"הפסד האליפות? עוגמת-נפש גדולה". איתמר צ'יזיק פותח עונה

את העזיבות של קינן, כיאל, טשיירה וארבייטמן "אי-אפשר היה למנוע"; בעקבות מה שקורה עם התל-אביביות "הסיכויים שלנו לאליפות פחות ריאליים"; ואם גולדהאר לא יביא את מכבי ת"א לצ'מפיונס תוך שנתיים - "הם יחזרו לתקציב נורמלי" ■ מנכ"ל מכבי חיפה מדבר

לכל מועדון כדורגל יש את הרגעים האלו בהיסטוריה שלו. רגעים מכוננים שמשנים לחלוטין את גורלו ומציבים עובדות חדשות בשטח. ב-15 במאי 2010, במשחק הסיום של ליגת העל והפסד האליפות הבלתי נשכח ההוא להפועל ת"א, הגיעה נקודת האל-חזור של מכבי חיפה.

‏‏"להפסיד ככה אליפות, בדקה ה-92 של המחזור האחרון, זה כמו להשתתף בהגרלת מפעל הפיס על 100 מיליון‎ ‎שקל, לראות שכל המספרים מתאימים, עד שמגיע המספר האחרון ששובר אותך", מתאר מנכ"ל מכבי חיפה, איתמר צ'יזיק, בראיון ל"גלובס". "זו היתה עוגמת נפש גדולה. אבל היה לנו מספיק זמן להתאבל. המשכנו הלאה".

רק שמכבי חיפה לא באמת המשיכה הלאה. ההשלכה הכלכלית העיקרית של הרגע הזה (ביי ביי לצ'מפיונס ליג), יחד עם כניסתו של מיטש גולדהאר לכדורגל הישראלי והתקציב ההוליוודי שהוא הביא איתו למכבי ת"א, גרמו לחיפה לשנות פאזה. פתאום היא מחליטה, במודע, לראות את הגב של שתי התל-אביביות בכל הקשור להתנהלות עם רכש. ארבעה שחקני הרכב מובילים מהעונה הקודמת - דקל קינן, שלומי ארבייטמן, בירם כיאל וג'ורג' טשיירה - מחפשים דקות משחק באירופה. אלו שהגיעו במקומם, הם כולם תומר חמדים כאלו. חמד של בחורים, אבל לא בדיוק ברק יצחקי או בן סהר.

‏***

עם אלוף משנה איתמר צ'יזיק לא כדאי לדבר על שינויי פאזות. כמו כל איש צבא טוב, הוא מעדיף לראות את הדברים בצורה אחרת. קצת יותר אנליטית. "זה לא שיהיה לנו תקציב נמוך העונה. התקציב השנה יהיה גבוה, בין 35 ל-40 מיליון שקל. אנחנו כבר 10 שנים נמצאים סביב התקציבים האלו, פחות או יותר. זו המדיניות של יענקל'ה שחר, והיא מוכיחה את עצמה. לראייה - לקחנו בשנים האלו 6 אליפויות, העפלנו פעמיים לצ'מפיונס ליג. מספרים שאף מועדון אחר לא יכול להתגאות בהם".

‎גם השנה אתם הולכים על כל התארים?

‎‏"בוודאי, כמו בכל שנה".

תסכים איתי שבעקבות מה שקרה לכם ומה שקורה בתל-אביב, השנה זה פחות ריאלי.

‎‏"אולי פחות ריאלי השנה לקחת אליפות. אבל אני מזכיר לך שגם לפני שנתיים, כשגאידמק עוד היה כאן, אמרו את אותם הדברים בדיוק ובסוף זכינו באליפות. אני אפילו זוכר שקראתי באיזה עיתון כתבה עלינו, שהכותרת שלה היתה 'אליפות? תשכחו מזה'. מסקנות צריך להסיק בסוף העונה".

שלומי ארבייטמן / צילום: שלומי יוסף
 שלומי ארבייטמן / צילום: שלומי יוסף

שלומי ארבייטמן. "תומר חמד? לא נופל ממנו" (צילום: שלומי יוסף)

‎אם אתה מוכר 4 שחקנים מובילים בקיץ אחד, ברמה המקצועית זה פוגע בקבוצה שלך.

‏"אי אפשר היה למנוע את העזיבות. קינן סיים חוזה, היתר רצו להתקדם. אני מניח שאולי היה לנו קל יותר להשאיר את השחקנים אם היינו זוכים באליפות. אבל למכירות גם יש הצדקה כלכלית. קח את המקרה של טשיירה למשל - המועדון קנה אותו ב-250 אלף דולר ומכר אותו תוך שנה במיליון מאתיים".

‎‏איך לא הצלחתם לשכנע לפחות שחקן אחד להישאר? נניח ארבייטמן, שבסך הכל עזב לבלגיה, לא לפרמיירליג.

‎‏"אם הוא היה נשאר במכבי חיפה הוא לא היה מבקיע עוד פעם 28 גולים, וזה היה אחד השיקולים שלו. הוא רצה לעזוב לחו"ל, ואנחנו מברכים אותו על כך. חוץ מזה, אני מעריך שתומר חמד לא נופל ממנו".

