ראשי רשויות לנתניהו: הביורוקרטיה מחסלת את החזון הסולארי

מדובר בתחנות שאמורות לקום לפי החלטת ממשלה שקבעה יעד של ייצור 10% מהחשמל במדינה מאנרגיות מתחדשות

ראשי רשויות באזור הדרום פנו היום (ב') לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשו את התערבותו הדחופה, בניסיון למנוע הטלת מגבלות חמורות על הקמת תחנות כוח סולאריות בשטחי הדרום.

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון בימים הקרובים בתוכנית המתאר הארצית להקמת תחנות פוטו-וולטאיות (תמ"א 10/ד/10). מדובר בתחנות שאמורות לקום לפי החלטת הממשלה מינואר 2009 שקבעה יעד של ייצור 10% מהחשמל במדינה מאנרגיות מתחדשות עד 2020. בהחלטה נקבע כי משנת 2010 יוקמו בישראל תחנות בהספק של 250 מגה ואט בכל שנה, אך עד כה לא אושרה אף תוכנית להקמת תחנה קרקעית.

הוועדה לתכנון בנושאים עקרוניים (ולנת"ע) אישרה לאחרונה המלצות המחמירות במידה ניכרת את הדרישות מיזמים המבקשים להקים תחנות כוח סולאריות. בין השאר נקבע כי יאושרו רק תחנות שיוקמו צמוד לבתי מגורים ביישובים חקלאיים, למרות שהדבר מעורר התנגדות מצד התושבים וכרוך בבעיות טכניות של הולכת החשמל.

כמו כן, יחויבו תוכניות להקמת מתקנים בשטחים חקלאיים לעבור את אישור הוועדה לשמירה על קרקעות ושטחים פתוחים (ולקחש"פ) - גוף תכנוני שאמור להתבטל במסגרת רפורמת התכנון והבנייה של נתניהו. לדברי יזמים בתחום החשמל הסולארי, הדרישות החדשות מחמירות יותר מאלו הנהוגות לגבי הקמת תחנות כוח קונבנציונליות, הפולטות גזי חממה. הולנת"ע דחתה לא רק עקרונות שסוכמו בעבר במועצה הארצית אלא גם את רשימת ההקלות שהציעה מתכננת משרד התשתיות הלאומיות ירדנה פלאוט.

במכתבם לנתניהו כותבים ראשי הרשויות כי הממשלה החליטה לקדם את בניית התחנות באזור דרום הארץ על מנת לסייע לפריפריה, לנצל את תנאי השטח והקרינה הטובים בנגב ולעקוף חסמים ביורוקרטיים המונעים הקמת תחנות במרכז הארץ. ואולם התוכנית המוצעת "מביאה לשיאים חדשים את יכולתה של הביורוקרטיה לעצור כל מדיניות של הממשלה".