בלומברג: "הצמיחה בישראל בסכנה כיוון שהחרדים לא עובדים"

בכתבה מקיפה על האוכלוסייה החרדית בישראל, מתארים בבלומברג את הסיפור הכלכלי מאחורי המגזר, שמהווה את אחת המחלוקות הקשות במדינה

סוכנות הידיעות בלומברג פרסמה אמש (א') כתבה מקיפה על האוכלוסייה החרדית בישראל, בעקבות דברים שנאמרו לאחרונה על ידי בכירים בממשל הישראלי, כולל מפי נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, בדבר חוסק התעסוקה של החרדים. "הצמיחה בישראל בסכנה כיוון שהחרדים לא עובדים", נכתב בכותרת הכתבה.

"ישראל לא תוכל לסבול גידול באוכלוסייה חרדית שאינה עובדת; זה לא יחזיק מעמד", אמר פישר לפני פחות משבועיים במפגש עם עיתונאים זרים בירושלים.

בבלומברג סוקרים את האוכלוסייה החרדית ומציינים כי כמעט 60% מהגברים החרדים אינם עובדים, וכי הם האוכלוסייה בעלת שיעור הילודה הגבוה ביותר, אחרי הבדואים.

"החרדים נהנים מסיוע ציבורי בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה", כותבים בבלומברג. "כ-50 אלף מהם מקבלים פטור משירות צבאי, מה שאומר שהם לא משתתפים בארגון שדחף קדימה את ישראל מבחינה טכנולוגיה וסייע לשנות את הכלכלה. בקרב הגברים החרדים בגילאי 30-34, כ-70% עוסקים אך ורק בלימוד תורה. בלונדון, למשל, שיעור זה עומד על 17%".

בבלומברג מביאים גם את סיפורו של משה לינקר, חרדי בן 39 העוסק בלימוד תורה ומתקיים על קצבאות ומשכורתה של אישתו המורה. לדבריו, "אנו חיים במדינה יהודית ומספקים לה אנרגיה רוחנית כדי שתמשיך להתקיים. זה חשוב לא פחות מהכלכלה".

בהקשר לסוגיית הפטור משירות צבאי מביאים בבלומברג את תגובתו של משה שוורץ, חרדי בן 28, שאמר כי "חרדים רבים רואים את הצבא כמקום לא כשר. יש שם הרבה בנות ואווירת הגאווה הצבאית זה לא משהו שהחרדים רואים כהולם".