מהפכת התלת-ממד גולשת לכל מקום באלקטרוניקה הבידורית

מי שלא רצה אותו בקולנוע - יקבל אותו במחשב, ומי שלא רצה אותו במחשב - יקבל אותו בטלוויזיה: התלת-ממד זולג מהמסך הגדול למסכים הקטנים ומגיע עד לקונסולות המשחק, הלפטופים, המצלמות והסלולר

טכנולוגיית התלת-ממד היתה בעבר גימיק ותו לא. פעם בכמה זמן יצא לאקרנים סרט מצויד במספר סצנות שבהן, עם משקפיים מיוחדים, נהנו הצופים מאשליה כאילו יש לדמויות 3 ממדים: אורך, רוחב ועומק - כמו במציאות.

היום כבר לא מדובר בטכנולוגיה אזוטרית, ותעיד על כך העובדה שסוני משקיעה בצילום משחקי המונדיאל בתלת-ממד, ופנסוניק אף פרסה מסכי ענק שמאפשרים כאן בישראל צפייה חווייתית במשחקים בתלת-ממד.

כל השחקנים בשוק האלקטרוניקה הבידורית - תעשיית הסרטים, הטלוויזיה, קונסולות המשחק ויצרניהם של משחקי המחשב - דואגים לשכלל את הטכנולוגיה הזאת ברצינות. זאת, במקביל לשיפור הנוסף שאנחנו עדים לו בשנתיים האחרונות באיכות הצפייה באמצעות טכנולוגיית HD, שבמונדיאל האחרון זוכה לפופולריות רבה.

תקן ה-HD מאפשר לנו לראות כל פרט בדמויות שעל המסך, צבעים טובים יותר ורזולוציה גבוהה, והתלת-ממד מוסיף עוד ממד למסך שלנו, כאשר אנחנו מקבלים תמונה עמוקה יותר והרגשה שאנחנו כמעט יכולים לגעת באנשים שעל המסך.

"גלובס" בודק לאן הטכנולוגיה הזו כבר הספיקה להגיע.

קונסולות משחק: אפילו בלי משקפיים

סוני החלה לצייד את הפלייסטיישן 3 בתמיכה במשחקים מהסוג הזה, והודיעה כי עד מארס 2011 יהיו בשוק 20 משחקים. גיימרים בעולם שהספיקו לרכוש מסך תואם, יכולים לנהוג ברכב שטח ב-MotorStorm Pacific Rif או לשחק בייסבול בדמו של MLB10 .

למרבה הפלא, יכולת התלת-ממד בפלייסטיישן 3 מספקת חוויה הרבה יותר טובה מאשר צפייה בסרט. התלת-ממד מצליח ליצור תחושה טובה יותר של המשחק, כאשר העומק פה משמעותי יותר מאשר בסרט קולנוע, כי השחקנים נשאבים לתוך העולם הווירטואלי שמוצב מולם. הבעיה היא התחושה הלא נעימה בעיניים אחרי זמן משחק ארוך.

נינטנדו הציגה לא מזמן בתערוכת המשחקים E3 בלוס אנג'לס את קונסולת המשחקים הניידת 3DS, המאפשרת לשחק במשחקי תלת-ממד ללא משקפיים מיוחדים.

בדומה לדגם DS שנמכר בארה"ב באפריל האחרון ב-440 אלף יחידות, גם כאן ניתן למצוא מכשיר עם שני מסכים. המסך העליון בגודל 3.5 אינץ' הוא מסך תלת-ממד, והתחתון הוא מסך מגע.

החברה לא חשפה עדיין תאריך השקה או מחיר, אולם גיימרים שניסו את הקונסולה בתערוכה סיפרו רק דברים טובים עליה.

לפטופים, סלולריים ומצלמות: במרחק נגיעה

חברת ACER השיקה לא מזמן יחד עם בזק מחשב נייד מדגם 5470D-3D, המאפשר לצפות במשחקי תלת-ממד או להמיר תוכן כמו תמונות או סרטים לפורמט החדש.

בדומה לשאר המוצרים, גם כאן המשתמש יצטרך להרכיב משקפיים מיוחדים. בדומה לפלייסטיישן, אפשר ליהנות מחוויית משחקים תלת-ממדית, שבאמת מאפשרת לשחקן להיכנס לתוך העולם הווירטואלי.

מובן שאפשר גם לצפות בתכנים אחרים במחשב, כמו תמונות בתלת-ממד.

גם תעשיית הסלולר צפויה בשנה הבאה ליהנות מטכנולוגיית התלת-ממד, כאשר טלפונים יגיעו עם מסכים המאפשרים לראות תמונות וסרטים עם הממד הנוסף וללא משקפיים. ניתן יהיה לצלם גם סרטים ותמונות בשיטה הזו.

