האם הקמת "ערוץ כדורסל" היא ריאלית?

מינהלת הליגה מתקשה לחדש את ההסכם עם ערוץ הספורט - ובוחנת הקמת ערוץ ייעודי משלה ■ מה המודל הכלכלי של אבנר קופל, האם יש שוק לערוץ כזה, והאם זהו רק עוד איום שנועד להלחיץ מישהו לבוא לשולחן המו"מ

זה קורה אחת לכמה שנים, בערך בתקופה זו. גוף ספורטיבי בישראל שמתקשה למכור את זכויות הטלוויזיה שלו, מאיים להקים ערוץ ייעודי משלו ולשדר שם את המשחקים. בקיץ שעבר אלה היו קולות מההתאחדות לכדורגל שהזכירו הקמת ערוץ כזה. עכשיו הגיע תורו של יו"ר מינהלת הליגה בכדורסל, אבנר קופל, שמאיים בהקמת ערוץ ייעודי לליגה.

בשוק התקשורת מגחכים על הרעיון ורואים זאת כספין של משא-ומתן, אחרי הכל 5% הרייטינג של הליגה בעונת 2009/10 הוכיחו כי המוצר כבר לא ממש אטרקטיבי.

הבעיה של קופל היא כמובן בשורה התחתונה: ערוץ הספורט, ששילם 8 מיליון שקל בעונה האחרונה עבור ההסכם לליגת העל, מוכן לחדש אותו עבור 4 מיליון שקל בלבד. ומבחינת המינהלת, חיתוך של הסכם הטלוויזיה, שהיווה כ-35% מהכנסותיה בעונה שעברה, הוא לא פחות מאסון כלכלי.

"בין הסיבות שאנחנו רוצים ללכת לערוץ טלוויזיה משלנו, זה כי אין בשוק הטלוויזיה שחקנים טובים לצורך תכני הכדורסל", אומר קופל ל"גלובס". "השחקנים הבודדים נמצאים תחת השפעות הפלטפורמות. אנחנו עשינו ניסיון עם ערוץ הספורט, כשעשינו איתם עסקים, והיינו הראשונים בישראל עם שידורי ספורט ב-HD, וכתוצאה מזה החלה הפעילות בנושא בישראל. מה שקורה עכשיו עם שוק ה-HD, בעיקר בזכות הספורט, מבהיר לי שיש ביקוש עצום לשוק הזה ולערוץ טלוויזיה כמו שאנחנו מתכננים".

לדברי קופל, כמות השידורים מהליגה בכדורסל רחבה כיום מכל הליגות האחרות ונגישה יותר לציבור. זה מה שאיפשר לראש המינהלת לפנות לשני גופים משקיעים, בעלי אוריינטציה לתחום הטלוויזיה, כדי שיצטרפו אליו ליוזמה. בין היתר נודע כי המינהלת ביצעה פנייה לאתר האינטרנט ONE, שלא אחת הביע כוונות כלפי הטלוויזיה. שיתוף-פעולה שכזה עשוי להיות כרטיס הכניסה המיוחל.

האם ערוץ טלוויזיה "אין האוס" הוא דבר שיכול לעבוד מבחינה כלכלית? על-פי המודל העסקי שקופל הכין, אותו משקיע יהיה זה שבסופו של דבר יישא בעלויות הערוץ ל-3 השנים הקרובות.

"מהמשקיע הזה", מסביר קופל, "אני מבקש שיבטיח לי 4.5 מיליון שקל לעונה, ל-3 השנים הראשונות, ואני מוכן לעשות הסכם ל-10 שנים קדימה, כאשר מהשנה השלישית נחלוק בשותפות. ב-7 השנים הנוספות הוא יתחיל להכניס כסף".

כל המודל של קופל מסתמך על סקרים פנימיים שלטענתו ערך, ולפיהם ערוץ פרימיום כזה יכול למשוך בין 70-100 אלף מתחברים, כשכל אחד מהם ישלם 29 שקל בחודש. מתוך זה הוא לוקח בחשבון שכמחצית יועבר ל-HOT ול-yes, והוא נשאר ביד עם כ-15 שקל בחודש, שמשמעם כמיליון שקל בחודש.

