כך תממנו לילדים את האוניברסיטה

ארבע תעודות הסל שכדאי לקנות בכסף שאתם מקבלים מהמדינה כקצבאות ילדים

מזל טוב! נולד לכם ילד. ולצד השמחה הגדולה מגיעה גם התלבטות לא קטנה: כיצד לחסוך ולהשקיע עבורו, באופן שיבטיח לו את סכום הכסף המרבי כשיתחיל את חייו הבוגרים.

הפתרון מורכב מנוסחה די פשוטה: השקעת קצבת הילדים, שאתם מקבלים מדי חודש, בקניית יחידות משלוש-ארבע תעודות סל שבחרתם. קצבת הילדים החודשית היא 165 שקלים, ואם תתמידו בהשקעתה מדי חודש באותן התעודות והן יניבו תשואה של כ-10% (תשואת שוק המניות הממוצעת), תוכלו להעניק לילד שלכם מתנת שחרור מהצבא של כ-120 אלף שקלים, שיספיקו לו לרכישת תואר אקדמי, למימון מרבית הוצאות המחיה במהלך התואר, ואפילו לטיול נחמד בדרום אמריקה.

באילו תעודות לבחור? מכיוון שמדובר בתקופה ארוכה, מוטב לבחור בתעודות מנייתיות, אשר גוברות על התעודות האג"חיות בטווחים כאלה. מכיוון שאיננו יכולים לחזות היכן יתרחשו המשברים בעתיד, לא מומלץ להתמקד במדינה ספציפית, אלא להרכיב את קרן תעודות הסל שלכם משלוש-ארבע תעודות שעוקבות אחר מדדים משולבים של מדינות אחדות, ולתבל אותה בתעודה אחת או שתיים נוספות שעוקבות אחר מגזר ספציפי כלשהו, שיש היגיון בצמיחתו בעתיד. הנה דוגמאות לארבע תעודות כאלה:

1. תעודת סל שעוקבת אחר מדד המדינות המפותחות העולמי (MSCI World ), המורכב ממניות מ-23 מדינות מפותחות כגון ארצות הברית, בריטניה, יפן, צרפת, גרמניה וישראל, שהצטרפה לאחרונה. התעודה תיתן לקרן יציבות ופיזור סיכונים עם תשואה נאה.

2. תעודת סל שעוקבת אחר מדד המדינות המתפתחות העולמי (MSCI Emerging Markets), המורכב ממניות מ-25 מדינות המוגדרות כשווקים מתעוררים, כגון: ארגנטינה, צ'ילה, ברזיל, סין ורוסיה. התעודה עשויה להיות תנודתית יותר, אך תיתן תוספת תשואה לקרן.

3. תעודת סל שעוקבת אחר מדד ת"א 100 . הכלכלה הישראלית היא כלכלה צעירה, המשלבת צמיחה מרשימה יחד עם יציבות פיננסית. התשואה של המדדים התל אביביים גברה על התשואות של מדדים רבים בעולם בעשור החולף. חברות ישראליות רבות נהנות מיתרון תחרותי בחו"ל ומאפשרויות צמיחה משמעותיות, ולכן יש היגיון בכך שנמשיך לראות את המדדים התל אביביים מנצחים את העולם גם בעשור הקרוב.

4. תעודת סל שעוקבת אחר מדד המים (יש כמה מדדים כאלה), הכולל חברות שעוסקות בנושאי שימור מקורות מים, השבחת מים והתפלתם לשתייה. לא רק הכינרת מתדלדלת. מצבורי המים המתוקים לשתייה בעולם הולכים ואוזלים, ובעוד כמה עשורים לא יהיו בנמצא מים ראויים לשתייה כלל. הפריחה של החברות שייתנו פתרונות לבעיה כבר החלה, וצפויה להתעצם בעתיד. לאור זאת, השקעה בתעודות סל שעוקבות אחר חברות אלה עשויה להניב תשואה מרשימה.

לפני סיום, זכרו כי לאורך שנות ההשקעה הרבות תיתקלו בלא מעט עליות, אך גם בירידות במחירי התעודות שלכם. על מנת להצליח עליכם להתעלם מהן, ולהתמיד בקניית היחידות התקופתיות לקרן ההשקעה שלכם. אל תוותרו על אף קנייה, ולא משנה מה הסיבה - השוק בירידה או בעלייה, מזג האוויר חם או קר, או שאתם במצב רוח שמח או עצוב. זאת הדרך היחידה להצליח להשיג את תשואת המדדים שבחרתם.

הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים במדור. אין לראות במדור המלצה לרכישה/למכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com