הדפלציה חזרה לכותרות

ניתוח מדד S&P500 מורה על התחלת הגל המהיר מטה במסגרת הגל הראשון של שלב C

נו, אז עכשיו גם פרשנים בכירים מתחילים להזכיר בגלוי מילים כמו דפלציה ותחתית כפולה. ראש הפד של סנט לואיס, ג"יימס בולרד (James Bullard), מציע תוכנית למניעת ה"תסריט היפני", ובן ברננקי מדבר על "אי וודאות יוצאת מהרגיל", ומנחית על השוק תוכנית QE Light, שבה מבוצעות קניות אג"ח ממשלתי תמורת תשואה מהאגרות המגובות משכנתאות הנמצאות במאזן הבנק הפדראלי.

הממשל האמריקני עצמו עדיין שקט, אבל עושה רושם מודאג בעליל, והפסיק להלל את צעדי העבר. נתוני האבטלה המחמירים מסכנים כל שבוע מחדש את סיכויי אובמה וצוותו לצאת בשלום מבחירות נובמבר.

התוצאות העסקיות הטובות של הרבעון השני, אינן מצליחות להתגבר על התדרדרות נתוני המקרו. נתוני התמ"ג היפני, אשר פורסמו השבוע, מהווים חיזוק לעובדה הברורה לכולם: סין תפסיק לצמוח בקצב מסחרר, כאשר לקוחותיה העיקריים במערב ייכנסו שוב למיתון או לשפל. הביקוש המקומי במדינות המתפתחות איננו מספיק עדיין כדי למשוך אחריו את הכלכלה העולמית כולה.

זה הזמן להזכיר דברים שנידונו בעבר במסגרת זו:

מרגע פיצוץ בועת האשראי (תחילת שלב A באוקטובר 2007) החל תהליך בלתי נמנע ובו שלושה שלבים:

  1. שלב הקריסה הפיננסית (שלב A).
  2. שלב ניסיונות ההצלה על ידי הצפת המערכת בכסף חינם. (שלב B).
  3. שלב ההתפכחות, בו מתבהרת העובדה שקיים פתרון אחד בלבד למשבר הזה, והוא ניקוי המערכת מעודף החוב הקיים בכל שכבות החברה (פרטים, פירמות, ממשל מקומי וממשל מרכזי) (שלב C).
  4. עברנו את A ו-B והתחלנו את C.

שלושת השלבים מהווים תיקון לגל הצמיחה האדיר מאז סוף שנות השבעים.

בחלק הטכני של הסקירה, אציג הפעם שני גרפים שבועיים של מדד S&P500. הראשון יציג את המצב הטכני העדכני שלו, והשני ינתח זמנים וגלים בתוך בשלב C. שניהם מצביעים על כך שהחל גל יורד 3 של 1 של C.

תחילה הגרף השבועי הרגיל

משה שלום סנופי רגיל
 משה שלום סנופי רגיל

  1. באפריל נרשם שיא (אזור 1220) ובו הסתיים שלב B. הוא בוצע בזיגזג משולש (WYZ - בשחור) והגיע (בדיוק!) לתיקון Fibonacci בגובה 61.8% מהירידה של כל שלב A.
  2. מאז, נרשמה ירידה חדה (גל 1 של 1 של C - כחול) אשר חזרה כ-38.2% מכל העלייה של B (1010).
  3. ראינו גם עלייה (2 של 1 של C- כחול) אשר לבשה צורת Expanded Flat ותיקנה קצת יותר מחצי (1129) של הגל היורד.
  4. מאז אפריל, מתנד RSI (כחול) חצה מטה קו מגמה עולה (קו סגול), אשר תמך בו לכל אורך שלב B. עד עתה, מתנד ה-RSI לא הצליח לחזור, ולעלות מעל קו מגמה חשוב זה (1 סגול). זה כמובן סימן חמור של חולשה.
  5. - בשיא של אפריל ראינו Volume Climax (3 סגול) במחזור. תופעה זו מצביעה בדרך כלל על סיום מהלך, הן בעליות והן בירידות. במקרה זה, של עליות.
  6. - השיאים באפריל (1222) ובשבוע שעבר (1129) מייצרים קו מגמה תוחם (כחול - 2 סגול) אשר מהווה את הגבול העליון למחיר. חציית קו זה מעלה, תכניס ספק בהשערה הנוכחית שהמדד החל את גל 3 של 1 של C.
  7. וכעת לסוגיה אשר הועלתה על ידי שואלים רבים. איך נדע אם המדד נמצא בגל 3 של 1 של C, או אולי בגל 3 של C? הכרעה בין שתי אפשרויות אלו תשפיע ישירות על התחזית לגבי משך הזמן הנותר במשבר, ועומק התחתית שהמדד יגיע אליו.

כדי להסביר את דעתי, אני מביא בפניכם את הגרף השבועי הבא, המראה יחסי זמן ועומק מחיר בין השלבים והגלים השונים עד כה:

משה שלום סנופי גלים
 משה שלום סנופי גלים

נתחיל בהיבט הזמן (קוים ומלבנים סגולים):

• גלים 1 ו-2 של 1 של A (בשחור - קצה עליון שמאלי של הגרף) ארכו יחד כחודשיים ימים. לעומת זאת, גלים 1 ו-2 של A ארכו יחד 7 חודשים.

• עד עכשיו, גלים 1 ו-2, אותם אנחנו מזהים, ארכו יחד שלושה חודשים. זה בוודאי יותר קרוב לחודשיים מאשר ל-7 חודשים.

היבט עומק הירידה (קוים ומלבנים כחולים):

• גל 1 של A הוריד את המדד ב-318 נקודות (מ-1576 ועד 1258).

• נפילה דומה בשלב C אמורה להביא את המדד ל-903 (1221-318).

• המדד ירד במסגרת גל 1 של C רק עד 1010.

משני ההיבטים המוצגים, נראה לי ברור שיותר סביר שיתקיים הספרור אשר הזכרתי מעלה, דהיינו שהגל הנוכחי הוא גל 3 של 1 של C ולא 3 של C.

יתר על כן, וכמוצג בגרף, שלב A ארך כ-17 חודשים. אם שלב C יהיה דומה באורכו, ונקבע את תחילתו באפריל 2010, נקבל ששיאו (תחתית המדד) יגיע בספטמבר 2011. לדעתי, התארכות הגלים שראינו עבור 1 ו-2 תתבטא גם לכל התקופה ולכן שיא המשבר צפוי להיות ב-2012, כפי שציינתי כאן בעבר.

  • משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  • המספק שירותים למשקיעי, וסוחרי, מגמה. ניתן ליצור איתו קשר ישיר במייל Moshe.Shalom@gmail.com. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה שלו לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל עם המילים "אני מעוניין להצטרף" בשדה הנושא או בתוכן.
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה
  • ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.