אסור להיכנע לזכייני הסלולר

טענותיהם אינן שוות יותר מטענת משפחה מרובת ילדים המתלוננת בדיעבד על קיצוץ בקצבאות

אנו כבר רגילים לכך שרוב נבחרינו אינם מנסים להנחות אותנו לאן ללכת, אלא מטים אוזן לרחשי ההמון, ולפיהם מכוונים את צעדיהם. הם מפרשים מדיניות במקום לבצעה, מביעים דעתם בעניינים שונים במקום לקבל החלטות, ושוכחים לפעמים שהם נשלחו לעבוד ולא רק להופיע בתקשורת.

אך הפעם אני בא לשבח ולחזק שני שרים, שכל אחד מהם עומד לקבל החלטה חשובה בתוך מערכת לחצים כבדה. עלינו לחזק את ידיהם של שר האוצר יובל שטייניץ ושר התקשורת משה כחלון.

ברשימה קודמת, שפורסמה כאן ב-13.6, הוסבר כי החלטת שר האוצר להעלות את התמלוגים על הכנסות זכייני הגז הטבעי היא נכונה מוסרית ומשפטית. ברוב מדינות העולם מתבצעים כעת שינויים בשיעורי מיסוי, הן לגבי תמלוגי אוצרות טבע, הן לגבי שיעורי מס ובכל עניין כלכלי, שכן זה תפקידו של השלטון, ובלבד שהדברים ייעשו בדרך שקופה ובהליכי חקיקה תקינים.

טענות של רטרואקטיביות בעניין זה אינן מתקבלות יותר משתתקבל טענה של משפחה מרובת ילדים שהביאה ילדים לעולם בהנחה שלא יהיה קיצוץ בקצבאות.

לזכייני הגז, הנמצאים בעיצומה של מתקפה על שר האוצר - בסיוע כלכלנים, עורכי דין, יועצי תקשורת ו"מקורבים" - הצטרפו זכייני הסלולר, שהכריזו מלחמה על שר התקשורת. מקימי חברות הסלולר, שכבר החזירו לעצמם את השקעתם פי כמה וכמה, מכרו את החברות לאחרים, הקונים מימנו את הרכישה באשראי ממונף, ואלה מצפים עתה לשמור על שיעורי רווח שאין בעולם כדוגמתם, כדי שיוכלו לממן את הרכישה.

הם לא יספרו לנו שאין דמי קישוריות כאלה בעולם, וגם לא יפרסמו שבמכרזי הממשלה הם מציעים מחיר לדקת שיחה שהוא כ-15% מהמחיר שאנו, הציבור, משלמים.

העובדה שבעולם, כמו בעניין זכייני הגז, אין ניצול של ציבור המשתמשים כמו בישראל, אינה מעלה או מורידה דבר מבחינת הבעלים ויועציהם, והם מביאים דוגמאות, מנסחים חוות-דעת, ומפעילים לחצים לשמר את הרווח העודף. "כאשר אינך צודק, הרם את קולך" - וזה מה שעושה הנבחרת של פרטנר לדוגמה, הגדלה בקצב מסחרר.

ביום א' משמיע קולו חשב-כללי לשעבר, ביום ב' ממונה לשעבר על הגבלים, ביום ג' חברת כנסת, ביום ד' לוביסט, ביום ה' מקורב לראש הממשלה, ביום ו' איש אקדמיה מוערך. מזל שבשבת ציוונו הקב"ה לנוח. נמשיך ונשמן ונבעט בשבוע הבא.

הטענה שבהליכי חקיקה יש מקום לתת שימוע לחברה פרטית, שכבר היתה בהליך שימוע באותו עניין בוועדה שמונתה לעניין זה, היא שיא חדש. נקווה כי היועץ המשפטי לממשלה, ואחריו בג"ץ, שככל הנראה יזדקק לעניין, לא ייבהלו ויבהירו למפעילי הלחצים - כי גם לציבור יש זכויות, גם אם הן מעטות.

הבה נצטרף גם אנחנו לצעדה, ניטול חלק בהפגנה מול משרדי התקשורת והאוצר, לחזק הפעם את ידי השרים, ואולי גם את העומד בראש הממשלה שפעם ידע לעמוד בלחצים.

הכותב מנהל ויו"ר בגופים שונים. בעבר כיהן כנציב מס הכנסה וכיו"ר הרשות השנייה.