המגע של שטיינמץ: מורווח יותר מ-100 מ' ד' על "גבריאל"

איש העסקים מורווח יותר מ-100 מיליון דולר על השקעתו בחברת המחצבים הקנדית Gabriel Rresources ■ החברה העוסקת בכריית כסף וזהב, הכפילה שוויה מאז נכנס שטיינמץ להשקעה לפני כחצי שנה

בעוד מחזיקי האג"ח של סקורפיו נדל"ן , שבשליטת בני שטיינמץ, מתווכחים עם נציגיו על חלקיקי אחוז ריבית באג"ח שהנפיקה להם חברת הנדל"ן הכושלת, ממשיך המיליארדר השתקן לעשות חיל בעסקי המחצבים שלו. מבדיקת "גלובס" עולה, כי מניית גבריאל (Gabriel resources), העוסקת בכריית כסף וזהב, הכפילה את שוויה מאז נכנס שטיינמץ להשקעה בחברה לפני כחצי שנה.

את העסקה במניות גבריאל ביצע שטיינמץ בנובמבר 2009, אז רכש 9% ממניות החברה הקנדית בשער של 2.5 דולר קנדי, תמורת כ-70 מיליון דולר. לשטיינמץ ניתנו אופציות במסגרת עסקת ההשקעה, להגדיל את החזקתו ל-16% ממניות החברה, ובסך הכול להשקיע כ-120 מיליון דולר במניות גבריאל (הנסחרות בבורסת טורונטו תחת הסימול GBU).

נכון להיום נסחרת המניה בשער של כ-5 דולר, המשקף לחברה שווי של 1.7 מיליארד דולר - פי 2 ממחיר הכניסה של שטיינמץ, וזאת ככל הנראה עקב העלייה החדה במחירי הזהב והכסף. הרווח של שטיינמץ על המניות מסתכם בכ-70 מיליון דולר, וביחד עם הרווח על האופציות שניתנו לו, הרווח מגיע ללמעלה מ-100 מיליון דולר.

את הרבעון הראשון של 2010 סיימה גבריאל בהפסד של 15.4 מיליון דולר, אך הדבר אופייני לחברות מסוג זה, הנמצאות בשלבי פיתוח.

האקזיט החלומי בגינאה

הנכס העיקרי של Gabriel Resources הוא מכרה זהב ברומניה בשם Rosia Montana, שנחשב לאחד הגדולים בעולם. המכרה כולל עתודות של 10.1 מיליון אונקיות זהב, ושל 3 מיליון אונקיות של כסף. להערכת החברה, ההשקעה הנדרשת לשם פיתוח המכרה היא כמיליארד דולר, והצפי הוא שהמכרה יפיק 626 אלף אונקיות זהב מדי שנה (בחמש השנים הראשונות) וכ-500 אלף אונקיות כסף.

הרווח הנאה שרושם בינתיים שטיינמץ מהשקעתו זו, מצטרף לעסקה גדולה ורווחית הרבה יותר מבחינתו עליה דווח לאחרונה, אשר עתידה להפוך אותו רשמית לישראלי העשיר בעולם.

בחודש מאי הדהים שטיינמץ את קהיליית העסקים כאשר דווח ש-BSGR, הקבוצה באמצעותה מתבצעת עיקר פעילותו ברחבי העולם, תמכור לענקית הכרייה הברזילאית Vale 51% ממניות BSG גינאה (חברה בת בבעלות מלאה של BSGR) תמורת 2.5 מיליארד דולר, ולפי שווי של 5 מיליארד דולר. 500 מיליון דולר כבר הועברו לידי שטיינמץ, והיתר יועבר על פי אבני דרך.

השווי של BSG גינאה נגזר משווי עפרות הברזל המצויות במכרות שבבעלותה. BSG גינאה היא בעלת זכויות כרייה באזורי הכרייה סימנדו (Simandou - אזור הכרייה העשיר ביותר באוצרות טבע בגינאה, ומהעשירים בעולם), ובאזור זוגוטה (Zogota).