מטלון, אנא השתמש בכוחך הפוליטי

אני מאמין שגם בקרב בוחריך וגם בקרב בוחרי מפלגות אחרות תמצא אוזן קשבת ותמיכה

חבר הכנסת משה מטלון ממפלגת ישראל ביתנו הכריז מעל דפי עיתון זה ("גלובס", יום א', 9.8.10): "לא אמלא את תפקידי בחיים הציבוריים בלי לסיים אחת ולתמיד את הסאגה העלובה הנקראת השתמטות משירות לאומי אזרחי".

מטלון התייחס למחטף של הממשלה - שמצא את מקומו במסגרת חוק ההסדרים - אשר אישר החודש את אי-גיוסם לצה"ל של תלמידי ישיבות בני 22 ומעלה. חוק ההסדרים נולד בחטא, מתוך כוונה להוביל, במסגרת ההצבעות על תקציב המדינה, מהלכים נוספים שלא הוכנסו בספר התקציב.

להחלטות לאומיות כמו פטור מגיוס תלמידי ישיבות, שלהן אפקטים רבים לרבות האפקט הכלכלי, הן בראש ובראשונה החלטות ציבורית כבדות משקל הרבה מעבר לאספקט הכלכלי.

מה שמקומם אותי כאזרח בישראל היא הדרך שבה בוחר חבר הכנסת הנכבד - מחוקק, חבר מפלגה גדולה שיודעת לתרגל את עוצמתה וכוחה לצרכים שונים - לטפל בבעיה. אם חבר כנסת, מכל מפלגה שהיא, חש כי עליו לטפל בבעיה שבעיניו היא קריטית - ייקח את העוצמה הפוליטית של מפלגתו וישתמש בה. אנו האזרחים מצפים מחברי הכנסת וממפלגותיהם להשתמש בעוצמה העומדת לרשותם מעל הבימה שאנו האזרחים הענקנו להם.

אין לי ספק כי מפלגת ישראל ביתנו יודעת ויכולה לעצור את ההחלטה הנראית כמחטף של הממשלה לגבי אי-גיוסם של תלמידי ישיבות בני 22 ומעלה, ולא רק להשתמש בתקשורת ככלי להפצת דעות.

ישראל ביתנו כמפלגה אזרחית בעלת אג'נדה ברורה ועוצמתית מוצאת עצמה קרובה מדי למפלגות הדתיות. בדרך זו חוטאת ישראל ביתנו היום לרצון בוחריה. שיתוף-הפעולה של מנהיגיה עם מנהיגי ש"ס אינו עולה בקנה אחד עם מצעה של ישראל ביתנו. אולי זו הסיבה שבגינה מחפש ח"כ מטלון "תרופות" לנחרצותו בתקשורת ולא מעל בימת הכנסת.

ואם תמצית היותך מטלון, כפי שכתבת, היא המלחמה בתופעת המשתמטים הפוגעת לדעתך בסולידריות החברתית של ישראל, ואתה לא מצליח להניע את מפלגתך להילחם בה - הרי זו בגידתך. אתה הוא זה המכנה אותה כבגידה "לא רק בציבור הבוחרים שלי, אלא בכלל אזרחי ישראל". מה אתה מצפה, ח"כ מטלון, שאנו האזרחים נעשה עם הודאה שכזו - שנזיל דמעה? שנקרא לפיטוריך?

אני מאמין שגם בקרב בוחריך וגם בקרב בוחרי מפלגות אחרות תמצא אוזן קשבת ותמיכה במלחמה בהשתמטות. אז קום, ח"כ מטלון, ועשה מעשה. לא מעל דפי העיתון, אלא כמחוקק מול בימת בית המחוקקים. סחוף את מפלגתך וחברי כנסת ממפלגות אחרות וצאו למלחמה אמיתית.

הודאה בבגידה אינה הדרך, היא סוג של חידלון שאנו האזרחים לא יכולים לחיות עימו.

אני מעריך את פועלו של ח"כ מטלון, לשעבר יו"ר ארגון נכי צה"ל, אולם אני קורא לו להעתיק את נחרצותו אל הבימה המתאימה.

* הכותב הוא יו"ר פובליסיס ישראל.