גייתנר: "לא יהיה מיתון חדש; להפסיק הטבות מיסוי לעשירים"

בראיונות טלוויזיה, אומר שר האוצר האמריקני, כי המעורבות העמוקה של הממשל במגזר הפרטי עומדת לפני סיום לנוכח ההתאוששות במשק ■ "עכשיו הגיע הזמן להשקעות פרטיות"

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, הכריז היום (א'), כי ממשל אובמה נחוש בדעתו להפסיק את הטבות המס לעשירים כחלק ממאמץ כללי להקטנת הגירעון התקציבי.

דבריו משקפים את המחלוקת המתעצמת בוושינגטון על מדיניות המס כלפי אזרחים שמשתכרים יותר מ-250 אלף דולר בשנה. קיצוצי המס שמהם נהנתה שכבה זו - מורשתו של הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש - עומדים לפוג בסוף 2010 אם הקונגרס לא יקבל חוק שיאריך את תחולתם.

הבית הלבן ורוב חברי הסיעות הדמוקרטיות בבית-הנבחרים ובסנט תומכים בביטול קיצוצי המס. הרפובליקנים, לעומתם, קוראים להאריך את תחולת הקיצוצים ואף להרחיבם. ברקע להתלהטות המערכה: הבחירות לקונגרס בנובמבר. הדמוקרטים מקווים שהיזמה להניח לקיצוצי המס לגווע תתקבל באהדה על רוב הציבור. הרפובליקנים מאמינים, שכל העלאת מיסים (או ביטול הטבות מס) רק תפגע בהתאוששות הכלכלית המקרטעת.

"לביטול קיצוצי המס לא תהיה השפעה שלילית על הצמיחה", אמר שר האוצר.

התבטאויות גייתנר היום הן, אפוא, חלק מהמחלוקת הזו. הוא הדגיש, כי רק 2% עד 3% מהאמריקנים ייפגעו מביטול הטבות המס. "אני חושב שזה הדבר האחראי שצריך לעשות מפני שאנו צריכים להוכיח לעולם שאנו כמדינה יכולים לרשום התקדמות מסוימת בקיצוץ הגירעון התקציבי", אמר גייתנר.

הוא הביע אופטימיות לגבי איתנות ההתאוששות וביטל חששות שלארה"ב נשקפת סכנה של מיתון חדש. לדבריו, "הדבר הסביר ביותר שעומד להתרחש הוא, שהכלכלה תתחזק בהדרגה במהלך השנה הבאה או השנתיים הבאות ואנו נהיה עדים לצמיחה בשוק התעסוקה ולהרחבת ההשקעות".

יתר על כן, גייתנר אמר, כי לדעת ממשל אובמה המשק התאושש במידה כה רבה עד שהממשל יכול לצמצם את מעורבותו המסיבית במגזר הפרטי ולפנות מקום להשקעות תאגידיות. "אנו זקוקים לעבור להתאוששות בהובלת השקעות פרטיות", אמר גייתנר.

לדבריו, יש סימנים לכך ששכירת עובדים למגזר הפרטי, שהיא אינדיקטור "קריטי" למצב המשק, מתחילה להחחזק. "היינו רוצים שזה ייתרחש בקצב מהיר יותר, אך נראה לי שרוב האנשים מבינים שעברנו משבר עמוק ויעבור זמן עד שיהיה אפשר לתקן את הנזק", אמר שר האוצר.

הוא דיבר בתכניות "השבוע" של אי.בי.סי. ו"פגוש את העיתונות" של אן.בי.סי.