"המדינה טעתה כשהחליטה על הלאמת פרויקט כביש 531"

בראיון ל"גלובס" קובל מנכ"ל דניה סיבוס, רונן גינזבורג, על ההחלטה בעניין כביש 531: "המדינה לא ידעה לבוא לקראתנו" ■ גינזבורג: "על פי הפרסומים האחרונים, עלות הפרויקט זינקה כבר ל-3-4 מיליארד שקל"

"המדינה טעתה כשהחליטה על הלאמת פרויקט כביש 531, הכביש המהיר בין רעננה להרצליה", כך אמר ל"גלובס" רונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל. דניה סיבוס ושיכון ובינוי הציעו לבצע את הפרויקט תמורת כ-2.1 מיליארד שקל, לאחר שהמדינה החליטה בתחילת השנה לבטל את הסכם הזיכיון עם חברת שפיר הנדסה.

ואולם בסופו של דבר העדיפה המדינה שלא להעביר את הפרויקט לידי זכיין פרטי, אלא לבצע אותו בעצמה. גינזבורג ציין כי על פי הפרסומים האחרונים, עלות הפרויקט זינקה כבר ל-3-4 מיליארד שקל. "צר לי מאוד שהמדינה לא ידעה לבוא לקראתנו, ולדעתי נעשתה טעות", אמר גינזבורג.

מקורות בסקטור התשתיות טענו בעבר כי בה בעת שהמדינה הראתה נכונות לוויתורים משמעותיים בהסכם הזיכיון בפרויקטים פרטיים-ציבוריים אחרים, כמו פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, בפרויקט כביש 531 הפגינה המדינה עמדה נוקשה כלפי היזמים הפרטיים. כביש 531 נחשב פרויקט התשתית הגדול ביותר בתחום הכבישים המתוכנן להיבנות בגוש דן בשנים הקרובות, וכולל סלילת כביש מהיר ומסילת רכבת מאזור דרום רעננה ועד הרצליה, וכן הארכת נתיבי איילון.

על פי הדו"חות שפרסמה אתמול (א') דניה סיבוס, הרווח הנקי של החברה זינק במחצית הראשונה של 2010 ב-30% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ההון העצמי של דניה סיבוס גדל ב-14% וצבר ההזמנות של החברה היה כ-2.1 מיליארד שקל, נכון ל-30 ביוני. יצוין כי לאחר תאריך זה סיכמה החברה על חוזים נוספים בכ-632 מיליון שקל. הכנסות החברה מעבודות בנייה ותשתית בישראל, רומניה ורוסיה ברבעון האחרון הסתכמו בכ-465.8 מיליון שקל. הכנסות החברה ברבעון השני של 2009 - כ-523.8 מיליון שקל - כללו הכנסות משמעותיות בגין פרויקט קוטרוצ'ן ברומניה, מרכז הקניות הגדול שהקימה דניה סיבוס לחברה האחות אפ"י אירופה.

"אין מסה"

גינזבורג ציין כי יותר ממחצית הרווח הגולמי של החברה מגיע מפרויקטים בתשתיות, ובהם הרחבת כביש 6, כביש עוקף באר שבע (כביש 40) ופרויקט ההפרדה המפלסית לרכבת בבנימינה.

ואולם לדבריו, "בתקופה האחרונה לא רואים מסה של פרויקטים חדשים שנכנסים, וזה משפיע על הרווחיות בגלל שהתחרות על כל פרויקט גדולה יותר".

גינזבורג העריך כי העבודות להקמת הקניון בסרטוב בעבור מירלנד שבשליטת אליעזר פישמן יסתיימו בשבועות הקרובים. היקף פעילותה של דניה סיבוס בחו"ל מגיע לכחצי מיליארד שקל - כשליש מהיקף הפעילות הכולל של החברה. פעילות החברה בחו"ל מתרכזת בתחום המגורים והמסחר ברומניה וברוסיה.

בהתייחס למצב במזרח אירופה וברוסיה אמר גינזבורג כי הוא מזהה סימני התאוששות באזורים שנפגעו ממשבר האשראי העולמי. כך למשל ציין כי באחרונה מורגשת עלייה ניכרת במחירי השכירות למגורים במוסקבה. "אם לפני שנה אפשר היה לשכור דירות ב-1,500 דולר, כיום אי אפשר למצוא בפחות מ-3,000 דולר", אמר מנכ"ל דניה סיבוס. בהתייחס למצב ברוסיה אמר גינזבורג כי הורה ל-140 עובדי החברה להישאר בבתיהם בגלל האובך הסמיך.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"