עיני סיפק הסחורה: צמצום הזרים בענף הבנייה יידחה

מנכ"ל התאחדות הקבלנים: "עופר עיני אמר שאם יפגעו בזרים, גם העובדים הישראלים יפגעו" ■ השלב השני - אפס עובדים זרים ב-2012 - יידחה גם הוא

לפני כשבועיים חשף "גלובס" כי ההסתדרות ותאגידי כוח האדם בענף הבניין יזמו מהלך משותף, והחתימו בערב אחד מאות עובדים סינים על טופסי הצטרפות להסתדרות. בהסתדרות הכחישו אז כי בתמורה לצירוף העובדים הם יפעלו לדחיית תוכנית הממשלה לצמצם את מספר הזרים בענף הבנייה, אולם היום (א') אנו חושפים כי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אכן פעל בסוף השבוע לדחיית התוכנית בשנה במסגרת דיוני התקציב, וגם הצליח.

עיני שוחח בעניין עם שר האוצר יובל שטייניץ במסגרת פורום "השולחן העגול", כשלצדו נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ומנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון. גורדון הודה היום בשיחה עם "גלובס" כי עיני עזר לשכנע את האוצר כי יש לדחות את יישום התוכנית: "עופר אמר בצדק, שאם יצמצמו את מספר העובדים הזרים העוסקים ב'עבודות רטובות', גם העובדים הישראלים שעוסקים למשל בעבודות אינסטלציה וגבס, ייפגעו".

הכרעה מושכלת

לדברי גורדון, הצדדים החליטו כי במהלך השנה הקרובה חברי פורום "השולחן העגול" ילמדו את כל הנתונים כדי שיוכלו להכריע באופן מושכל בדבר נחיצות הזרים בענף הבנייה. המשמעות היא כי בשנה הקרובה ימשיך לעמוד מספר הזרים בענף על 8,000, בעוד הממשלה ביקשה לצמצם 3,000 מהם כבר בתחילת החודש הנוכחי. משמעות נוספת היא שגם השלב השני של התוכנית, במסגרתו מספר הזרים בבניין אמור היה לעמוד על אפס מוחלט בשנת 2012, יידחה לפחות לשנת 2013.

לא בכל יום רואים מעסיקים שהולכים עם עובדיהם יד ביד כמעט אל בניין ההסתדרות בת"א, ומחתימים אותם על טופסי הצטרפות לארגון. בדרך כלל, מעסיקים מנהלים מלחמת חורמה כדי למנוע ניסיונות התארגנות של עובדים. אבל ב-1 ביולי האחרון זה נראה אחרת: בסמוך לאולם בית נבחרי ההסתדרות הוצבו כמה שולחנות, ועליהם הוצבו שלטים עם רשימת החברות.

לידם הונחו מאות טופסי הצטרפות להסתדרות, ובחלק ניכר מהמקרים מנהלי כוח האדם מסרו את העט והטופס לעובד הסיני, ועקבו אחריו עד לחתימתו על הטופס. רוב העובדים שפגשנו היו נבוכים מהמעמד, שכן הובאו לשם בתום יום עבודה באתרי הבנייה. הם, אגב, זכו מההסתדרות לסנדוויצ'ים, וגם לכובעים וחולצות של הארגון. היום התברר שהמבצע הזה הוכתר בהצלחה.

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הקבלינם והאוצר הגיעו לפשרה במסגרת השולחן העגול, ועופר עיני תמך בה".