הגבול הבא של נאס"א - שיפור היחסים עם מדינות מוסלמיות?

מורת רוח בחוגי הימין בארה"ב בעקבות הצהרת ראש סוכנות החלל האמריקנית ■ אמר בראיון לאל ג'זירה: "אנו רוצים לעורר בעולם המוסלמי תחושה טובה לגבי תרומתו ההיסטורית למדע, למתמטיקה והנדסה"

כנראה טעו מי שסברו שהמשימה החשובה ביותר של נאס"א, סוכנות החלל של ארה"ב, היא לפענח את סודות היקום ולשגר אנשים, או למצער חלליות בלתי מאויישות, לכוכבי-לכת ומעבר להם. לפי ראש נאס"א, צ'רלס בולדן, המשימה "הראשונה במעלה" של הארגון, שפעם הנחית בני אדם על הירח, היא לפרוץ דרכים ללבו של העולם המוסלמי.

בראיון לאל ג'זירה, שעורר תשומת לב רגוזה אפילו בוושינגטון, אמר בולדן, אסטרונאוט לשעבר, שהתפקיד החשוב ביותר של נאס"א הוא "לעורר בעולם המוסלמי תחושה טובה לגבי תרומתו ההיסטורית למדע, למתמטיקה ולהנדסה".

בולדן, שרואיין במהלך ביקור בקהיר, לא מנה בראיון אף תכנית לחקר החלל בין המשימות החשובות שהטיל, לדבריו, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, על נאס"א.

"כאשר מוניתי למנהל נאס"א, למעשה, עוד לפני שמוניתי למנהל נאס"א, הטיל עלי הנשיא שלוש משימות", אמר בולדן. "הראשונה היא לעורר השראה מחודשת בקרב ילדים כדי שייכנסו למדע ומתמטיקה. המשימה השניה היא, להרחיב את היחסים הבינלאומיים של נאס"א. השלישית, ואולי החשובה ביותר: הנשיא רצה שאמצא דרך להושיט יד לעולם המוסלמי ולקיים הידברות רבה יותר עם מדינות שבהן האיסלם הוא הדת הדומיננטית, כדי לסייע לעורר בהן תחושה טובה יותר לגבי תרומתן ההיסטורית למדע, וכן למתמטיקה ולהנדסה".

"מדובר במאמץ להושיט יד ולהשיג את את הטוב שאפשר למצוא בכל העולמות... ויש הרבה מה להרוויח אם נשאב מהתרומות שאפשר לקבל מאומות מוסלמיות", הוסיף בולדן. הוא הביא כדוגמה את תחנת החלל הבינלאומית וציין לשבח את התרומות של הרוסים והסינים לפרוייקט.

ראש נאס"א הדגיש, כי הוא אינו מוביל שליחות דיפלומטית; כדבריו: "זה בכלל לא דיפלומטיה". הוא הסביר, כי ארה"ב לא תוכל להרים לבדה משימות חלליות מעבר לתחום כוח המשיכה של כדור הארץ וכי שום מדינה לא תוכל להנחית אדם על המאדים בכוחות עצמה בלבד, ללא סיוע בינלאומי.

בולדן ביקר במצרים בסוף יוני לציון יום השנה הראשון לנאומו ההיסטורי של אובמה בקהיר. הראיון עמו שודר באל ג'זירה בראשונה ב-30 ביוני אך החל החל להכות גלים בארה"ב רק בימים האחרונים, בעיקר בחוגים ימניים.

בעל הטור צ'רלס קראוטהאמר אמר בראיון לפוקס ניוז: "עצם הרעיון של לחוש טוב לגבי הישגיך המדעיים בעבר הוא הסוג הגרוע ביותר של תרפיה קבוצתית, פסיכולוגיה בפרוטה, התנשאות מלכותית, דיפלומטיה של נער מתבגר". כדבריו: "זו האווילות החדשה... אילמלא ידעתי שאובמה הורה לו לומר את הדברים האלה, הייתי דורש לפטר את בולדן".

"תכנית החלל האמריקנית נהפכת למכשיר של מדיניות החוץ של אובמה"

מנהל נאס"א לשעבר, מייקל גריפין, שכיהן בתפקיד בתקופת ממשל בוש, אמר כי דברי בולדן שהושטת יד למוסלמים היא "המשימה הראשונה במעלה" של נאס"א הם "שגויים מאוד". "נאס"א מייצגת את הטוב ביותר שאמריקה יכולה להציע", אמר גריפין. "מטרת הארגון אינה לעורר השראה במוסלמים או בכל ישות תרבותית אחרת". לדבריו, צריך לעודד שיתופי פעולה עם מדינות אחרות, לרבות מדינות מוסלמיות, ולברך עליהם, אבל תהיה זו שגיאה לומר ששיתוף פעולה כזה הוא המשימה החשובה ביותר של הארגון.

אליוט אברמס, שכיהן בתפקידים בכירים במנגנוני מדיניות החוץ של הנשיאים רייגן ובוש (הבן), קבל: "תכנית החלל האמריקנית נהפכת למכשיר של מדיניות החוץ של אובמה, מדיניות שרואה בגדולתה הלאומית של אמריקה דבר שאבד עליו הכלח".

וצ'רלס ליין, בעל טור ובלוגר בושינגטון פוסט, כתב: "ממתי מציעה או דוחה מדיניות של הממשל האמריקני שיתוף פעולה עם מדינות אלה או אחרות על סמך הדת של תושביהן? בפעם האחרונה שבה בדקתי, חוקת ארה"ב אוסרת במפורש (על הזרוע המבצעת) לקבוע דת (בארה"ב).... איך זה עולה בקנה אחד עם שאיפת ממשל אובמה 'להושיט יד' למדינה אחרת רק מפני שתושבי מדינה זו הם בני דת ספציפית"?

בתגובה על הביקורות הנוקבות, פרםם משרד דובר הבית הלבן את ההודעה הבאה: "הנשיא אמר מאז ומתמיד, שהווא רוצה שנאס"א תקיים מגעים עם מיטב המדענים והמהנדסים, כדי שנוכל לפעול יחדיו לקביעת גבולות חדשים לחקירות מדעיות. כדי לקיים את המנדט הזה, נאס"א נדרשת לשתף פעולה עם מדינות ברחבי תבל, כרוסיה ויפן, כמו גם עם ישראל ומדינות שרוב תושביהן מוסלמים. המירוץ לחלל החל כתחרות בינלאומית, אבל כיום מדובר בשת"פ בינלאומי".

בינואר השנה ביקר בולדן בישראל והיה אורח הכבוד בכנס החלל הבינלאומי ע"ש אילן רמון. בפגישה עם נשיא המדינה, שמעון פרס, אמר בולדן, כי נאס"א שואפת להרחיב את שיתופי הפעולה הטכנולוגיים והמדעיים עם ישראל בתחום החלל. (סוף)