‎תומר חמד לא יכבוש העונה 28 שערים.

"אל תתחייב. אף אחד ממכם העיתונאים גם לא האמין שארבייטמן יכבוש כל כך הרבה בתחילת העונה הקודמת".‏‏

‏***

בואו נעצור שנייה ונבחן יותר לעומק עם איתמר צ'יזיק את "המדיניות של יענקל'ה שחר", כמו שקוראים לה בחיפה. מדיניות "היענקל'ה-לא-נגרר-אחרי-פסיכים". מדיניות שאפשר לקרוא לה "שפויה", אם אתם בצד שלו. או "קמצנית", אם אתם בצד השני, ותוהים למה אחרי העונה הקודמת, שממנה יצאה חיפה ברווח תפעולי של עשרות מיליוני שקלים, היא לא משתמשת בשאריות כדי להגדיל את התקציב.

‏"כדורגל זה עסק כלכלי, ואתה לא יכול לנהל עסק כלכלי בחוסר שפיות כלכלי", אומר צ'יזיק. "יש מציאות מסוימת בכלכלה הישראלית, ואנחנו צריכים להתיישר לפיה. קח לדוגמה את סכומי הכסף שמקבלים מהטוטו והטלוויזיה - בין 6 ל-6.5 מיליון שקל בשנה בסך הכל. ביחס למדינות אחרות זה מגוחך. אבל הטלוויזיה בארץ מפסידה כסף, ואי אפשר לדרוש ממנה לשלם יותר".

‎מה זו בעצם "שפיות כלכלית", להבנתכם?

‎‏"השפיות אומרת: יש רף הכנסה מסוים שקיים בכדורגל הישראלי שאי אפשר לחצות אותו, אלא אם מגיעים לצ'מפיונס ליג. אבל אי אפשר להסתמך על כך שתגיע בכל שנה לשם. לבנות קבוצה ב-100 מיליון או ב-150 מיליון שקל, ולסמוך על אירופה שתכסה לך את ההשקעה? זה ריסק כלכלי ששום בן אדם לא לוקח.

‏‏"בוא אספר לך משהו: ב-2002, כששיחקנו נגד שטורם גראץ על העפלה לצ'מפיונס ליג, ישבנו ערב לפני המשחק עם הנשיא שלהם בארוחת הערב המסורתית. הוא אמר לנו, 'השנה שמתי את כל הכסף על העפלה לליגת האלופות. אם לא נעבור אתכם, אנחנו בברוך'. אז הם לא עברו אותנו, ואחר כך שטורם גראץ פשטה את הרגל".‎‏

גם הפועל ת"א הלכה השנה על משהו דומה.

‎‏"שיהיה להם בהצלחה באירופה, מכל הלב. הצלחה שלהם טובה לכל הכדורגל הישראלי. אבל אני אגיד לך משהו על המודל הזה של הפועל - אם הם לא יגיעו לליגת האלופות, כנראה ששחקנים לא יישארו שם. ולכן זה לא מודל לחיקוי. אותו דבר מכבי ת"א - אם היא תוך שנתיים לא תגיע לצ'מפיונס, היא תחזור לתקציבים נורמליים. קבוצה בישראל לא יכולה להחזיק תקציב כמו של מכבי ת"א העונה לאורך זמן".

‏אם מכבי חיפה מצדדים ב"שפיות", והפועל מצדדים בלקיחת הימורים, אז יש את הצד השני - של אלו שמתפרעים. כמו גולדהאר. "כל בן אדם, זכותו המלאה לעשות עם כספו מה שהוא רוצה", מתייחס צ'יזיק לקנדי. "טוענים לפעמים שגם שחר עשה בזמנו את מה שעושה עכשיו גולדהאר ועשה מקודם גאידמק, עם העלאת רף התקציבים והמשכורות. עובדתית, זה לא נכון. יענק'לה שילם תמיד אותו דבר ואף פעם לא השתולל, הבעיה היא שהיו תקופות שהוא היה היחיד שיכול היה לשלם.

‏‏"יש אצלנו שחקן אחד בלבד שמקבל מעל ממוצע השכר שאנחנו מאמינים בו - יניב קטן (כ-275 אלף דולר בעונה - ש"ב). אבל הסיבות לכך לא כלכליות. הוא שחקן שנולד במועדון והיה חשוב לנו שהוא יהיה כאן. וגם הוא כבר לא מרוויח את הסכומים שהוא הרוויח אחרי שחזר מווסטהאם, והוא מקבל משכורת שהיא פחותה בהרבה משחקנים בקבוצות אחרות".

