איך הפך "המשחק המרכזי" למוצר אטרקטיבי?

ההתאחדות לכדורגל שוב נהנתה משינויים בשוק התקשורת, כדי לגזר קופון של 46 מיליון שקל; הפעם הסיבה היתה שידורי ה-HD שהביאו את ערוץ הספורט לשולחן המו"מ, אבל גם ההפנמה ברוממה ששידורי ספורט יכולים לבצע קיצורי דרך טכנולוגיים ותדמיתיים יותר מכל תוכנית תעודה

אז ערוץ 1 ישדר את ליגת העל בשלוש השנים הבאות. תודו שזה נשמע הרבה פחות מפחיד משזה נשמע בתחילת העונה שעברה. היה מונדיאל מוצלח לערוץ 1 בדרך, וחוץ מזה מה רע לאוהדי הספורט שרצו להתחבר לממירי ה-HD כדי לקבל את דויד וייה וליאו מסי, ויקבלו עכשיו גם את ליגת העל ב-HD ללא תשלום נוסף. וחוץ מזה התרגלנו.

האם תוך קיץ אחד התברר שליגת העל היא מוצר כזה אטרקטיבי ששווה כמעט 55 מיליון שקל בעונה מזכויות שידור? לא ממש.

איכות הכדורגל או הליגה מעולם לא היו הסיבות העיקריות למחיר המופרז ששולם עבור הזכויות. לאורך השנים תמיד נהנתה ההתאחדות ממלחמה תורנית בין גופי תקשורת שניסו לנצל את הכדורגל לטובת דריסת רגל, ועל הדרך הטיסו את מחירי הזכויות לשמיים. זה התחיל עם הכניסה של חברות הכבלים והלוויין לשוק, שהביאה את ערוץ הספורט לשלם בתחילת הדרך מחיר מופרז של כמעט 100 מיליון שקל לעונה עבור זכויות הכדורגל הישראלי. אחר כך אלו היו המלחמות ערוץ הספורט-צ'רלטון, ערוץ הספורט-ONE, וערוץ 10 נגד שאר העולם.

בעונה שעברה התברר שתג המחיר הוא בסך הכל פונקציה של אותם אינטרסים תקשורתיים, והיציאה של ערוץ 10 החוצה הביאה לקריסה של המחיר שהוסברה ב"איכות המוצר הרדודה".

גם הפעם ההיחלצות של ההתאחדות מהבוץ מקורה בשינויים בשוק התקשורת. הסיבה הראשונה היא פלטפורמת ה-HD שהיתה הגורם העיקרי להגעה של ערוץ הספורט לשולחן המו"מ; הסיבה השנייה היתה המהפך שעבר ערוץ 1, שהבין תוך פחות משנה שעם כל הכבוד לוויצטום ותוכניות תעודה, כנראה שאין דבר טובה יותר משידורי ספורט כדי לבצע מהפכה תדמיתית וטכנולוגית.

***

נתחיל מערוץ הספורט: הכניסה שלו למכרז לא באה בגלל דחף יוצא דופן להתחיל ולשדר כדורגל ישראלי. אלא האפשרות לנסות ולהגדיל את נפח שידורי ה-HD (ודאי על רקע העלייה של ערוץ ה-HD של צ'רלטון). היכולת של הערוץ להתפרנס תלויה היום יותר מכל בערוצי הפרימיום - שני הערוצים בתשלום, ועכשיו גם מערוץ ה-HD.

כדי להחזיר חלק מסוים מהעלויות (ערוץ הספורט הציע 45 מיליון שקל ל-3 שנים עבור "המשחק המרכזי"), הכוונה הבסיסית של ערוץ הספורט היתה להוציא משחקים גדולים "החוצה" כפי שהוא עושה עם ליגת האלופות, כשבו בזמן הוא עדיין ישמור לעצמו את הנכס היקר של שידור במקביל בערוץ ה-HD שלו.

אבל אין ספק שערוץ 1 הוא היה הגורם המשמעותי ביותר להזזת תהליכים בשוק זכויות הספורט. הוא זה שמילא את המקום של ערוץ 10, עם כסף קטן יותר אמנם, אבל החשיבות שלו היתה בעצם זה שהגדיל בחזרה את מספר המתמודדים על הזכויות ואיפשר להתאחדות לבצע תימחור. כשיש תחרות בין שני גופים, כבר לא משנה באמת איזה מוצר מוכרים.

בערוץ 1 מודים שהחזרה לשוק הספורט הניעה תהליכים פנימיים שספק אם היו מתרחשים בלעדיו. הפלטפורמה של שידורי הספורט שהחלה בקיץ שעבר עם רכישת הזכויות של ליגת העל ובהמשך עם המונדיאל היתה קיצור דרך של שנים עבור הערוץ. ה-HD הגיע לערוץ 1 רק בזכות המונדיאל, והפך דווקא אותו לערוץ הברודקאסט היחיד שמחזיק פלטפורמה כזאת.

נתוני הרייטינג של המונדיאל ושל שידורי הספורט הביאו צופים חדשים לערוץ שלא היו לפני כן, הורידו את ממוצע הגילאים, והצליחו להרוויח חלק מהם גם לתוכניות אחרות.

***
יש עוד כמה שינויים שמתרחשים בשוק זכויות הספורט, והם בעיקר קשורים להפנמה של תהליכים שהחלו בעונה שעברה. חלק מהדברים לא בהכרח לטובת הצרכן, והם משרתים בעיקר את מחזיקי הזכויות. למשל, העובדה שמשחקים של קבוצות ישראליות במפעלים האירופיים משודרים בערוצים בתשלום היא בסופו של דבר בלתי נמנעת, ואפילו טובה. כן, טובה.

אם יורדים לרגע מהפופוליזם של צרכן שאמור לקבל את הכל בחינם, אי אפשר לקיים ספורט מקצועני לאורך זמן בתוך עולם שהרגולציה חונקת אותו. הקבוצות הישראליות שמחזיקות בקניין החשוב ביותר בספורט היום - זכויות שידור - חייבות לקבל אפשרות לממש אותו כדי להתקיים. מועצת הכבלים והלוויין, שהיתה נלחצת בשנים קודמות מפרסומים כאלו ואחרים בתקשורת על "זליגת תכנים", מגלה היום יותר אורך רוח גם כלפי הקבוצות.

הרגולטור לא יוכל לעמוד בלחצים הטבעיים שיוצר השוק החופשי. בכל יום שעובר נפתחות פלטפורמות חדשות, כמו HD ומחר 3D. ובסופו של דבר, הרגולטור באמת יגן על צרכן הספורט. אבל הוא יגן עליו בתכני בסיס חינמיים שאף אחד כבר לא יהיה חפץ בהם: שידורי ספורט בצבע. לא ב-HD, לא בתלת-מימד. עוד שנה מהיום, מי ירצה לראות שידורים כאלו?

זכויות שידור
 זכויות שידור