"עיריית הרצליה מגבילה מכרזי ביצוע לקבלנים גדולים יחסית"

לטענת הקבלנים, העירייה מגבילה את המכרזים לקבלנים שסיווג היקפי הביצוע שלהם הוא 12.8 מיליון שקל, גם בפרויקטים קטנים ■ התאחדות הקבלנים: "ניאבק מכרז אחר מכרז"

עיריית הרצליה מגבילה את השתתפות הקבלנים במכרזי הביצוע שהיא מפרסמת רק לקבלנים שסיווג היקפי הביצוע שלהם הוא 12.8 מיליון שקל, גם בפרויקטים המוערכים בהיקפי ביצוע של כ-1.5 מיליון שקל בלבד, כך טוענים בהתאחדות הקבלנים.

לדברי גורמים בהתאחדות הקבלנים מדובר במדיניות של העירייה, שחוזרת על עצמה במכרזי הביצוע. כך, לדוגמה, במכרז שפורסם בחודש שעבר לביצוע עבודות פיתוח וגינון בגינת בן יהודה בהרצליה צוין במכרז כי קבלן שסיווגיו הקבלניים נמוכים מסיווג ג' 3 ייפסל. לפי סיווגים שמתעדכנים על ידי רשם הקבלנים כל כמה חודשים, סיווג ג' 3 מתייחס לקבלנים שמבצעים עבודות בהיקף של 12.8 מיליון שקל.

אולם ממכתב ששלח עו"ד יהודה רווה, המייצג את התאחדות הקבלנים, לשרגא אלקלעי, מנכ"ל החברה הכלכלית לפיתוח הרצליה, עולה שבסיור הקבלנים שנערך במסגרת המכרז התברר שהיקף הביצוע של העבודות הכלולות במכרז מוערך אך ורק בכ-1.5 מיליון שקל.

"הדרישה בתנאי סף זה היא דרישה מחמירה מאוד, שאינה עומדת בקנה מידה סביר כלשהו ביחס לעבודות נשוא המכרז", צוין במכתב, "היא אף אינה מקובלת במכרזים בהיקפים דומים".

מטרת המכתב שנשלח הייתה להוריד את תנאי הסף ולאפשר גם לחברות שמבצעות עבודות בהיקף של 3 מיליון שקל להשתתף במכרז, כך שלא רק לחברות הגדולות יינתנו הזדמנויות, אלא גם לעשרות קבלנים נוספים.

"תפורסם מודעת תיקון"

מכתב זה בסופו של דבר השיג את המטרה ואלקלעי השיב לטענות שהועלו בו בכך שציין כי "לאחר שנבחנו על ידי חברתנו תנאי הסף במכרז, תפורסם בימים הקרובים מודעת תיקון בעניין תנאי הסף". בהמשך אכן פורסם עדכון למכרז עם התיקון האמור.

התאחדות הקבלנים בירכה על החלטת התיקון, אולם מכרז ביצוע נוסף שפרסמה עיריית הרצליה שוב נקב בהגבלת השתתפות לסיווג ג' 3. מכרז זה מתייחס לתכנון ולביצוע בית כנסת במתחם זרובבל בעיר.

לדברי אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף התשתיות בהתאחדות, "מזמיני העבודות לא יכולים לעשות ככל העולה על רוחם ואנו ניאבק מכרז אחר מכרז על מנת שתנאי הסף יהיו על פי דין, חוק והיגיון".

בהתייחס לטענה שהגבלת הסיווג היא מדיניות שיטתית, מסרה החברה הכלכלית לפיתוח הרצליה כי "הטענה מגוחכת. חסם הסיווגים נקבע כל פרויקט לגופו".