לידיעת עובדי היי-טק: המשבר באירופה פוגע בתחום הרילוקיישן

המשבר הכלכלי נותן את אותותיו גם בתחום ההתניידות: הניוד לתקופות קצרות יצבור תאוצה, וכך גם השימוש במומחים מקומיים על חשבון הזרים

תחום הרילוקיישן לטווח קצר יחליף את הניוד לתקופות ממושכות עקב המשבר הכלכלי באירופה - כך עולה מסקר של ארגון ERC, הארגון העולמי לניידות מומחים. אולם על אף המשבר הכלכלי באירופה, הצביע הסקר על מגמה ברורה של צמיחה בתחום הניוד של המומחים בעולם.

"תחום הרילוקיישן לטווח של יותר משנה צפוי השנה לשמור על היקפו כפי שהיה בשנת 2009", אומר עו"ד עמית עכו, ממשרד קן תור&עכו המתמחה בתחום ניוד המומחים. "היקף הרילוקיישן למשימות לזמן קצר יגדל. באופן פרדוקסלי הדבר יגביר את סיכויי הצלחת המשימה: משפחת העובד אינה נדרשת לעבור למדינת היעד, ומכאן נמנעים אתגרים ומשברים רבים שקורים לעתים במהלך השליחות. כמו כן, העובד שנמצא לבדו מסוגל להתרכז יותר במשימה ובשליחות".

העלויות הן הבעיה הגדולה

כ-50% מהנשאלים בסקר טענו כי שמירה על תקציב הניוד והורדת העלויות הכרוכות ברילוקיישן הן הבעיה הגדולה ביותר בתחום ניוד המומחים. כך גם ניתן להבין מדוע עולה מספרם של מנהלים שמבצע רילוקיישן ללא משפחה. אגב, ביחס לשאלה בדבר המצב הכלכלי באירופה בשנה הקרובה, הביעו כ-60% מהנשאלים בסקר עמדה פסימית - כלומר, שהמצב רק ילך ויהיה גרוע יותר.

על-פי הסקר, צפויה עלייה במספר המומחים הזרים שייצאו לאזור המזרח התיכון ואפריקה. עו"ד עכו מסביר כי ממצאים אלה תואמים את ההשקפה כי הגלובליזציה הביאה לעלייה בכמות הקבועה של מומחים זרים הנמצאים במדינה נתונה, מגמה שצפויה להמשיך להתרחב במדינות רבות נוספות.

עוד עולה מהסקר כי 76% מהנציגים סברו כי המשבר הכלכלי הנוכחי צפוי להביא להאצה של איוש משרות על-ידי מומחים מקומיים במקום על-ידי מומחים זרים, על אף שצפוי גם גידול במספר המומחים הזרים. ההסבר לכך טמון בעובדה שהדינמיקה של ניוד המומחים הפכה לחלק אינטגרלי של דרך ניהול העסקים בשוק הגלובלי המבוזר, שבו המו"פ, הייצור והשיווק נחלק בין מדינות ויבשות במסגרת המבנה הרב-לאומי של החברות.

לדברי עו"ד צבי קן-תור, ממשרד קן תור&עכו, "מדובר בתהליך קלאסי של התבגרות השוק - מומחים זרים מוחלפים על-ידי מומחים מקומיים שהוכשרו על ידם ובהזדמנות הראשונה האפשרית. רציונל זה תומך בעובדה כי 50% מהמשיבים טענו שניוד מומחים הפך להיות חלק הכרחי בקידום של הסגל הניהולי בארגונים רב-לאומיים, וכי ניסיון בניהול במדינות זרות מהווה חלק מהתנאים להתמודדות על משרת ניהול בהיקף גלובלי".

לבסוף אומר עו"ד עכו כי "המגמות שחלות בתחום ניוד המומחים העולמי אינן פוסחות על עובדי ההיי-טק בישראל, כיוון שמדובר בתעשייה גלובלית המושפעת מאותם תהליכים".