מהפכה: סטאז'רים יתמודדו על מקום התמחות רק בשנה ג'

נאמן חתם על התיקון לכללי לשכת עוה"ד המסדירים את רישום המתמחים והפיקוח על ההתמחות ■ הכללים יחולו על סטודנטים המתחילים ללמוד משפטים כבר בשנת הלימודים הקרובה

סוף לתופעת הגיוס המוקדם של סטודנטים למשפטים להתמחות במשרדי עורכי הדין: שר המשפטים יעקב נאמן חתם הבוקר (ג') על התיקון לכללי לשכת עורכי הדין המסדירים את רישום המתמחים והפיקוח על ההתמחות. הכללים יחולו על סטודנטים המתחילים ללמוד משפטים כבר בשנת הלימודים הקרובה.

על-פי הכללים החדשים, מאמנים (פרקליטים, שופטים ומשרדי עורכי דין) לא יורשו לראיין מועמדים להתמחות לפני ה-15 לחודש מארס של שנת הלימודים השלישית של המועמד. המועמד יידרש על-פי הכללים החדשים להציג טופס מטעם המוסד בו הוא לומד, המעיד כי הוא אכן מצוי בשנת הלימודים השלישית או כי סיים את השנה השלישית.

מיוזמי התיקון לכללים, עו"ד אורן פרסקי ממשרד שמרון מלכו פרסקי, יו"ר ועדת ההתמחות הארצית וסגן ראש הלשכה, אומר כי "מדובר בלא פחות ממהפכה בתחום הסדרת הפיקוח על תהליך הקבלה למשרת התמחות. השינוי הוא על רקע רצון הלשכה להתגבר על כשל שוק אשר גרם נזק למועמדים ולמראיינים כאחד".

מדברי ההסבר לתיקון הכללים עולה כי הפן היחידי בתהליך ההתמחות שאינו מוסדר כיום הינו תהליך הפנייה והקבלה למשרת התמחות, מה שעורר דאגה בקרב ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין הארצית.

אחת התופעות שהדאיגו את ועדת ההתמחות של לשכת עורכי הדין היתה כי על מנת להבטיח לעצמם תוצאה מוצלחת, החלו מועמדים להתמחות, כמו גם משרדים פרטיים, להקדים עוד ועוד את מועד "סגירת" ההתמחות לשלב בו אין למועמד או למשרד כלים לבחון ולברור את דרכו העתידית הרצויה או את כישוריו המשפטיים.

הקדמת התהליך הביא גם לפער זמנים גדול בין סיום תהליך הקבלה לבין תחילת ההתמחות בפועל, אשר הביא לתופעה של הפרת התחייבויות והפרת חוזי העסקה בין מתמחים למשרדים.

עוד עולה מדברי ההסבר כי הקדמת תהליך הקבלה למתמחים בשוק הפרטי בפרט פגעה בתהליכי הקבלה בסקטור הציבורי כגון בתי המשפט והפרקליטויות, המתקיימים בדרך-כלל בשלב מאוחר יותר, וההחלטות מתקבלות שם במועדים מאוחרים בהרבה מהמועדים בהם "סוגרים" המשרדים הפרטיים עם מתמחיהם לעתיד.

לדברי עו"ד פרסקי, "מצב זה גרם לכך שמועמד המתלבט בין התמחויות אינו מסוגל לעבור תהליך מסודר של פנייה, קיום ראיון, קבלה וסיכום במקום הרצוי לו. לעיתים רבות הוא היה נאלץ לאבד את סיכוייו להתקבל במקום טוב במשרד פרטי, על מנת להמתין ולראות מה יהיו תוצאות פניותיו לפרקליטויות או לבתי המשפט".

פרסקי הוסיף כי קושי זה פגע במערכת המשפטית - במועמדים ובמאמנים כאחד.

אלינור מור, מנכ"לית חברת קודקס המתמחה בהשמת משפטנים, מסרה בתגובה: "כגורם משמעותי בשוק השמת המתמחים, קודקס עשתה ניסיונות לא מעטים לאגד את גורמי הגיוס על מנת להביא לדחיית המועדים ובכך לפתור את כשל השוק שהענף נקלע אליו. לכן, אנו מברכים היום על יישומה של רגולציה בנושא זה ומאמינים כי השפעותיה יהיו בעיקרן חיוביות.

"אין ספק כי ככל שירבו הכלים והמידע בידי הסטודנטים - כך יהיו מסוגלים לקבל החלטות מושכלות ונכונות יותר לגבי עתידם בתחום המשפטי, וככל שזה יקרה הרי שגם המעסיקים ייהנו מפירות בשלים יותר ותופעות כמו 'הברזות' יצטמצמו.

"יחד עם זאת, יש לזכור כי כנגזרת של דחיית תחילת מועד החיפוש, זמן חיפוש ההתמחות מתקצר משמעותית, וזה ידרוש - הן מצד הסטודנטים והן מצד המעסיקים - למקד, לייעל ולזרז את התהליך כולו".

"פורום המאבק כנגד סגירת שערי המקצוע" מסר בתגובה: "מהלך זה אינו חוקי. שר המשפטים איבד את שיקול-הדעת הסביר שלו ופוגע ברגל גסה בחוק יסוד חופש העיסוק. שר המשפטים ולשכת עורכי הדין אינם מעל לחוק".