העליון: דודי אפל ישלם 12 מיליון שקל לחברה בשליטת זאב רום

שופטי העליון קיבלו את הערעור וקבעו כי המחוזי לא יכול היה לקבוע בוודאות כי אפל היה זכאי לעמלת תיווך בסך 37.5 מיליון דולר במסגרת עסקת מכירת חברת הסלולר הבולגרית מובילטל שהיתה בשליטת מיכאל צ'רנוי

איש העסקים דודי אפל ישלם סכום המוערך ב-12 מיליון שקל לחברת "אלומיניום א.ה. החזקות" שבשליטת זאב רום - כך פסק השבוע בית המשפט העליון, שקיבל באופן חלקי את ערעורו של רום בנוגע לפירעון 3 צ'קים של אפל שהחזיק בידו, על חשבון הלוואה שהעמידה החברה לטובת אפל.

השופטים יצחק עמית, אליקים רובינשטיין וסלים ג'ובראן קיבלו את הערעור וקבעו כי בית המשפט המחוזי בתל-אביב לא יכול היה לקבוע בוודאות כי אפל אכן היה זכאי לעמלת תיווך בסך 37.5 מיליון דולר במסגרת עסקת מכירת חברת הסלולר הבולגרית "מובילטל", שהיתה בשליטת מיכאל צ'רנוי. "אפילו זכאי אפל לעמלה בגין העסקה", כתב השופט עמית, "זכותו עומדת כלפי צד שלישי - צ'רנוי, לב לבייב או צד שלישי אחר - ולא כלפי אלומיניום".

הפרשה החלה בשנת 2001, כשבית המשפט העליון איפשר לאפל להתגונן מפני פירעון 3 צ'קים שלו בסכום של 13.1 מיליון שקל, שהוגשו לביצוע על-ידי אלומיניום בלשכת ההוצאה לפועל, מאחר שלא כובדו.

בינואר 2009 קיבלה השופטת דבורה פלפל מבית המשפט המחוזי את גירסתו של אפל, ודחתה את תביעת אלומיניום לביצוע הצ'קים. היא ציינה כי אפל אמור היה לקבל סכום של 37.5 מיליון דולר כעמלה מצ'רנוי, ולכן קבעה כי הסכום של 13.1 מיליון שקל ייחשב כמקדמה על חשבון עמלה זו.

על פסק דין זה עירערה אלומיניום לבית המשפט העליון, באמצעות עוה"ד זוהר לנדה ונועה הבדלה ממשרד עורכי הדין ברנע ושות'.

העליון קבע כי הצ'קים ניתנו על-ידי אפל לפירעון הלוואה שהעמידה אלומיניום לטובתו ולא כצ'קים לביטחון, וכי ספק אם הוכח כי אפל אכן זכאי לעמלה בגין עסקת מובילטל.

עוד קבע העליון כי קביעת המחוזי, כאילו אפל זכאי לעמלת תיווך בגין עסקת מובילטל, הינה תמוהה - וזאת בשים לב לתמונה העובדתית החלקית שהוצגה. (ע"א 1794/09).