האם הודו תרכוש מישראל את מע' "כיפת ברזל" ו"קלע דוד"?

מקורות במשרד ההגנה ההודי: ישראל פתוחה לרעיון המכירה, אך לא תמסור טכנולוגיות ■ הודו מפתחת מערכת יירוט משלה שמבוססת על יחידת המכ"ם אורן ירוק, מפיתוח ישראלי, אך הצבא מעדיף תוצרת כחול לבן

הודו מקווה לרכוש את מערכות יירוט הטילים "כיפת ברזל" ו"קלע דוד". כך מדווח העיתון "דיפנס ניוז".

"קלע דוד", מערכת ליירוט טילים בטווח בינוני (כ-70 עד 240 ק"מ), הידועה גם בשם "שרביט קסמים", היא מיזם משותף של רפאל ושל רייתיאון האמריקנית. "כיפת ברזל", שתוכננה ליירוט טילים ורקטות בטווח קצר, כגון הקאסמים שנורו מרצועת עזה לעבר ישובים בנגב המערבי, היא מיזם של רפאל, במימון משרד הביטחון.

מקורות במשרד ההגנה ההודי אמרו לשבועון, כי מגעים בין ממשלות הודו וישראל לגבי עסקה למכירת "קלע דוד" נמשכים כבר יותר מחצי שנה.

המקורות ההודיים אמרו, כי ישראל פתוחה לרעיון של מכירת "קלע דוד", אך היא לא תסכים למסירת טכנולוגיה הקשורה למערכת בשום עסקה שהיא.

לדברי אותם מקורות, הודו מפתחת עתה בכוחות עצמה מערכת להגנה מפני טילים בטווח קצר-בינוני (50 עד 80 ק"מ), הידועה בראשי התיבות PAD. אך המערכת ההודית המתוכננת לא תהיה מסוגלת ליירט טילי שיוט הנעים לעבר המטרה בגובה צמרות העצים. ייתכן שעובדה זו נמצאת ביסוד העניין שמגלה הודו במערכת הישראלית.

מערכת PAD מבוססת על גרסה מתוקנת של מכ"ם "אורן ירוק", מפיתוח "אלתא" מקבוצת התעשיה האווירית, אחד מהרכיבים החשובים של מערכת ה"חץ". לדברי דיפנס ניוז, חתמה הודו חוזה על רכישת מספר בלתי ידוע של מערכות "אורן ירוק", לאחר שקיבלה היתר מארה"ב, בעלת הזכויות על כמה מהטכנולוגיות של המערכת. הודו מבקשת עתה מארה"ב היתר דומה לרכישת "קלע דוד".

קפיצת מדרגה להודו

קצין בכיר בצבא הודו אמר, שרכישת "כיפת ברזל" ו"קלע דוד" תהיה קפיצת מדרגה איכותית של מערכות ההגנה האווירת של הודו. הקצין נמנע אמנם מלמתוח ביקורת ישירה על מערכת PAD, אך ציין שהמערכות הישראליות הן מתקדמות, אמינות ויוכלו להגן על מרכזים אורבניים ועל מתקנים חיוניים מפני רקטות וטילים.

פקיד במשרד ההגנה ההודי אמר, כי מערכות ההגנה האווירית המזדקנות מתוצרות רוסיה, הפרושות בהודו, או מערכת PAD מתוצרת בית אינן יכולות להיות קו הגנה היחידי מפני התקפות טילים פוטנציאליות מפקיסטאן או מסין. כדבריו: רכישת "קלע דוד" ו"כיפת ברזל" תהיה "תענוג".

הודו וישראל חתמו על הסכמים לפיתוח משותף של מערכות הגנה אווירית. אחד מהמיזמים: הסכם מ-2009 לשת"פ בין הארגון למו"פ צבאי של הודו (DRDO) לבין תע"א ורפאל. ההסכם, בשווי 2.2 מיליארד דולר, נועד להניב טיל קרקע אוויר לטווח בינוני.

לפי דיווחים בתקשורת זרה, חתמה ישראל על חוזה לאספקת מערכת "כיפת ברזל" לסינגפור.