ארה"ב משרטטת קו בחול: שאלות המעמד הסופי בשיחות ישירות

דובר משרד החוץ האמריקני אומר שבשיחות הקרבה יהיה אפשר לפתוח "בדיאלוג" על נושאי המעמד הסופי, ודיאלוג זה יוביל לשיחות ישירות ■ ויתור לעבאס?

ממשל אובמה אינו פוסל אפשרות שלפיה יועלו שאלות המעמד הסופי גם בשיחות הקרבה בין ישראל לפלסטינים, ולא רק בשיחות הישירות בין הצדדים, כפי שדורשת ישראל.

בתדרוך היומי לעיתונאים נשאל דובר משרד החוץ האמריקני, פ.ג'. קראולי, מה עמדת הממשל כלפי התבטאות של נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שלפיה רוצה הרשות לשמוע כיצד רואה ארה"ב את הגבולות העתידיים בין ישראל למדינה פלסטינית, לפני פתיחת השיחות הישירות בין ישראל לפלסטינים.

תשובת קראולי: "בימים שחלפו ניהלנו מגעים עם הרשויות הפלסטיניות, לרבות עם הנשיא עבאס... המסר שלנו לשני הצדדים הוא, הבה נתחיל לקיים שיחות ישירות מהר כל האפשר, ובהן נוכל, למעשה, גם להתייחס לסוגיות הליבה ולתהליך, לרבות שאלת הגבולות. אלה הם נושאים שאפשר ליישב אותם, לדעתנו, רק במסגרת של דיונים ישירים".

"אבל", הוסיף קראולי, "בשיחות הקרבה ובמגעים אחרים יש למעשה הזדמנות לזהות ולהבהיר את המסד שעליו ייתנהלו השיחות הישירות. ובכן, האם קיימת הזדמנות לקיים דיאלוג על נושאים אלה לקראת השיחות הישירות? בוודאי. אבל, בסופו של דבר, כדי להתייחס לבעיות שיש לשני הצדדים - פליטים, ביטחון, ירושלים, גבולות - צריך לקיים שיחות ישירות שרק בהן יהיה אפשר לישב בעיות אלה".

בתשובה לשאלה האם יש לארה"ב מפת גבולות עתידיים, אמר קראולי: "אנו נמלא תפקיד קונסטרוקטיבי, אבל בסופו של דבר זה משהו ששני הצדדים יצטרכו לפתור".

לפי כמה הערכות בוושינגטון, דברי קראולי הם ויתור מסוים לעבאס, שנועד להמריץ אותו לנוע לקראת שיחות ישירות מהר ככל האפשר.