גייתנר: שיעור האבטלה עלול לעלות בחודשים הקרובים

נגיד ה'פד', בן ברננקי, הצהיר בפני הקונגרס האמריקני בחודש החולף כי בפני הבנק המרכזי פתוחות 3 דרכים להמרצת הצמיחה הכלכלית ■ בעוד כשבוע יוחלט על המדיניות המוניטארית לשבועות הקרובים

המגמות המסתמנות בשוק העבודה האמריקני לאחרונה אינן בגדר חדשות טובות לנשיא ברק אובמה, לקראת בחירות אמצע הקדנציה ב-2 בנובמבר.

שר האוצר האמריקני, טימותי גייטנר, אמר היום בראיון לרשת ABC כי שיעור האבטלה בארה"ב עלול לרשום עלייה בחודשים הקרובים לפני שהוא, אולי, יחזור למסלול של ירידה או לפחות התייצבות.

הנתון החודשי על שוק העבודה האמריקני יתפרסם ביום שישי הקרוב והכלכלנים מעריכים בממוצע כי המשק איבד כ-60 אלף מקומות עבודה ושיעור האבטלה יעלה לרמה של 9.6% בחודש יולי בהשוואה ל-9.5% ביוני.

בתוך כך, ב"בלומברג" מדווחים כי בכירי הפדרל ריזרב אותתו בימים האחרונים כי במידת הצורך יבצעו הקלה מוניטארית נוספת. יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, נאם אתמול (ב') בכנס חקיקה בדרום קרולינה בארה"ב, וקורא למדינות להגביר את ההיערכות ל"ימים גשומים", ולחזק את הרזרבות שלהן כהכנה לתקופות של האטה בכלכלה האמריקנית.

ברננקי צופה כי הצריכה הפרטית בארה"ב תתאושש בחודשים הקרובים ותתמוך בתהליך ההתאוששות של הכלכלה בארה"ב. יו"ר ה'פד' העריך כי הצריכה של משקי הבית צפויה להמשיך ולגדול ברבעונים הבאים ובקצב מהיר יותר מזה שנרשם בחודשים האחרונים. עם זאת, יו"ר הפדרל ריזרב מודאג משוק הנדל"ן, על רקע פרסומים אחרונים של נתוני מאקרו מאכזבים מהסקטור, ועל רקע אשראי הדוק ומיעוט בהשקעות בענף.

ברננקי גם ציין את האבטלה כגורם שמכביד על הכלכלה, וכי "ייקח זמן" עד שארה"ב תצליח להשיב לשוק את 8.5 מיליון המשרות שאבדו ב-2008-2009. לדבריו, למרות שמצבה של המערכת הבנקאית השתפר מאז המשבר, בנקים רבים ממשיכים להחזיק בכמות גדולה של חובות בעייתיים.

לקראת ישיבת ה'פדרל ריזרב' החודש והחלטת הריבית הצפויה ב-10 לאוגוסט, בנק נומורה היפני העריך השבוע כי בעקבות ההאטה בצמיחת הכלכלה האמריקנית, הבנק המרכזי יתחיל להרחיב את המדיניות המוניטרית. פול שירד (Paul Sheard), הכלכלן הראשי לכלכלה הגלובאלית בנומורה, כתב כי "אנחנו מצפים כי ה'פד' לפחות יפסיק את ההתכווצות הפאסיבית במאזן שלו".

נגיד ה'פד', בן ברננקי, הצהיר בפני הקונגרס האמריקני בחודש החולף כי בפני הבנק המרכזי פתוחות 3 דרכים להמרצת הצמיחה הכלכלית. ראשית, ה'פד' יכול לשנות את שפת ההודעות שלו על מנת לשכנע את השוק כי הוא ימנע דפלציה. שנית, הבנק המרכזי יכול לאשר ולהוריד את ריבית הניכיון; ושלישית, ה'פד' יכול להתחיל מחדש את תוכנית רכישת הנכסים, אשר הופסקה כאמור במארס. ברננקי הדגיש במסגרת הצהרתו בקונגרס כי על מנת שאחד או יותר מהצעדים לעיל יתרחשו, הבנק המרכזי חייב להיות משוכנע כי ההתאוששות הכלכלית פסקה.