למה ב"עולם הקולנוע" שכחו לציין שמסך במבצע הוא מ-2007?

ברשת האלקטרוניקה הבטיחו מסך 50 אינץ' ב-3,990 שקל - אך השמיטו את העובדה כי מדובר במסכים בני יותר מ-3 שנים וכי התשלום עליהם במזומן בלבד ■ תלונה של לקוח למשרד התמ"ת חייבה את הרשת לתקן את הפרסום

מודעת פרסומת המבטיחה מחיר אטרקטיבי במיוחד עבור מסך 50 אינץ' ברשת "עולם הקולנוע", צדה את עינו של הצרכן י'. הוא ניגש לאחד הסניפים וביקש לרכוש את המסך המדובר, מתוצרת סמסונג, במחיר 3,990 שקל. אלא שאז הבהיר לו המוכר כי מדובר במסכים מדגמי 2007, שבעולם האלקטרוניקה נחשבים לכל הדעות מיושנים למדי - וכי התשלום נעשה במזומן בלבד.

שני הפרטים האלה נראו ללקוח הפוטנציאלי מהותיים למדי, והוא ביקש להבין מדוע לא הופיעו במודעת הפרסומת. מאוכזב פנה בתלונה למשרד התמ"ת - משם נשלח עוד באותו היום פקח לערוך ביקורת ולברר את פרטי המבצע הנהוגים בפועל לעומת המובטח במודעה.

בעקבות פניות המשרד לרשת שונתה המודעה לבסוף, והתנאים המחייבים הוספו באותיות קטנות בתחתית המודעה.

צופה מן המניין, אגב, יתקשה להבחין במלוא המידע גם בגירסה המתוקנת של המודעה - בטרם הוגדל על-פי חוק גודלן של האותיות הקטנות, הן עונות יותר להגדרה "מיניאטוריות". לצרכנים העוקבים אחר פרסומים מעין אלה מומלץ בחום לגלות ערנות ולחפש את הפרטים הקטנים וה"שוליים" המסתתרים מעבר להבטחות.

סגנית שר התמ"ת והאחראית על הצרכנות, ח"כ אורית נוקד, שבמשרדה מתגבש בימים אלה נושא התקנות לקביעת גודל האותיות: "אחד הדברים המקוממים ביותר שאפשר להעלות על הדעת הוא להגיע לחנות בעקבות מודעה בעיתון, ורק שם לגלות כי ישנם הבדלים מהותיים בין מה שפורסם לבין המציאות עצמה. הגיע זמן שבתי עסק יפנימו כי גילוי נאות של כלל הפרטים אינו בגדר זכות אלא חובה. המשרד ימשיך לאכוף בזריזות מקרים דומים שעליהם הוא מקבל תלונות".

מרשת עולם הקולנוע נמסר: "עולם הקולנוע פועלת על-פי חוק ובתיאום מלא עם משרד התמ"ת. כמו כל חברה עסקית או מפרסמת גדולה, מפעם לפעם ישנם נושאים בהם אנו נדרשים לעשות תיקון כזה או אחר, ואנו תמיד שמחים לתקן מיידית ולפעול על-פי ההנחיות של משרד התמ"ת.

"במקרה המדובר אכן בוצעה ביקורת של משרד התמ"ת, שכללה נושאים מגוונים אשר בכולם עמדנו ללא דופי, פרט להערה אחת אשר תוקנה מיידית, בתוך 24 שעות מרגע ההתראה.

"רשת עולם הקולנוע מקפידה ותמשיך להקפיד לפעול על-פי חוק ועל-פי הנחיות משרד התמ"ת, מתוך מטרה להעניק ללקוחותיה את חווית הקנייה האטרקטיבית המקצועית ביותר ולתת להם מענה אמין והוגן".