כך הצלחתי לשלב את האהבה האישית שלי ואת העבודה שלי לתוך משהו אידיאלי".

כאן גם מגיע הטיעון החברתי. החוויה הגסטרונומית מחוץ למסעדות המפוארות של הערים הגדולות סיפקה לשאצקר משהו שכבר לא ניתן למצוא בסביבה האורבנית המודרנית שבה חיים רובנו. מעבר למזון לגוף, מסעו של שאצקר סיפק למעשה גם מזון לנשמה. אף שהתקבל בזרועות פתוחות בידי כפריים מקומיים - בזכות אהבה משותפת לבשר איכותי הוא נשאר שם בסופו של דבר בזכות אהבה משותפת לחברה אנושית. הסטייק היה תירוץ נוח, שלא לדבר על טעים, להתקהלות חברתית שלמה שהוציאה את השכנים מבתיהם, את זקני הכפר ממיטותיהם, ואת בני הנוער מחדריהם.

החיים הטובים, כפי שסברו אריסטו והפילוסופים היוונים הקדומים, הם החיים הקהילתיים, השיתופיים. במהלך מסעותיו אחר הסטייק המושלם שאצקר פגש לא מעט אנשים שעדיין מאמינים בזה.

יפן: זיכרונותיה של גיישה

בטוקיו בירת יפן, שם טעם כמה מהסטייקים הטובים בחייו, נחל שאצקר חוויה רוחנית בלתי נשכחת באחת מהסטייקיות היקרות בעיר: עם כניסתו קיבלה את פניו גיישה יפהפייה לבושה בקימונו מסורתי, ש"כמו בסרט סמוראים" שמה על צווארו סינר וקרעה ברך מולו כדי לטגן עבורו כמה חתיכות משובחות של "בקר קובה" המפורסם על ערימת אבנים לוהטות. וכל זאת בזמן שברקע התנגן לו השיר Imagine של ג'ון לנון בביצוע חליל בודד.

"בלי להישמע נדוש", הוא מתאר את החוויה, "הבנתי איזה עולם מופלא ומגוון יש לנו, ועד כמה קל יהיה לאבד אותו".

הסטייק, לדידו של שאצקר, אינו צריך להימדד רק במהות, בטעם או באיכות, אלא דווקא בתוצאה: הוא מסייע לשבור מחיצות של תרבות, מעמד וגזע.

ארגנטינה: לרכוב עם אל-גאוצ'וס

עבור התחנה האחרונה במסעו עשה שאצקר את דרכו למקום שבו הכול התחיל - דרום אמריקה. הוא נסע לארגנטינה, שם זכה לרכוב עם הגאוצ'וס בשדות הערבה האין-סופיים של דרום אמריקה, וללמוד מה זה קאובוי אמיתי: כאשר אחת הפרות החלה להשתעל בזמן שאכלה, ניגש לעברה אחד הגאוצ'וס, ובעדינות החדיר לבטנה סכין. לתדהמתו של שאצקר הוא לא ביקש לפגוע בה, אלא להפך: לאחר הדקירה הנקודתית, הפרישה הפרה את הדשא שנתקע לה בדרכי הנשימה, והמשיכה לאכול כרגיל. מיותר לציין שבכל יום שהעביר בבואנס איירס צרך גם קרוב לקילוגרם בשר.

נו, אז איפה היה הסטייק הכי טעים?

"באופן אירוני, קשה לי לומר איזה סטייק היה הכי טוב. זה כמו לבחור איזה מהילדים שלי אני הכי אוהב. כל סטייק שאכלתי הוא כמו בקבוק יין; הוא טוב בצורה שלו. הלוואי שהייתי יכול לתאר את ההרגשה כאשר אני אוכל את הסטייק המושלם, אבל אוצר המילים שבפי אינו יכול לתאר זאת. זאת ההרגשה שמעניקה לחיים משמעות, ומספקת לנו את הדבר הכי אלמנטרי שאחריו מחפשים כולנו: אושר".

טוב, אז לפחות תן איזה טיפ; למשל, איך לדעתך צריך להכין את הסטייק המושלם?

"אה. זה בקלות. עושים את זה באופן הפשוט ביותר: בלי תיבול או רטבים. קחו חתיכת בשר איכותית - בדגש על איכותית, הוסיפו קצת מלח, ושימו אותה על האש. כל דבר נוסף פשוט מיותר".

g@globes.co.il

עוד כתבות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל