סקר חדש: כל מועמד רפובליקני יביס את ברק אובמה ב-2012

נמשכת השחיקה בתמיכת הציבור בנשיא ארה"ב ■ לפי סקר של אוניברסיטת קווינפיאק, רק 44% מרוצים מביצועי אובמה; 48% מסתייגים ■ ועם זאת, רוב האמריקנים סבורים, שאובמה נשיא טוב יותר מבוש

נמשכת השחיקה המתמדת בתמיכת הציבור האמריקני בברק אובמה. סקר חדש של אוניברסיטת קווינפיאק העלה, כי כל מועמד רפובליקני, לא חשוב מי, יביס את אובמה בבחירות לנשיאות ב-2012. לפי הסקר, רק 44% מהנשאלים הביעו שביעות רצון מביצועי נשיא ארה"ב; 48% הסתייגו. זה שיעור התמיכה הנמוך ביותר שנרשם לאובמה בסקרי קווינפיאק מאז נכנס לבית הלבן.

להשוואה: סקר קודם של האוניברסיטה, מ-26 במאי, מצא ש-48% מהנשאלים הביעו תמיכה באובמה, בעוד ש-43% התנגדו לו. ביולי אשתקד, זמן קצר לפני פרוץ הסערה סביב הרפורמות במערכת הבריאות, היה שיעור התמיכה באובמה 57%, ושיעור המתנגדים לו 33%.

לפי הסקר הנוכחי, 48% מהאמריקנים סבורים שאובמה אינו ראוי להיבחר מחדש ב-2012, בעוד ש-40% גורסים שהוא ראוי להיבחר שוב. אבל כאשר התבקשו הנשאלים לומר כיצד יצביעו הם, אישית, בבחירות לנשיאות, מצטיירת תמונה עגומה יותר מבחינתו של הנשיא: 39% אמרו שיצביעו בעד כל מועמד רפובליקני, ורק 36% אמרו שיצביעו בעד אובמה.

זו ירידה חדה מאוד, בייחוד אם משווים אותה לתוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר 2008. אובמה גרף אז 53% מקולות הבוחרים ו-365 קולות של האלקטורים, יותר מכל נשיא דמוקרטי אחר מאז נצחונו הגדול של לינדון ג'ונסון ב-1964.

15% כועסים על אובמה, 17% מעריצים אותו

אובמה נישא אז על כנפי סיסמאות הבחירות שלו. הבוחרים אהבו את המסר שטמון ב"שינוי שאפשר להאמין בו". אבל כאשר החל הנשיא החדש להוציא אל הפועל את הבטחות הקמפיין שלו השתנה הלך הרוח של הבוחרים. למעשה, ירידתו בסקרים מקבילה להצלחותיו להעביר בקונגרס את יזמות החקיקה שלו. השחיקה במעמדו החלה בד בבד עם הקרב המר בקונגרס על הרפורמות בשירותי הבריאות. אישור הרפורמות הוא הניצחון הגדול ביותר של אובמה, אך הוא שלל ממנו אחוזי תמיכה רבים.

הדמוקרטים עדיין מתייצבים מאחורי אובמה, אך הסקר החדש מראה ששחיקת התמיכה בו באה לידי ביטוי כמעט בכל מגזרי האוכלוסיה. הירידות הגדולות ביותר נרשמו בקרב גברים, לבנים, מבוגרים ועצמאים, כלומר אלה שאינם רשומים כדמוקרטים או רפובליקנים. אלה הקבוצות הדמוגרפיות הבעייתיות ביותר מבחינת אובמה בקמפיין הבא לנשיאות, מפני שבני קבוצות אלה הצביעו בעדו ב-2008 יותר משהצביעו לכל מועמד דמוקרטי אחר בעשרות השנים שחלפו. אם אובמה לא יצליח להחזיר את בני הקבוצות אלה למחנהו, ניצחונו בבחירות הקרובות נראה כרחוק מאוד מוודאי.

אובמה יכול להתנחם בכמה ממצאים. ראשית, זה לא לגמרי אישי. כאשר התבקשו הנשאלים לפרט את תחושותיהם האישיות כלפיו, אמרו 17% שהם מעריצים אותו; 33% אמרו שהם מרוצים ממנו; 33% אמרו שאינם מרוצים מהנשיא, ו-15% אמרו שהם כועסים עליו.

שנית, למרות הירידה בסקרים, אובמה עדיין פופולרי יותר מג'ורג' בוש, הנשיא הקודם. 42% אמרו שאובמה נשיא טוב יותר מבוש; רק 32% אמרו ההיפך. לפי הסקר, האמריקנים גם מחבבים את אובמה יותר משרה פיילין ביחס של 49% - 45%.