שביעות-רצון בהסתדרות: עיני קיבל כמעט כל מה שדרש בתקציב

בהסתדרות מתגאים היום במיוחד בהישגים ה"חברתיים" יותר: אחת ההסכמות מדברת על כך שקשישים מעל גיל 75 יישלמו מעתה דמי השתתפות עצמית בסך 10% בלבד ברכישת תרופות, במקום 15% כיום ■ באוצר טוענים: רק על חלק קטן מהדרישות הושגו הסכמות

בהסתדרות מביעים היום סיפוק בטענה כי יו"ר הארגון, עופר עיני, השיג אמש את מרבית המטרות שהציב לעצמו בעניין תקציב המדינה.

בישיבה שהתקיימה עד שעת לילה מאוחרת עם נציגי האוצר, הצליח עיני להוציא כצפוי מחוק ההסדרים את הסעיפים שעסקו בהפרטת הייצור של טנק המרכבה ובהפרטת חברת הדואר. אבל בהסתדרות מתגאים היום במיוחד בהישגים ה"חברתיים" יותר: אחת ההסכמות מדברת על כך שקשישים מעל גיל 75 יישלמו מעתה דמי השתתפות עצמית בסך 10% בלבד ברכישת תרופות, במקום 15% כיום. בנוסף, יתווספו בשנה הקרובה 400 מיליון שקל לקצבאות הזקנה בהתאם להסכמים הקואליציוניים, ולאחר שבמשרד האוצר ביקשו להקפיא את התוספת.

בעניין הכוונה להפחית 1.5% מעדכון המדד הנוגע ליתר הקצבאות לא הושגה הסכמה בין הצדדים, ובהסתדרות ממשיכים לדרוש שהקצבאות יעודכנו במלוא השיעור שתוכנן. בהסתדרות אומרים עוד כי עיני קיבל הבטחה כללית לתוספת של עשרות תקנים נוספים לפקחי עבודה - זאת בדומה להבטחה שקיבל לאחרונה גם שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר. כפי שפורסם ב"גלובס", תוספת של כמה עשרות פקחים היא עדיין טיפה בים, ועל פי דרישת ארגון ה-OECD יש להוסיף עוד 210 תקנים לפקחים כדי שישראל תעמוד בתקן של הארגון. כיום, לשם השוואה, ישנם כ-70 תקנים בלבד.

בהסתדרות טוענים למספר הסכמות נוספות: הפטור ממס הכנסה על פנסיה של עד 7,800 שקל יגדל מרמה של 35% כיום, לרמה שתיקבע בזמן הקרוב; תוקם ועדה משותפת להסתדרות, למעסיקים ולממשלה שתבחן דרכים לצמצום הסיכון בהשקעות הנעשות באמצעות כספי החוסכים לפנסיה; תוקם הקרן לסיוע למפעלים במצוקה בתוך 30 יום; בתי הדין לעבודה יוחרגו מההוראה הקובעת כי אגרות בתי המשפט יוגדלו.

עוד טוענים בהסתדרות כי במסגרת הסכמי השכר במגזר הקיבוצי, יוכנס סעיף שלפיו ההפחתה הנוספת בדמי ההבראה של עובדי המגזר הציבורי תבוטל - למרות שהדבר הוסכם במסגרת עסקת החבילה אשתקד. בהסתדרות ביקשו תחילה לשפר את שכרן של המטפלות במעונות באמצעות חוק התקציב, אולם הבינו כעת שהערוץ הראוי והעדיף בעניין זה הוא מאבק ארגוני.