מי צריך דור חדש?

יצרניות האלקטרוניקה סומכות על "המאמצים הראשונים" שיקנו את הדורות החדשים שיוצאים לשוק

"המאמצים הראשונים" (Early Adapters) הם הלקוחות האהובים ביותר על יצרני מוצרי הצריכה האלקטרוניים. מדובר בקבוצה קטנה אך עשירה של לקוחות שעוקבים באדיקות אחרי התפתחות הטכנולוגיה, מעודכנים בחידושים האחרונים עוד בטרם עלו על המדפים ועושים מאמצים לא מבוטלים כדי לרכוש אותם לפני שיהפכו ללהיט המוני.

הלקוחות האלה יוצרים טרנדים תוך שהם מספקים ליצרנים פידבק על סיכויי ההצלחה של המוצר. אך העיקר הוא שהם משלמים מחירי פרימיום, שמכסים את עלויות הפיתוח הגבוהות, על אף שהם יודעים היטב שהמחיר "ייחתך" ב-50% בתוך חצי שנה. מבחינתם המחיר לגיטימי עבור הריגוש שבחידוש.

אצל "המאמצים הראשונים" צירוף המילים "דור חדש", שנוטה לתסכל ולהפחיד לקוחות "רגילים" שזה עתה רכשו מכשיר מהדור הקודם, הם מוזיקה ערבה. בשבועיים האחרונים נשמע הצירוף הזה לא מעט.

פנסוניק: מצלמת וידיאו D3 ביתית

מהפכת התלת-ממד(D3) ממשיכה להתקדם במרץ. השבוע הגיע תורה של מצלמת וידיאו תלת-ממד רצינית ראשונה שמיועדת לשוק הצרכני. הדגם הראשון בעולם, SDT750 של פנסוניק, כולל למעשה שתי יחידות. הראשונה היא מצלמת וידיאו קומפקטית בפורמט מקובל למדי - על בסיס של כרטיסי זיכרון.

על היחידה הזו "הלבישה" פנסוניק עדשת המרה תלת-ממדית מיוחדת, שקולטת בו-זמנית תמונות נפרדות לעין ימין ולעין שמאל וממזגת אותן לכדי סרט וידאו. בתוכן התלת-ממדי המצולם ניתן לצפות (באמצעות חיבור HDMI) בכל טלוויזיה תומכת, להעביר אותו למחשב או לצרוב אותו על תקליטור באמצעות נגני בלו-ריי תומכי תלת-ממד.

פנסוניק טוענת שאיכות סרט התלת-ממד המצולם גבוהה במיוחד. כל תמונה שמשודרת לכל אחת מהעיניים היא ברזולוציה גבוהה, ויחדיו הן משיגות אפקט של סרט באיכות HD כמעט מלאה. עם זאת, האיכות נופלת מזו של סרטי תלת-ממד מקצועיים, כמו אלה שמשווקים כיום אולפני הסרטים על תקליטורי בלו-ריי.

גם יכולת צילום התלת-ממד בתנאי תאורה נמוכים מוגבלת למדי בינתיים, ולשם כך נדרשת תאורה מינימלית של 28 לוקס.

צלמים שרוצים (או חייבים) להראות את החומר שצילמו לחברים ושטרם הצטיידו בטלוויזיות תלת-ממד, יכולים להתנחם במפרט התלת-ממד העשיר של המצלמה. הוא כולל צילום באיכות גבוהה מאוד (HD מלא בקצב של 60 פריימים בשנייה), שמושגת בסיוע שלושה חיישני CMOS; זום אופטי רציני; מערכת ייצוב רעידות אופטית; זיכרון פנימי בריא בנפח 64 ג'יגה ועוד. כל זה תמורת סכום צנוע של כ-1,400 דולר בארה"ב, מהסתיו.

שארפ: קורא אלקטרוני צבעוני

אמזון הציפה בימים האחרונים את ערוצי המידע עם הדור החדש של הספר האלקטרוני שלה, קינדל. נראה שאמזון מאמצת את השיטה הידועה של אפל להכחדת לקוחות נאמנים: משיקים לעתים תכופות דור מתקדם ואטרקטיבי יותר של המוצר המוביל שלך, שפותר את הבעיות של הדור היוצא ונמכר במחיר נמוך בהרבה.

"מאמצי החידושים" (שיתעלמו מכך ששילמו בעבר 300 דולר עבור קינדל מדור קודם), "יתנחמו" בכך שהקוראים החדשים קטנים וקלים יותר מבלי ללהקטין את שטח הצפייה, ידידותיים יותר לצפייה הודות לאימוץ טכנולוגיית E-INK בקונטרסט גבוה, מהירים יותר, מכילים יותר זיכרון ונוחים יותר לתפעול.

אך יש גם בשורה למי שרוצה "לסגור חשבון" עם אמזון - הדור החדש באמת של הקורא האלקטרוני, שהוכרז בשבוע שעבר על-ידי שארפ ויושק עוד לפני סוף השנה. הקורא האלקטרוני של שארפ יצויד במסך צבעוני ייעודי ויתמוך לא רק בהצגת טקסט "יבש", אלא גם בשילוב מובנה של קטעי וידיאו, תמונות צבע ואודיו.

הקורא ייצא בליווי פלטפורמת עריכה והפצה דיגיטלית חדשה, שמאפשרת להתאים אוטומטית את מבנה העמוד הנצפה לדרישות המו"ל, ולצפות בתוכן הנרכש באותו פורמט גם במכשירים אחרים, כמו מחשבים, טלפונים חכמים ומסכי טלוויזיה.

הפצת תכני הקריאה העשירים במולטימדיה לא תהיה שונה מהותית מזו של הפצת הספרים/עיתונים בקוראים הקיימים (בשחור-לבן), וגם מחירי התכנים יהיו דומים.

שארפ כבר גייסה למחנה שלה כמה בתי הוצאה לאור גדולים ביפן ומחוצה לה, וכן היא נערכת לקראת התרחבות לארצות הברית ואירופה. מחיר? לא צפוי להיות גבוה בהרבה מזה של הקינדל מדור ראשון.

טושיבה: הקלטת שידורי D3

גם לטלוויזיות הביתיות יש קהל נאמן של "מאמצי חידושים" חסרי מגבלות תקציב ריאליות. עבור הקהל הזה תשיק טושיבה באוקטובר את דגמי הדור החדש של טלוויזיות-העל שלה מסדרת ה-CELL. הדגמים החדשים במשפחה, בגדלי מסך של 46 ו-55 אינץ', קופצים על עגלת התלת-ממד ומאפשרים צפייה איכותית בטכנולוגיה, כזו המתקרבת ל-HD מלא.

חידושים בגזרת טלוויזיות ה-LED הדקיקות כוללים דיסק קשיח פנימי בנפח של לא פחות מ-3 טרה-בייט, ששני שליש מתוכם מוקדשים להקלטת סרטים מעד שמונה ערוצי טלוויזיה שונים במקביל, כאשר חלוקת נפח הזיכרון מתבצעת אוטומטית בהתאם לאורך הסרט.

הטלוויזיות האלה יאפשרו לראשונה להקליט סרטי תלת-ממד המשודרים בטלוויזיה ישירות לנגן בלו-ריי או לדיסקים קשיחים חיצוניים. לא מספיק? ניתן לחבר לטלוויזיה גם עד שמונה דיסקים קשיחים בו זמנית באמצעות כניסות USB. המחירים ביפן ינועו בין כ-6000 ל-11 אלף דולר. כסף קטן.