לדבריו, "אם ייכנסו 12 מיליון שקל בשנה, אפשר יהיה להפריש 6-7 מיליון שקל למינהלת. בערוץ כזה תהיה לי שליטה מלאה על התוכן. כשיש לי פלטפורמה ביד, השמיים הם הגבול".

***

הרעיון של הקמת ערוץ טלוויזיה ייעודי הוא לא המצאה שלקוחה משומקום. במספר מקומות בעולם הגיעו ליגות מסוימות למצב שלא הצליחו למקסם רווחים בשוק הטלוויזיה "הרגיל" ופנו להקמת ערוץ כזה. למשל, הליגה ההולנדית בכדורגל מפעילה ערוץ מצליח מאוד ורווחי עם 475 אלף מנויים, רק ששם כמובן מדובר במצרך מבוקש מאוד, ואף חובב כדורגל לא יוותר על משחקי הליגה תמורת תשלום של 9.95 אירו בחודש.

בכירים בעולם התקשורת מטילים בספק במספרים שקופל מציג, ומביאים את הרייטינג הדל של השנה האחרונה כדוגמה. HOT ו-yes כבר מעכשיו מבהירות כי לא ייקחו חלק עם ערוץ כזה או יעניקו לו הקלות, או עזרה מסוימת.

"משחקי הכדורסל לא נמצאים ברשימה אחת עם ליגת האלופות, משחקי ליגת העל או אפילו משחקי מכבי תל-אביב", אומר איש תקשורת בכיר. "פיצול כזה של ענפי הספורט עשוי להיות מאוד מסוכן ולפגוע בערוצי הספורט ובשוק כולו, ובאותה מידה עשוי לסכן מאוד את המינהלת ולהכניס אותה להרפתקה בתחום השידורים - שהוא זר לה לחלוטין. בעלי הקבוצות ישלמו את המחיר של הטעויות".

איך קופל בכל זאת מתכוון למשוך אנשים לערוץ כזה? כדי לנפח את הערוץ שלא יתבסס רק על משחקי ליגת העל, הרעיון הבסיסי הוא לבנות "ערוץ כדורסל מלא" עם תכנים נוספים אטרקטיביים. קופל, שכבר בדק את הנושא מול איגוד הכדורסל, בוחן הכנסת משחקי נוער ונערים לפחות פעם בשבוע, בנוסף הכנסת משחק של ה-NBA, ואף משחקים מהליגות האירופיות השונות (ספרדית, יוונית). "אני לא פוסל בבוא היום לבוא גם למכבי תל-אביב ולשלב אותם", אומר קופל, "יש לי חזון".

הבדיקות של קופל לא מסתיימות כאן. ל"גלובס" נודע כי ראש המינהלת אף ערך בדיקה מול ההתאחדות לכדורגל במטרה לשלב אותה בערוץ כזה ולא בהכרח נדחה על הסף. קופל מסרב להתייחס לכך. מהלך כזה של מחזיקי הזכויות כנגד גופי השידור שהעבירו אותם לציבור כל השנים ומהם הם שאבו את כספי הזכויות, עשוי לטלטל את השוק ולהוות מכה אנושה לגופים המשדרים.

אגב, כשקופל מדבר על ערוץ ייעודי ועל מהפכת שידורים, הוא לא מסתכל רק על תכני ה-HD, אלא בוחן גם אופציה עתידית של שידורי תלת-מימד (3D). ובכלל, הוא מביט קדימה לעבר היום בו תתקיים רפורמה בשוק התקשורת, אז יוכל אולי גם לשלב פרסום בכבלים ובלוויין או לחבור לקבוצה שתקנה ערוץ ברודקאסט.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר כי "המועצה טרם קיבלה פנייה רשמית בנושא, לכשתתקבל פנייה כאמור, היא תיבחן על כל השלכותיה".

בערוץ הספורט סירבו להגיב. את תגובת ההתאחדות לכדורגל לא ניתן היה להשיג.