עמותת צלול: על תלמה לחדול מהזרמת שפכים לחופי חיפה

מפעל תלמה מזרים שפכים תעשייתיים שספיקתם השנתית היא כ-5 מיליון מ"ק ■ יוניליוור שבבעלותה המפעל לא תעמוד ביעד צמצום השפכים לו התחייבה

"תלמה-הכוח להסריח". תחת כותרת זו השיקה היום (ב') עמותת צלול קמפיין סביבתי חדש כנגד צינור מפעל תלמה, המזרים שפכים לחופי חיפה. באירוע השקת הקמפיין, בו נכחו בנוסף לפעילי עמותת צלול, נציגי משרד הבריאות, נציגי מגמה ירוקה ותושבים מהאזור, גזר מנכ"ל העמותה, עזר פישלר, סרט מעל אפיק השפכים וכינה אותו "נחל תלמה".

הקמפיין שנפתח היום יכלול, מלבד פעילות ציבורית ענפה כנגד ההזרמה, גם גיוס של הציבור הישראלי באמצעות פעילות הסברתית בשטח, תשדירי רדיו ופרסום במדיה הדיגיטלית.

צלול מסרה כי מקורם של שפכי התעשייה באפיק זה הוא בצינור מוצא השפכים של מפעל תלמה, המזרים שפכים תעשייתיים שספיקתם השנתית היא כ-5 מיליון מ"ק, הכוללים, בין היתר על פי היתר ההזרמה, כ-10 טון שמנים, כ-2 טון אמוניה, כ-4 טון חנקן וכ-2 טון זרחן, שמקורם בתהליכי ייצור המיונז, המרקים, הרטבים והמרגרינה.

חברת יוניליוור ישראל, אשר בבעלותה מפעל תלמה, התחייבה אשתקד (ב-30 ביולי 2009), לצמצם את הזרמת שפכיה לים באמצעות התקנת מערכת סגורה עד ליום ה-1 בספטמבר 2010. לעמותת צלול נודע כי כפי הנראה, צפוי שהחברה לא תעמוד ביעד זה ותמשיך להזרים שפכים לים גם לאחר המועד לו התחייבה. עוד ציינו בעמותה כי אי עמידה במועד שנקבע להפסקת הזרמת השפכים מהווה הפרת תנאי היתר ההזרמה, שכמוה כעבירה על החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים.

יצוין, כי כנגד החברה מתנהל כיום הליך פלילי בשל זיהום ים שהתרחש לפני כשנה וחצי.

בטקס השקת הקמפיין היום הציגה עמותת צלול את הדרישות הבאות: על הנהלת יוניליוור ועל מפעל תלמה לעצור לאלתר את הזרמת השפכים לחופי חיפה; על המשרד להגנת הסביבה לפעול באופן מיידי להפסקת הזרמת שפכי מפעל תלמה על החוף, גם במחיר שלילת היתר ההזרמה; על עיריית חיפה לבטל לאלתר את רישיון העסק שניתן למפעל תלמה עד שתופסק לחלוטין ההזרמה אל חופי העיר.

לדברי עזר פישלר, מנכ"ל צלול: "הזרמת השפכים בהיתר היא, לכל היותר, בבחינת 'כשר אבל מסריח'. אל לו לתאגיד מזון משגשג ורווחי כיוניליוור, אשר על מוצריו גדלו רבים מילדי ישראל, לחסות בצל סחבת אדמיניסטרטיבית על מנת להמשיך להזרים שפכים לים על חשבון רווחת הציבור והסביבה. צינור השפכים של המפעל הינו מפגע סביבתי וציבור חמור. על הנהלת המפעל להסירו ללא דיחוי ועל המשרד להגנת הסביבה להפסיק את הסחבת בטיפול במפעל ולפעול ליישום הפסקת ההזרמה".