זו לא הפעם הראשונה שהצרכנים יוכלו לצלם בתלת-ממד. לפני כשנה השיקה פוג'י מצלמה בשם FinePix Real 3D, היודעת לצלם תמונות ווידיאו בתלת-ממד. הצרכנים קיבלו את האפשרות להדפיס את התמונות במדפסת מיוחדת או להציגן על מסגרת דיגיטלית שלא דורשת שימוש במשקפיים.

המצלמה כללה שתי עדשות המאפשרות לה לדמות עין אנושית וכך להציג תמונה עם נפח. הדפסת התמונות נעשתה על נייר מיוחד שהכריח לבצע את ההדפסה במעבדות של החברה ולא במדפסות ביתיות.

קולנוע: שנת המפנה

מאז "אווטאר" של ג'יימס קמרון, חלקנו כבר לא מוכנים לראות סרט בלי הממד הנוסף. בקיץ הזה, חלק גדול מהסרטים החדשים מוצגים בתלת-ממד, למשל, "צעצוע של סיפור 3", "שרק לנצח" או החלק החדש של "סטפ אפ". מחיר הכרטיס מעט גבוה יותר ממחיר של סרט רגיל (45 שקל במקום 37 שקל).

המשקפיים המשונים עם נייר הצלופן האדום והכחול הוחלפו לפני כשנתיים לטובת משקפיים איכותיים מפלסטיק, שעולים לבתי-הקולנוע כמה עשרות דולרים.

תקוות האולפנים והמפיצים היא שהסרטים התלת-ממדיים ימשכו את הצופים לאולמות, וכך הם עשויים לוותר על הורדה פיראטית של הסרט מהאינטרנט.

נגני בלו-ריי והמרה מדו-ממד: היצע קטן

כדי לצפות בסרטי תלת-ממד באיכות HD, תיאלצו לקנות נגן בלו-ריי בתלת-ממד. המשמעות: אם כבר יש לכם כונן בלו-ריי בבית, תצטרכו להיפטר ממנו או לקוות שיש דרך לשדרג לו את התוכנה (כפי שסוני מתכננת לעשות לפלייסטיישן 3, כדי לאפשר שצרכנים שמחזיקים את קונסולת המשחקים לראות סרטים).

אם יש לכם כבר כונן בלו-ריי תואם, לא תשמחו לשמוע שמעט מאוד סרטים בתלת-ממד קיימים בפורמט הזה, וצריך לחכות שיגיעו כותרים כמו "אווטאר" או "אליס בארץ הפלאות".

דרך נוספת לראות תלת-ממד באיכות קצת פחות טובה היא המרה. הטלוויזיה של סמסונג היום, או הדגם של טושיבה שייצא בשבועות הקרובים, מאפשרות להמיר תוכן דו-ממדי לתלת-ממדי. למה זה טוב? כי רוב הסיכויים שבזמן הקרוב לא יהיו לכם יותר מדי סרטים לראות בפורמט החדש, ולכן תצטרכו להסתפק בהמרה המספקת עומק בסיסי מאוד לתמונה.

טלוויזיה: סנוניות ראשונות

רוב יצרניות הטלוויזיות הגדולות כבר הכריזו על מסכי תלת-ממד או שיתחילו לשווקן בקרוב. למשל, LG, סמסונג וסוני כבר מוכרות מסכי טלוויזיה כאלה בישראל, ובקרוב גם טושיבה ופנסוניק.

הבעיה היא שהצרכנים צריכים לקנות משקפיים תואמים בעלות של כמה מאות שקלים. רוב הטלוויזיות מגיעות רק עם שני זוגות בערכה הבסיסית.

צורת הצריכה העיקרית של הטכנולוגיה מתחלקת כרגע לשניים: סרטים מבלו-ריי ושידורי טלוויזיה. בעוד שבישראל שידורי ה-HD עדיין נמצאים בשלבים הראשונים שלהם, בעולם התלת-ממד עושה את צעדיו הראשונים. חלק גדול ממשחקי המונדיאל מצולמים באמצעות סוני במצלמות תלת-ממד, וחברת פנסוניק צילמה את הרולאן גרוס.

לפי חברת המחקר Screen Digest, עד שנת 2011 כ-10% מהטלוויזיות שיימכרו יהיו תלת-ממד, וב-2016 הנתח מכלל המכירות יהיה 16%.

קצב המכירות מותנה בכך שהתעשייה תקבע תקן אחיד לטכנולוגיה. במקרה שלא, קצב החדירה יהיה 3% בלבד עד 2015. היום אין עדיין סטנדרט, וצרכנים לא יכולים להעביר את זוגות המשקפיים שקנו בין טלוויזיות של יצרניות שונות.