להצליח ללמוד מרחוק: שיטת לימוד חדשה - מקוונת ופרונטלית

שיטת הלימוד המקוונת לא הצליחה להתרומם ולחסוך למעסיקים לשלוח עובדים לקורסים חיצוניים ■ "לרובנו קל יותר ללמוד בכיתה עם מורה ולוח - רובנו לא אוטודידקטים ואין לנו את המשמעת הדרושה על מנת לשבת בסבלנות מול המחשב, ללמוד ולתרגל"

חובבי טכנולוגיה ומאמצים ראשונים אוהבים בדרך כלל לאמץ שיטות שלא מחייבות אותם לעזוב את המחשב הנמצא בבית. אולם, אי הצלחתה של שיטת ה-e-Learning הוכיחה כי לפעמים הציבור לא בהכרח רוצה לאמץ טכנולוגיות חדשות.

הבעיה עם ה-e-Learning, לימוד דרך הרשת, היא שללא מסגרת לימודית מתקשה התלמיד, או במקרה שלנו העובד, לשבת וללמוד באמצעות המחשב. מנגד, קשה למצוא זמן מתאים ללכת לקורסים מסורתיים בכיתת לימוד, ואם כבר מחליטים ללכת לשיעור, הקורסים לפעמים נדחים בשל חוסר ביקוש מספיק.

"אחת הסיבות לחוסר ההצלחה של ה-e-Learning היא שהשימוש בלימוד מקוון לא אומץ באופן נרחב כמו שציפו", אומר מנכ"ל משותף בחטיבת ההדרכה של מטריקס, ערן לסר. "היכולות הקוגניטיביות של האדם מלמדות שלרובנו קל יותר ללמוד בכיתה עם מורה ולוח. רובנו לא אוטודידקטים ואין לנו את המשמעת הדרושה על מנת לשבת בסבלנות מול המחשב, ללמוד ולתרגל".

יעיל רק בנושאים פשוטים

ה-e-Learning נכנס לחיינו בעיקר בלימוד נושאים פשוטים, אך עבור לימוד חומרים מורכבים יותר הקורס הפרונטלי עדיין עושה את העבודה טוב יותר. עם זאת, גם לקורסים הפרונטלים יש בעיות: הם דורשים מהמעסיק לשחרר את העובד לכמה ימים מהעבודה; הקורסים נפתחים במועדים שעלולים להתנגש עם פרויקטים חשובים בארגון ולעיתים הקורס לא נפתח בכלל בשל מחסור במינימום אנשים. לא פלא, אם כן, שעבור המעסיקים, חוסר ההצלחה של ה-e-Learning הוא אכזבה של ממש.

לדברי לסר, חברת ההדרכה האמריקנית, New Horizons, מצאה דרך לשלב את היתרונות של הלימוד מרחוק והפרונטלי יחדיו. "שיטת Mentored Learning מבוססת על כיתה הטרוגנית שבה כל אחד מהמשתתפים יכול ללמוד קורס שונה, בו-זמנית ובאופן מקוון, כשהמנטור נמצא בכיתה, מלווה אותו ומדריך אותו בכל שלב", הוא אומר.

התלמיד צופה כל העת בשני מסכים. על אחד מותקנת לומדה הכוללת הרצאות פרונטליות בצד סרטוני וידאו והדגמות, ועל השני מוצג סט של תרגילים בהתאמה לחומר הנלמד בלומדה. אם קצב הלמידה מהיר מדי, התלמיד יכול לעצור ולחזור לאחור, ואם הוא איטי עבורו הוא יכול לדלג. בכל כיתה מתקיימים קורסים שונים במקביל, המשתייכים לעולם ידע אחד שבו מתמחה המנטור. התלמיד יכול לבוא לכיתה בכל יום ובכל זמן שיבחר, ללא צורך להמתין חודשים לפתיחת קורס.

ההבטחה הגדולה היא שקורסים בשיטה הזו לא מתבטלים, ואפשר להגיע תמיד מעכשיו לעכשיו, ללא הפסד שעות עבודה. השיטה גם אמורה לפתור את הבעיה של חוסר הצלחה ללמוד ללא מסגרת מסודרת.