אוהדי מכבי חיפה, ליגת העל / צילום: שלומי יוסף
 אוהדי מכבי חיפה, ליגת העל / צילום: שלומי יוסף

אוהדי חיפה. "מי עוד יכול למלא את ר"ג ב-40 אלף איש?" (צילום: שלומי יוסף)

‏עד עכשיו, מכבי חיפה תמיד נהנתה מההפקר, וכל פעם שאיזה גאידמק קרס כאן, היא ניצלה את ה-40 מיליון שקל הקבועים שלה כדי לקחת אליפות. השאלה מה יקרה אם גולדהאר יחליט שבא לו לזרוק על הכדורגל הישראלי עשרות רבות של מיליוני שקלים בעונה, לתקופת זמן ארוכה יותר. נניח, חמש שנים רצופות. "במקרה כזה, יכול להיות ששחר ישנה את הקונספט שלו. אבל מההיכרות שלי אתו, הוא בכל מקרה לא ישנה את הקונספט מקצה לקצה. הוא אולי יוסיף עוד ארבעה מיליון, חמישה מיליון שקלים בשנה. עד כמה שזה אולי יישמע פאתטי, אנחנו דואגים כאן לכדורגל הישראלי בכללותו. וזה לא טוב לכדורגל שמנפחים בו תקציבים בלי שום קשר לרמת ההכנסות".‏

‏***

ואם כבר מדברים על הכנסות, 5,000 המנויים שמכרה מכבי חיפה עד עכשיו הם אולי נתון סביר בסטנדרטים שלה. אבל נתון שנראה מעט דהוי בקיץ שבו הפועל ומכבי ת"א מוכרות כל אחת קרוב ל-10,000.

‏‏"שום קבוצה בארץ לא מסוגלת למלא את ר"ג ב-40 אלף איש שקונים מנויים", מזכיר צ'יזיק את ימי ליגת האלופות העליזים של שנה שעברה. "הקהל החיפאי תמיד מגיע בהמוניו כשהוא נדרש, וכשיש משחקים גדולים האצטדיון שלנו תמיד מלא. צריך לזכור - אנחנו קבוצה כלל-ארצית. בניגוד לתל-אביביות, יש לנו הרבה אוהדים מחוץ לחיפה שגרים במרכז הארץ, והם לא בהכרח רוצים לבוא למשחקים נגד עכו ורעננה, ולכן לא עושים מנוי. עוד לא הגענו לרמת המנטליות בכדורגל של האוהד האנגלי, שלא חשוב מה קורה - הוא בא".

לאצטדיון החדש יגיעו יותר אוהדים?

‏"צריך להבין שהאוהד הישראלי משקיע בכדורגל בערך 20% ממה שמשקיע אוהד בריטי או ספרדי מבחינה כספית. זה הוכח ברמה המחקרית. אוהד ישראלי מודד כל הוצאה לפני שהוא בא למגרש כדורגל, בלי קשר לרמת האהדה שלו לקבוצה. אנחנו מקווים שבאצטדיון החדש, כתוצאה מזה שהוא ייתן אפשרות בילוי שונה - תהיה תנופה. אבל שאף אחד לא ישלה את עצמו - לא יהיו פתאום 30 אלף איש בכל משחק. אנחנו מקווים להגיע ל-15 אלף איש בכל משחק, זה יהיה הישג מדהים".

יניב קטן, גוסטבו בוקולי, מכבי חיפה, כדורגל / צלם רויטרס
 יניב קטן, גוסטבו בוקולי, מכבי חיפה, כדורגל / צלם רויטרס

יניב קטן (מימין). "היחיד שמרוויח יותר" (צילום: רויטרס)

‎עד כמה המפרסמים מאמינים היום במותג מכבי חיפה?

"‎השנה הפעלנו בפעם הראשונה פרסום בלדים (שלטים אלקטרוניים מתחלפים - ש"ב), ואנחנו סולד-אאוט לכל העונה. סימן שאנחנו מוצר נצרך ונצפה. פורטפוליו המפרסמים שלנו רחב, ורק לאחרונה חתמנו עם הרבלייף על חסות בסך 700 אלף שקל לעונה. בתחושה שלנו, אנחנו ממצים את השוק הישראלי כמעט עד קצה גבול היכולת שלו. הספונסר הראשי שלנו הוא הונדה - והוא גם הבעלים. אם הייתי בא לחברת מכוניות אחרת, ומבקש ממנה להשקיע את אותו כסף שהונדה משקיעה כספונסר, היא לא היתה עושה את זה".

כל הזמן אתם מדברים על זה שאי אפשר להרוויח כאן. אבל הכדורגל הוא לא עסק מרוויח באף מקום בעולם.

‏"רוב הקבוצות באירופה יכולות להיות רווחיות, בטח בליגות כמו אנגליה וספרד. הבעיה היא שלכולם שם יש עיניים גדולות. כולם רוצים להיות בצמרת ולהגיע לצ'מפיונס ליג, ואז עושים את הטעות הפטאלית - משקיעים מעל היכולת ונכנסים לדפיציט. צריך לקחת דוגמה מקבוצה כמו באיירן מינכן. היא קלאסיקה. הכי רווחית בעולם, מנוהלת הכי טוב בעולם. הם לא משתוללים ברכישת שחקנים מעבר ליכולת שלהם, ולמרות זאת הם הגיעו לגמר הצ'מפיונס ליג בשנה שעברה וזכו בדאבל בגרמניה".